Pagina 1 van 1
video en maskers
Geplaatst: vr 26 nov 2021, 10:54
door piet bakker
Saluut,
Ik gebruik met veel plezier masker stapels voor afbeeldingen in de tijdlijn. Dat moet ook met video mogelijk zijn, in eerste instantie lukte dat niet. Door meerdere video sporen aan te maken en in maskersporen om te zetten lukte dat niet. Dan maar overgegaan in beeldsporen en die omgezet in maskersporen, prima tot volle tevredenheid.
De vraag is, video sporen laten zich wel omzetten in maskers enz, wat is het nut daarvan.
Groet Piet Bakker.
Re: video en maskers
Geplaatst: vr 26 nov 2021, 21:00
door Cuno Wegman
Hallo Piet,
Het gebruik van videosporen als maskerspoor, en dus een videobestand als masker, kan wel degelijk nut hebben.
Maar daar hoort waarschijnlijk wel een basisles "wat zijn maskers" bij. Misschien voor jou en andere lezers niet helemaal nodig, maar ik denk dat het een beter begrip voor "video als masker" oplevert.
Werken met maskers
Een masker in Wings is een afbeelding waarmee je kunt aangeven welk deel van een onderliggend beeld getoond moet worden. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de transparantie van het masker. Daarbij gedraagt het masker zich als een projectiescherm:
- een pixel die geheel gevuld is (dus niet transparant) werkt als een aanwezig projectiescherm voor het onderliggende beeld: dus zichtbaar.
- een pixel die geheel transparant is, werkt als transprant deel van het projectiescherm (zeg maar een gat in het scherm): daar ontstaat geen geprojecteerd beeld.
- een pixel die gedeeltelijk transparant is, levert een "gedeeltelijk massief" projectiescherm, een gedeeltelijk (halftransparant) beeld.
Transparantie in afbeeldingen
Transparantie kan opgeslagen worden in bestanden van het type tiff, png en psd (er zijn meer soorten, maar die ondersteunt Wings niet).
Omdat het veelgebruikte jpg-formaat geen transparantie ondersteunt, is in WIngs de mogelijkheid toegevoegd om één van de drie kleurkanalen (rood, groen, blauw) te gebruikten alsof dat het transparantkanaal is.
Vaak wordt dan een zwart-wit-afbeelding gemaakt. In wit zitten alle kleuren, dus het maakt dan niet uit welk kleurkanaal gebruikt wordt. Daarmee wordt de illusie gewekt dat wit (of kleur) gelijk is aan transparantie. Maar het is niet hetzelfde!
De combinatie "transparant (of wit) in het masker" leidt tot "beeld wordt niet getoond" is het tegenovergestelde van wat veel gebruikers kennen vanuit maskers in Photoshop. Daat betekent "wit": "beeld wordt wel getoond".
In Wings is dat gedrag ook op te roepen, door voor de maskerstapelte kiezen voor "Stapel omgekeerd renderen".
En dan nu terug naar de video in een maskerspoor
Om als masker gebruikt te kunnen worden, moet het videobestand dus, net als bij een afbeelding, tranparante delen hebben. En daar ontstaat een probleem: er zijn bijna geen video-formaten die transparantie ondersteunen (die een alpha-kanaal hebben) én door Wings standaard verwerkt kunnen worden.
Dus zijn er geen transparante pixels. dus is het hele vlak van de video (beeldvullend, of eventueel gezoomd of verschoven) een deel van het masker dat zegt "hier beeld tonen". En dat staat dus geheel los van de kleuren die in de video getoond worden. Net als bij een jpg-bestand waar géén kleurlaag als fictieve transparantie-laag wordt gebruikt.
Dus de eerste indruk: dit werkt niet als masker.
Kunnen we dan, net als bij afbeeldingen, een kleurkanaal (en daarmee "wit in de video") gebruiken voor de transparantie.
Nee, want een videobestand is geen eenvoudig bestand met drie kleurlagen, waarvan we er eentje kunnen "misbruiken".
