geluid van lins naar rechts en andersom

Plaats reactie
Adri Snijders
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 13:33
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

geluid van lins naar rechts en andersom

Bericht door Adri Snijders » vr 19 dec 2014, 10:22

Beste forumleden,

IJsbeelden van motorrijders (gefotografeerd in Zwolle) bewegen op het scherm van links naar rechts en andersom. Geluid hiervoor is van internet geplukt. Tot zover is er niets aan de hand.

Nu wil ik ook het geluid van links naar rechts (en andersom) door de luidsprekers laten gaan. Ik heb de Pro versie van Wings en ik vraag mij af of dit ook kan.

Voor de forumleden die vanavond een Kerstborrel hebben; morgen reageren mag ook.

Adri

Remy Van Looveren
Berichten: 47
Lid geworden op: do 24 okt 2013, 16:44

Re: geluid van lins naar rechts en andersom

Bericht door Remy Van Looveren » vr 19 dec 2014, 13:34

Beste Adri,

Op de laatste bijeenkomst van de SGG heb ik dat laten zien. Ik herhaal dus hier eventjes hoe ík dat steeds doe…

Het is goed mogelijk dat er ook andere technieken zijn. Eventueel met plug-ins…
Wie die kent moet zich dan maar laten horen… ;) . De pro-versie is inderdaad nodig.

Mijn werkwijze is de volgende : breng het audio-object met de klank van de motoren op exact dezelfde plaats in twee klanksporen in.

Klik met de rechtermuisknop in de spoorkop van het ene spoor en kies voor ‘Eigenschappen’.
In het verschijnend submenuutje vink je ‘Meerkanaalsindeling activeren’ aan.
Het ‘verkennersymbool’ wordt dan helder en dat klik je ook aan.
In het nieuwe submenuutje vink je bij ‘Mono’ de ‘1’ aan. Klik op O.K.
Het vorige menuutje komt te voorschijn. Bij ‘Naam’ vul je ‘links’ in. Klik op O.K.
Je zal zien dat het luidsprekersymbooltje verandert in drie luidsprekertjes én dat het woordje ‘links’ ook voorradig is.
Vervolgens.
Klik met de rechtermuisknop in de spoorkop van het andere spoor en kies voor ‘Eigenschappen’.
In het verschijnend submenuutje vink je ‘Meerkanaalsindeling activeren’ aan.
Het ‘verkennersymbool’ wordt dan helder en dat klik je ook aan.
In het nieuwe submenuutje vink je bij ‘Mono’ de ‘2’ aan. Klik op O.K.
Het vorige menuutje komt te voorschijn. Bij ‘Naam’ vul je ‘rechts’ in. Klik op O.K.
Je zal zien dat het luidsprekersymbooltje verandert in drie luidsprekertjes én dat het woordje ‘rechts’ ook voorradig is.

Onthoud a.u.b. dat deze beide sporen nu mono sporen zijn. Mogelijk moet je dus voor dit effect twee extra sporen voorzien om niet het risico te lopen dat andere audio-objecten die je in dit spoor sleept ook alleen maar door één luidspreker weergegeven worden !

Om de beweging van links naar rechts te creëren is het nu zaak om het object in het linkse audiospoor in volume te doen afnemen. Het start dus op 100 % en het eindigt (door het eindkeyframe naar beneden te slepen) op 0´%.
Bij het object in het rechtse audiospoor doen we net het omgekeerde. Dit start met 0% (beginkeyframe naar beneden slepen !) en eindigt met 100 %.

Als je nu beide sporen tegelijk afspeelt zal je een geluidsbeweging van links naar rechts ervaren.

Hopelijk ben jij, en eventuele anderen, hier iets mee.

Succes en prettige feesten toegewenst.

Remy

Adri Snijders
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 13:33
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: geluid van lins naar rechts en andersom

Bericht door Adri Snijders » vr 19 dec 2014, 15:00

Remy,

Een lang verhaal maar de stappen zijn goed uitgelegd en dat bren ik wel tot een goed einde. Mooi dat de Pro dit kan en nog veel meer. Heb je al een idee over een cursus voor de Pro gebruikers. Er zal nog wel een keur van mogelijkheden zijn.

Dank,

Adri

Plaats reactie