time lapse en video zijn niet goed

Plaats reactie
Adri Snijders
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 13:33
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

time lapse en video zijn niet goed

Bericht door Adri Snijders » wo 25 feb 2015, 12:22

Goedemiddag Forumleden,

Waarschijnlijk eerst veel niets ter zaken doende informatie, maar misschien maak ik ergens gewoon een fout. Ik heb 184 foto's (jepg, pixelgrootte 6000X3376, Resolutie 350) geplaatst op de harde schijf van een laptop en een desktop. De bedoeling is om hiervan een timelapse te maken, direct in Wings en niet met een omweg van Adobe of Windows Movie maker. Mijn desktop heeft videokaart Radeon R7 200, ik fotografeer met een Sony 77 en heb de Wing 5 pro. (op de laptop 5,4 en desktop 5,9)

Ik handel volgens de stappen van Remy op de instructie video's 5.6 op http://www.hdav.nl en die op youtube: in de mediapool video kiezen, beeld sequentie invoegen, naar de map met beelden en klik op alle bestanden, dubbelklik eerste bestand, OK, intermediate staat aangevinkt en verkleind naar formaat van het weergave medium (1920X1080), naar videospoor gesleept en gewacht tot het “stopbord” is verdwenen. In de kop van het video beeldspoor staat een vierkantje met een puntje erin. Duurt op de laptop ruim 7 minuten (voor 6 seconden weergave), tijd voor koffie! Kwaliteit is niet goed, details is een stoel zijn weg in vergelijking met een foto die ik naar het beeldspoor heb gesleept.

Hetzelfde proces herhaal ik met mijn desktop. Hier moet ik drie minuten wachten tot het stopbord verdwenen is. De kwaliteit is uiterst teleurstellend, wollig, onscherp, een raster er lijken wel grote pixels in te zitten.. (draait wel goed niet schokkerig o.i.d.) De foto in het beeldspoor is veel beter. Nog een keer herhaald zonder te verkleinen, zonder dat het resultaat verbeterde maar wordt zonder uitval of schokkerig vertoond.

Ik heb nog even zitten zoeken in de bewerkingsmogelijkheden voor video maar kom daar niet goed uit.

Als laatste nog even een videootje er in gesleept: ook niet goed. Als ik de timelapse vanuit H264 draai is beeld briljant (beeld is niet wollig, scherp, details zijn duidelijk en er is geen sprake van raster c.q. groet pixels) en uit de tijdlijn is de kwaliteit uitermate teleurstellend. En ook als ik de video draai in Windows Mediaplayer is het gewoon goed.


Er zal dus wel ergens een instellings fout zitten. Wie helpt?


Adri
Laatst gewijzigd door Adri Snijders op wo 25 feb 2015, 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Adri Snijders
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 13:33
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: time lapse en video zijn niet goed

Bericht door Adri Snijders » wo 25 feb 2015, 14:44

Hai mensen,

Ik denk dat het gedeeltelijk is opgelost, hoewel ik nu overal aan twijfel en vanavond even vraag of iemand ander het eens is over de kwaliteits verbetering. Op mijn laptop heb ik de AC3 filter geïnstalleerd en zoals ik er nu naar kijk is de time lapse gelijk aan die ene foto. Ook de video is goed te noemen. Op mijn desktop echter nog niet. In beide computers staat de AC3 filter op de C schijf, bovenaan in de map Program files (x86). Er is één verschil van werken met beide computers: op de laptop werk ik met één scherm bij de desktop met twee schermen. Maar dat laatste is een detail wat verwaarloosbaar is...denk ik.

Adri

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: time lapse en video zijn niet goed

Bericht door Cuno Wegman » wo 25 feb 2015, 20:41

Hallo Adri,

Even een paar gedachten/steekwoorden die bij mij opkomen bij deze problemen.
- AC3 heeft geen gevolgen voor beeld, alleen voor de extractie van audio uit videobestanden. Geen gevolgen voor beeldsequenties.
- je drukt toch wel op F5 om de presentatie te beoordelen? Pas dan wordt de "echte" kwaliteitt van de beeldsequentie getoond.
- welke kwaliteitsinstellingen gebruik je bij het maken van de intermdiate video van de beeldsequentie?
AVé,
Cuno

Adri Snijders
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 13:33
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: time lapse en video zijn niet goed

Bericht door Adri Snijders » do 26 feb 2015, 08:47

Beste Cuno,

Nee, ik start nooit met F5. Hiervoor ga ik naar “presentatie” en vervolgens klik ik op “starten op groot scherm”. Als ik nu oude en nieuwe timelapses en videootjes beurtelings start met F5 of via presentatie, lijkt het probleem nu opgelost te zijn. Er is een opmerkelijk verschil tussen F5 (goed) en starten met presentatie (slecht). Merkwaardig genoeg heb ik bij het maken van AV’s (altijd zonder video) nooit last gehad van dit merkwaardige fenomeen.

Je vraagt ook welke kwaliteitsinstellingen ik gebruik bij het maken van de intermdiate video van de beeldsequentie. Wil je dat nog even toelichten zodat ik eventuele andere fouten kan herstellen.

Tjah...en dan die AC3. Een paar uur na ik het verzonden had werd ik er al op gewezen dat dit er niets mee te maken heeft, het staat tenslotte duidelijk op de site van ADAV. Het is overigens wel merkwaardig dat na het binnenhalen van AC3, het draaien vanuit de tijdlijn wel goed verliep om mijn laptop. Overigens kan ik prima leven zonder te weten hoe dit nou weer kan.

Bedankt,

Adri

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: time lapse en video zijn niet goed

Bericht door Cuno Wegman » do 26 feb 2015, 19:53

Hallo Adri,

Hoewel ik nu zie dat in het menu de benoeming van F5 ontbreekt, gebruik je wel dezelfde opdracht.
Presentatie - Starten op volledig scherm en F5 starten beide de presentatie in maximale kwaliteit.

Starten met de spatiebalk of via Presentatie - In venster starten (ook al staat het presentatie-screen op een volledig beeldscherm) geeft - zeker bij video en beeldsequenties - altijd een lagere kwaliteit.

Voor wat betreft de kwaliteit van de intermediate video voor de beeldsequentie: zodra je een beeldsequentie invoegt, en de afbeeldingenreeks bevestigd hebt, verschijnt de dialoog Eigenschappen beeldsequentie. Hierin geef je o.a. aan in welke resolutie de video gemaakt moet worden. Daar kies je ook de beeldkwaliteit: van Matig (Q4) tot Beste (Q1). De standaardwaarde van Goed (Q2) is een goede mix van beeldkwaliteit en computerbelasting.
AVé,
Cuno

Adri Snijders
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 13:33
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: time lapse en video zijn niet goed

Bericht door Adri Snijders » do 26 feb 2015, 20:48

Cuno,

Duidelijk verhaal en misschien toch gestart met de spatie balk, anders valt het niet te verklaren. Ik denk dat de discussie gesloten kan worden de "kwaliteits norm voor stumpfll" is bereikt!.

Bedankt!

Adri

Plaats reactie