Photoshop CS6 PSD-bestanden en Wings Platinum

Plaats reactie
Jan Roeleveld
Contacteer:

Photoshop CS6 PSD-bestanden en Wings Platinum

Bericht door Jan Roeleveld » do 12 nov 2015, 09:53

Beste Forumlezers,

Deze keer niet een 'vraag' aan het forum maar een antwoord dat ik in CC toegestuurd kreeg van forumbeheerder Cuno die daarmee antwoord gaf op een ontstane onduidelijkheid in de NVBG-regio Arnhem.
Blijkbaar werd een PSD-bestand door Wings Platinum niet op de juiste wijze weergegeven. Mogelijk zijn er onder de HDAV-Forumlezers meerdere Wings Platinum gebruikers die met Photoshop CS6 werken en dit probleem een keer tegen het lijf gaan lopen. De analyse van Cuno willen we u niet onthouden. Doe er uw voordeel mee...!

Cuno schreef:
Ik heb de bestanden onderzocht. Mijn conclusie "het ligt niet aan Wings Platinum" blijft nagenoeg geheel overeind. De oorzaak zit in Photoshop. De oorzaak is niet mijn eerste verwachting van 16 bits per kleur, maar wel mijn tweede verwachting: vanaf Photoshop CS 6 maakt Photoshop gebruik van een nieuwe vorm van PSD-bestanden. En die nieuwe vorm kan door veel programma's niet verwerkt worden. Ook niet door Wings Platinum. De instellingen bij de voorkeuren van Photoshop bepalen welke soort PSD-bestanden gemaakt worden.
Je kunt deze insteling bekijken/wijzigen via:
Bewerken
Voorkeuren
Bestandsbeheer
Compatibiliteit met PSD en PSB maximaliseren: kies hier voor "vragen" of "altijd"
Vermoedelijk staat er standaard "nooit"
Als je kiest voor "vragen" dan vraagt Photoshop bij het opslaan van een nieuw bestand altijd of de compatibiliteit gemaximaliseerd moet worden.
Succes..!

Groeten,

Jan

Jan Roeleveld
Contacteer:

Re: Photoshop CS6 PSD-bestanden en Wings Platinum

Bericht door Jan Roeleveld » do 12 nov 2015, 12:44

En dat de bovenstaande oplossing werkt blijkt uit de reactie van de betreffende vraagsteller:

Hallo Cuno,
Hoera en hulde!! Dat was het dus, de bedoelde instelling stond bij mij inderdaad op "nooit",. nu op "altijd" gezet en het werkt, een goed transparant gat.
Nogmaals hartelijk dank en groeten,
Succes..!

Groeten,

Jan

Plaats reactie