Transparantie op een andere manier
We moeten voor een videobestand dus een andere manier vinden om er toch een vorm van transparantie aan toe te voegen. Dat kan alleen achteraf (lees: in de tijdlijn), met behulp van deze real-team-effecten:
- ChromaKey;
- LumaKey;
- LuminanceToAlpha;
- BlueToAlpha, GreenToAlpha, RedToAlpha.
Met ChromaKey wordt één kleur (of een beperkt kleurbereik, chroma = kleur, key = dichtheid) uit de video gebruikt om dit transparant te maken. Dit wordt ook voor tv-programma's gebruikt, met personen voor een groene wand. Alle groene delen worden transparant, en de niet-groene delen zijn de dichte delen van het masker en laten dus het beeld van de onderliggende beeldstapel zien.
Let op: net als bij afbeeldingen als masker wordt de beeldinhoud van de video niet getoond!
Met LumaKey en LuminanceToAlpha (luma, luminance = licht, helderheid) wordt de helderheid (de hoeveelheid wit/licht) van de video gebruikt om transparantie te maken. Eigenlijk wel vergelijkbaar met het zwart-wit maken van de video en dan de witte delen als transparant zien, en de zwarte delen als "helemaal dicht".
Beide effecten werken vergelijkbaar, maar hebben verschillende manieren van instellen.
Ik denk dat ...ToAlpha weinig toelichting nodig heeft. Dit is vergelijkbaar met het kiezen van een kleurkanaal in een afbeelding om dit te gebruiken als alpha-kanaal (= tranparantie-kanaal).
Als dit toch mogelijk is, waarom schreef ik hierboven dan dat dit niet zou kunnen? Dat komt omdat de weg via de effeten technisch een geheel andere weg is, die ook meer rekenkracht van de computer vraagt dan de eenvoudige kanaalkeuze bij afbeeldingen.
Waarom video's als masker
Met afbeeldingen als masker, kun je het masker manipuleren met helderheid (curves) en keyframes (in- en uitzoomen, roteren, verplaatsen).
Dat kan met video's als masker natuurlijk ook. Maar als extra dimensie speelt dan de beweging ín de video een extra rol. In de video kunnen bewegingen en vormverandering voorkomen die met keyframes niet te maken zijn. Bijvoorbeeld grashalmen die bewegen in de wind.
Het antwoord op jouw vraag is nu toch nog iets langer geworden dan ik had verwacht, maar ik hoop dat dit verhaal de materie voldoende transparant heeft gemaakt.
Re: video en maskers
Geplaatst: za 27 nov 2021, 11:21
door piet bakker
Cuno
Deel één was mij al duidelijk, deel twee nu ook maar vergt doorzetten, we gaan experimenteren.
Dank Piet Bakker
PS:
Over X nog niets bekent?
Re: video en maskers
Geplaatst: zo 28 nov 2021, 16:16
door Cuno Wegman
Hoi Piet,
Ik gaf de extra uitleg over maskers ook (mede of vooral) voor alle andere lezers van dit thema.
Wat zou je al willen weten over Wings X?
Of het heel anders is? Intern wel, maar als je Wings 7 (of eerder) kent, zal het er niet echt vreemd uitzien.
Of het anders is? Een beetje wel: er zijn geen afzonderlijke sporen voor audio, video en afbeeldingen: alle sporen zijn geschikt voor alle soorten objecten (zie ook de afbeelding die Jaap Postma al eerder heeft gedeeld:
https://sggroep.nl/forum/viewtopic.php?f=4&t=539.
Of je dat dan ook op die manier moet gebruiken: nee hoor, je mag blijven werken zoals je gewend was.
Wings X maakt geen gebruik meer van preview- of textuurbestanden. Dat heeft vooral voor video's het grote voordeel dat deze zonder langdurig voorbewerken bijna zonder vertraging geheel in de tijdlijn verschijnen.