HD video bestanden op DVD

Plaats reactie
Henk Butink
Berichten: 48
Lid geworden op: di 24 dec 2013, 20:44

HD video bestanden op DVD

Bericht door Henk Butink » zo 08 mar 2015, 12:01

Waarde forumleden,

Al enige tijd ben ik me aan het oriënteren rond dit onderwerp.
Ik kom er niet uit, ook niet met de help info.

Wat wil ik bereiken?
Een Wings show in full HD (1920x1080) op DVD branden en in een blue ray speler afspelen op een HD tv.
Opmerking; ik heb geen blue ray brander.

Vraag:
Welke optie in Wings gebruiken?
HDTV 1080I of HD DVD of AVCHD?
Of maakt het niet uit?
De opties geven allemaal een MP4 bestand.

Hoe moet ik het verkregen bestand op DVD branden.
Als data-DVD (FAT32) branden of anders? Met speciale brander software (buiten Wings om)?

Ik begrijp goed dat het geen Video DVD moet worden (MP2, geen HD resolutie etc.).
NB. Ik heb de advanced Wings versie 5.9

Alvast bedankt voor de hulp.
Groet Henk

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: HD video bestanden op DVD

Bericht door Cuno Wegman » zo 08 mar 2015, 18:22

Hallo Henk,

Op deze vraag is geen "altijd goed" antwoord te geven: het beste antwoord is vooral afhankelijk van de (on)mogelijkheden van de blu-ray-speler waarmee de dvd-schijf wordt afgespeeld.
De belangrijkste elementen voor een oplossing zijn dus lezen en proberen (zeker als je een rewritable dvd gebruikt kan dat geen probleem zijn).

Het videobestand dat je met WP maakt moet in ieder geval als een bestand op een data-dvd geschreven worden, zoals je zelf al had ingeschat.
Een data-dvd heeft een eigen betandsformaat, dat automatisch wordt gebruikt door het brandprogramma (zelf gebruik ik meestal CDburnerXP).

In de handleiding van mijn blu-ray-speler staat dat hij overweg kan met avi, mpg, mpeg, mkv, mp4, asf, wmv, m4v.
Nu zegt het de extensie van de bestandsnaam nog niet alles over wat er IN het bestand zit (ofwel: welke codec gebruikt is). Mijn speler schijnt DIVX3-6, XVID, MPEG1, H.264, MPEG-4 AVC en MPEG2 te kunnen verteren...

Dus in mijn geval zou ik binnen WP in eeste instantie kiezen voor een H.264-uitvoer. En bij de beperking tot schrijven op een dvd-schijfje: preset HDTV 1080i.

Hou wel één aspect in de gaten: de maximale bitrate. Een blu-ray-speler kan meer verwerken dan een dvd-speler, maar ook een blu-ray-speler kan van een dvd-schijfje niet meer lezen dan maximaal 10 Mbit/s (= 10000 kbps binnen WP). Die waarde wodt ook standaard gekozen bij de preset HDTV-1080i. Maar bij de presets AVCHD en HD-DVD worden al veel hogere waarden gekozen (een blu-ray-speler kan van een blu-ray-schijf theoretisch tot maximaal 25 Mbit/s [= 25000 kbps] lezen).

Technische bijsluiter:
Mbit/s = Megabit per seconde
kbps = kilobit per seconde
In de beschrijving ben ik gemakshalve uitgegaan van 1 Megabit = 1000 kilobit. In werkelijkheid geldt 1 Megabit = 1024 kilobit.
AVé,
Cuno

Henk Butink
Berichten: 48
Lid geworden op: di 24 dec 2013, 20:44

Re: HD video bestanden op DVD

Bericht door Henk Butink » di 10 mar 2015, 13:34

Beste Cuno,

Dank voor je toelichting.
Ik kom er pas volgende aan toe om verder aan dit onderwerp te werken.
Ik laat mijn bevindingen dan weten.
Groet, Henk

Henk Butink
Berichten: 48
Lid geworden op: di 24 dec 2013, 20:44

Re: HD video bestanden op DVD

Bericht door Henk Butink » wo 11 mar 2015, 11:45

Hallo allemaal,

Toch wat tijd gevonden om e.e.a. te testen met een LG BD350 blue ray speler.
Bestanden zijn aangemaakt met de Output optie HDTV 1080i en in 1e instantie met 10000 kbps leessnelheid en gebrand op een data-DVD.
Dat werkt. Dankzij Cuno's tip over de leessnelheid kwam het tot een goed resultaat met de gegeven aparatuur.

Twee testresultaten:

1. Een lichtelijke stotterende show met stills aan het begin was het resultaat.
In een test met 8000 kbps was dit probleem over.
Maar in beide gevallen worden de teksten die onder in het beeld staan, veelal verbrokkeld getoond.
Ook worden in de omgeving van het tekstgebied, steeds op verschillende plaatsen, kleine rechthoekjes zichtbaar waarin het beeld is vervormd.

2. Een volledige stotterende show van gedigitaliseerde Super8 films (scan resolutie 1392 pixels)
was het resultaat bij een optie van 10000 kps, maar liep perfect bij een 5000 kps optie.

Blijft over de het tekstprobleem (zie 1). Wellicht is dit over met een lagere leessnelheid-optie?

Groet Henk.

Henk Butink
Berichten: 48
Lid geworden op: di 24 dec 2013, 20:44

Re: HD video bestanden op DVD

Bericht door Henk Butink » wo 11 mar 2015, 18:38

Hallo allemaal,

Tekstprobleem is er niet meer als de
leessnelheid op 2500 kbps wordt ingesteld bij het creëren van het MP4 videobestand.
NB. dit is de praktijk ervaring voor de LG BD350 blue ray speler.

Wat de implicatie is van deze relatief lage waarde weet ik niet.
Beelden hebben wat minder definitie (denk ik), maar is nauwelijks waarneembaar
op de tv waarover ik beschik, een (oude) Philips HD ready versie.

Groet Henk

Plaats reactie