Pagina 1 van 1
wijzig taps toelopende gebouwen
Geplaatst: do 23 jan 2014, 14:55
door Ria Hoogerhuis
Goedemiddag forumleden,
tijdens een gebruikersoverleg kwam het rechtzetten van taps toelopende gebouwen ter sprake.
Aan de hand van mijn summiere aantekeningen kom ik er niet uit hoe ik dat moet doen.
toevoegen hulplijn - krijg groene (verticale) lijnen, maar dan ? hoe kom ik bij X as hoek ??
groetjes
Ria
Re: wijzig taps toelopende gebouwen
Geplaatst: do 23 jan 2014, 21:03
door Cuno Wegman
Hallo Ria,
Het kantelen langs de X-as moet via de eigenschappen-dialoog van een keyframe.
Het gaat dan om de waarde bij "Hoek" in de kolom "X-as" binnen het kader "Rotatie".
Om de bovenkant naar voren te laten kantelen (groter maken), moet je een negatieve hoek invoeren.
Succes!
Re: wijzig taps toelopende gebouwen
Geplaatst: vr 24 jan 2014, 13:25
door Ria Hoogerhuis
Cuno, bedankt voor je reactie, alleen met deze handreiking kom ik er niet uit. Zal toch eerst cursus moeten doen.
groetjes
Ria
Re: wijzig taps toelopende gebouwen
Geplaatst: vr 24 jan 2014, 13:55
door piet bakker
Ria Hoogerhuis schreef:Cuno, bedankt voor je reactie, alleen met deze handreiking kom ik er niet uit. Zal toch eerst cursus moeten doen.
groetjes
Ria
Beste Ria,
Als je met photo shop werkt, dan zijn de mogelijkheden onbegrensd, daar is geen curses voor nodig.
Prettige dag,
Piet Bakker
Re: wijzig taps toelopende gebouwen
Geplaatst: vr 24 jan 2014, 15:11
door Jan Roeleveld
Ria,
Aangezien dit geen Photoshop forum is zal ik je uitleggen wat Cuno bedoelt. Je hebt nog wat antwoorden tegoed van me...
Ga als volgt te werk:
1. Klik het object in de tijdlijn aan met de rechtse muisknop
2. Kies voor Stuursporen (met zo'n kleurige XY ervoor)
3. Zet in het dan komende menu helemaal bovenaan een vinkje bij positie, grootte en rotatie en sluit af met OK.
4. Nu staat er een grijs stuurspoor in je object, vlak boven de infobalk waarin de naam van je foto staat.
5. Dubbelklik ergens op dat stuurspoor, bij voorkeur in het midden, waardoor er een keyframe komt te staan, herkenbaar aan een blauw puntje.
6. Klik rechts op dat keyframe en kies voor 'eigenschappen'. (Nu ben je waar Cuno jou wilde hebben, want nu zit je in het keyframe-eigenschappen menu).
7. In dit menu staan helemaal bovenaan, in het vak 'Rotatie' 5 invulvakjes; Op de onderste regel stel je de kantelhoek in van de X-as (horizontaal), de Y-as (verticaal) en de Z-as (rotatie)
8. Jij gaat dus in het vakje linksonder (Hoek-X-as) op de naastgelegen pijltjestoetsen klikken om het beeld 'voorover' (een minwaarde) of achterover (een pluswaarde) te geven.
9. Als het naar je zin is klik je eerst helemaal rechtsonder in dit menu op OBJECT zodat deze waarden voor het hele stuurspoor gelden en dus van begin tot eind van de kijktijd.
10. Tenslotte sluit je af met OK.
(Mocht er voordat je bij 1 begint al een stuurspoor in je object staan dan kun je beginnen bij punt 5).
Re: wijzig taps toelopende gebouwen
Geplaatst: vr 24 jan 2014, 19:20
door Ria Hoogerhuis
Cuno, Piet, Jan,
het is gelukt. Hartstikke bedankt.
groetjes
Ria