Wings X Remote

Voor alle vragen en informatie over Wings X (zowel voor de Windows-versie als de Mac-versie)
Plaats reactie
Dick Fonteijn

Wings X Remote

Bericht door Dick Fonteijn » di 07 jan 2025, 16:03

Hallo,

Sinds mijn nieuwe computer werkt Wings X weer uitstekend.
Ik ben nu bezig met Wings X Remote. Een geweldige ontwikkeling.
Op mijn Desktop computer werkt Wings X Remote inclusief de afstandsbediening.
Maar ik wil graag de afstandsbediening gebruiken via mijn Smartphone Nokia of
tablet Lenovo. Die verbinding krijg ik bij allebei de apparaten niet voor elkaar.
Welk IP-adres moet ik gebruiken om verbinding te maken?
Ik heb met mijn Smartphone de QR-code van mijn DeskTop computer gescand, maar
dat geeft geen verbinding. Ook heb ik het IP adres van mij Smartphone ingevoerd onder item
“Toegang alleen vanaf het volgende IP-adres” en vinkje gezet. Maar ik heb het idee dat het IP-adres
niet geactiveerd wordt. Ik krijg geen verbinding.
Onder item “Lokale netwerkverbinding” staan ook allerlei IP-adressen, maar ook daar krijg ik geen verbinding
mee met mijn smartphone. Hotspot heb ik ook aangezet, maar krijg daar ook geen verbinding mee.
Wat doe ik verkeerd?

Groetjes, Dick Fonteijn

Cuno Wegman
Contacteer:

Re: Wings X Remote

Bericht door Cuno Wegman » di 07 jan 2025, 22:25

Hallo Dick,

Ik heb het zojuist even met mijn computer (Windows 10) en tablet (iPad) en telefoon (android) geprobeerd. Werkte zonder problemen.
Bij Wings Remote gedraagt Wings X zich als webserver, waarmee met een webbrowser contact gemaakt kan worden. Vanaf jouw computer zelf werkt het, dus de server van Wings X is actief en werkt.
In de browser moet dan altijd het IP-adres van de computer gebruikt worden. Bij gebruik van Wings Remote op dezelfde computer is dat hetzij het externe IP-adres, hetzij het 'dit ben ik zelf'-adres: localhost (ofwel 127.0.0.1).
Het IP-adres dat gebruikt moet worden, toont Wings X onder de QR-code.
QR-code heb ik niet getest (wel ooit met Wings 7), omdat mijn telefoon het vertikt om QR-codes te scannen, en op de iPad krijgt de browser bij mij geen toegang tot de camera.

Er zijn (natuurlijk?) wel een paar voorwaarden waaraan moet worden voldaan voor gebruik van een extern apparaat:
1 - De smartphone of tablet moet in hetzelfde netwerk actief zijn als de computer (hetzelfde netwerksegment/IP-range).
2 - De computer moet externe verbindingen toestaan ('compter kan gevonden worden op het netwerk').
3 - De firewall of andere beschermingssoftware (Defender) moet externe toegang toestaan.
4 - De firewall of andere beschermingssoftware (Defender) moet ook open verbinding naar buiten toestaan (standaard blokkeert Defender het openzetten van poorten).
5 - De browser op telefoon of tablet moet niet-beveiligde verbindingen toestaan (Wings Remote is http, niet https).

Bij een nieuwe computer denk ik vooral aan punt 2.
Bij een telefoon of tablet vermoed ik vooral punt 5, zeker als Chrome als (data-zuigende) browser wordt gebruikt.

Hopelijk kun je hiermee de verbinding tot stand brengen.
AVé,
Cuno

Dick Fonteijn

Re: Wings X Remote

Bericht door Dick Fonteijn » vr 10 jan 2025, 19:00

Cuno, weer heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Ik heb de verbinding bij zowel de Smartphone als de Tablet tot stand weten te brengen.
Ik heb op mijn Desktop computer waar ik Wings X op heb staan, een tweetal vinkjes gezet bij
Privacy en beveiliging, geklikt op Windows-beveiliging openen, geklikt op Firewall-en netwerkbeveiliging.
In het venster met "Een app toestaan door Firewall" de app van Wings X opgezocht en daar de vinkjes gezet.
Fijn, dat ik het voor elkaar heb.
Groetjes, Dick Fonteijn

Plaats reactie