MP4 video bij start in pauzestand zetten

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Karel Maaswinkel
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 01 mei 2020, 16:59

MP4 video bij start in pauzestand zetten

Bericht door Karel Maaswinkel » di 16 jun 2020, 14:18

Beste mensen,
hoe kunnen we bij het afspelen van een MP4 zorgen dat hij bij het begin in de pauze-stand staat zodat je hem zelf kunt opstarten en dat hij niet niet automatisch gaat lopen? (deze vraag mede namens Piet Poorter die mij dit vroeg)

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: MP4 video bij start in pauzestand zetten

Bericht door Cuno Wegman » zo 21 jun 2020, 15:12

Hallo Karel, Piet,
Karel Maaswinkel schreef:
di 16 jun 2020, 14:18
... bij het afspelen van een MP4 ...
Ik vind niet helemaal duidelijk wat je daarmee bedoelt. Daarom zal ik meerdere pogingen wagen...

Omdat de vraag gesteld is in het thema "Wings Platinum" zou ik verwachten dat de vraag bedoeld is als "als ik in een Wings-serie een MP4 gebruik, wil ik dat het beeld eest stil blijft staan, en daarna op enig moment gaat bewegen.
Dat is te doen door het eerste beeld van de video op te slaan als afbeelding en deze afbeelding voorafgaand aan de video in de tijdlijn te zetten. Hoe dat moet, staat in de Help en hier in dit mooie forum.
Als het stilstaande beeld een onbepaalde tijd moet blijven staan (pauze-stand), dan kan daarvoor uiteraard een pauze-marker gebruikt worden. De afbeelding zelf hoeft dan maar kort in de tijdlijn geprogrammeerd te worden.

Als de vraag bedoeld is als "ik heb van een serie een MP4-bestand gemaakt en deze wil ik (aan publiek) vertonen. Maar na het starten van de MP4 wil ik dat deze nog niet echt begint (wachten in pauzestand) en pas echt begint zodra ik dat wil".
Als dat vertonen dan gebeurt met Wings/Wings Plaintum, is het in feite dezelfde vraag als hierboven.
Als dat vertonen moet gebeuren met een ander programma, dan hoort deze vraag in de groep "Andere software". Of het starten met een pauzestand dan mogeiljk is, is afhankelijk van het gebruikte afspeelprogramma. Ik weet dat de betere afspeeldprogramma's (zoals MPC-HC en VPC-player) heel veel instelmogelijkheden hebben. Dit zou er zomaar een van kunnen zijn.
Ik heb deze optie zelf nog nooit nodig gehad, dus er ook nog niet naar gezocht.

Persoonlijk zou ik in deze situatie wél gebruik maken van MPC-HC (of VLC), in combinatie met ShowStarter: ShowStarter toont het beeld voorfgaande aan de werkelijke video, en wordt gebruikt om de werkelijke weergave via MPC-HC te starten (zonder dat de kijker de overgang merkt, als MPC-HC goed is ingesteld op directe weergave op volledig scherm).

In dit geval kun je van de serie ook een exe maken: daar kun je zowel bij het maken, als bij het weergeven zelf bepalen of de weergave direct moet starten, of dat er in pauze-modus gewacht moet worden.

Als de vraag bedoeld is als hierboven, maar het afspeken moet gebeuren met een afspeelapparaat, of vanaf een USB-medium rechtstreeks op een TV: dan hoort deze vraag bij de groep "HDAV-hardware". In dat geval is de vraag door mij alleen te beantwoorden met "kijk in de handleiding van het gebruikte apparaat". Maar veel hoop wil ik je daar niet geven.
AVé,
Cuno

Gebruikersavatar
Karel Maaswinkel
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 01 mei 2020, 16:59

Re: MP4 video bij start in pauzestand zetten

Bericht door Karel Maaswinkel » vr 03 jul 2020, 20:14

Hallo Cuno,

inderdaad gaat het erom dat we als ik een AV wil gaan vertonen de start van de vertoning zelf in gang kunnen zetten, dus dat hij niet meteen uit zichzelf gaat afspelen. Kortom dat hij dus in de pauzestand netjes wacht totdat we hem met de spatiebalk "vrij baan" geven.
Ik zal eerst proberen om er eerst een exe van te maken en hem dan opnieuw als MP4 uit te voeren met wachten in de pauzestand. Dank weer voor jouw reactie ik ga ermee aan de gang.

Plaats reactie