foto's verkleinen

Plaats reactie
Adri Snijders
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 13:33
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

foto's verkleinen

Bericht door Adri Snijders » zo 22 mar 2015, 18:11

Beste mensen,

De AV waar ik mee bezig ben knalt in 12 seconden 68 plaatjes voorbij verdeeld over vier maskers. Dat is voor veel computers, zeker voor die van mij, net even te veel. Als ik deze AV in de tijdlijn draai worden sommige beelden niet vertoond of komen "glijdend" op het beeldscherm: zeg maar als een alpha wipe. Voor AV’s gebruik ik altijd de volledige jpeg van 5 á 6 MB, pix 4272X2848 en 6000X3376 met een resolutie van 240 tot 350. Bestandsgrootte tussen de 4 en 5 MB. Gewoonlijk (zonder dit geweld aan beelden) draait een AV met dit soort Jpeg beelden zonder problemen. Het moet volgens mij dus verkleind worden om zonder problemen te draaien. Dat kan vanzelfsprekend in Lightroom, maar kan het ook in Wings 5 Pro

Nog een gezellige zondagavond met een heerlijk glas wijn,

Adri Snijders

Remy Van Looveren
Berichten: 47
Lid geworden op: do 24 okt 2013, 16:44

Re: foto's verkleinen

Bericht door Remy Van Looveren » ma 23 mar 2015, 09:47

Beste Adri,

Een 'truc' om hier mee om te gaan is de volgende :
- Maak van dit kleine stukje (12 seconden) met die 64 beelden een zo hoogwaardig mogelijke videootje ;
- Voeg die video op de juiste plaats in in je show

De kans dat het door jou beoogde effect perfect wordt weergegeven is heel groot.
Én je moet niet gaan 'zeuren' aan je beeldjes.
Het renderen van dat videootje kan wel 'eventjes' duren hoor want alle door jou gemaakte bevelen moeten ingelezen worden.

Succes en groetjes

Remy

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: foto's verkleinen

Bericht door Cuno Wegman » ma 23 mar 2015, 19:52

Hallo Adri,

De methode die Professor Remy geeft, is een zekere en veilige methode.

Voor de volledigheid wil ik ook een andere mogelijkheid noemen, waarvan ik niet kan garanderen dat die bij jouw zal werken.
Deze methode heeft de meeste kans van slagen als de afbeeldingen waar het om gaat alleen als kleine afbeeldingen getoond worden, en niet (op een ander punt binnen de serie) ook in een groter formaat.

Als je in het menu kiest voor de optie Mediapool - Grafische bestanden optimaliseren... zal WP de grafische hulpbestanden maken die niet groter zijn dan nodig om deze in de gekozen grootte te tonen.

Gevolg daarvan is dat WP minder gegevens hoeft in te lezen. Die winst kan voldoende zijn om de serie toch rechtstreeks van jouw computer af te spelen.

En als algemene informatie: de grootte van de grafische bestanden die WP zelf maakt voor de vertoning, wordt niet bepaald door de grootte van de afbeeldingen die je gebruikt, maar van de groott van de presentatie (het screen en de eventuele zoom-factor). Een plaatje van 6 megapixel levert in een presentatie dezelfde belasting op als een plaatje van 36 megapixel...
Je hoeft dus nooit zelf vooraf afbeeldingen te verkleinen om deze met WP te gebruiken!
AVé,
Cuno

Adri Snijders
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 13:33
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: foto's verkleinen

Bericht door Adri Snijders » di 24 mar 2015, 20:34

Beste Remy en Cuno,

Wat zondag nog actueel was leek maandag opgelost zonder enige vorm van ingrijpen. Soms zijn de keuren van een computer onnavolgbaar, zeker nadat ik er nog meer plaatjes in gesleept had, dan toen het probleem zich voordeed. Voor alle zekerheid (als voorzorg maatregel) en ik het advies van Cuno doorgevoerd. Bedankt voor de reacties en tot zaterdag in Houten.

Adri

Plaats reactie