Performance monitor

Plaats reactie
Gerrit Kooren

Performance monitor

Bericht door Gerrit Kooren » zo 29 jan 2017, 20:54

Ik heb een AV serie met heel veel video. De performance monitor geeft af en toe een stukje rode balk. In de details lees ik dan dat het Wings geheugen 87% bedraagt en er enkele frames weggevallen zijn. Dus moet er iets gebeuren denk ik met mijn PC. Maar is dit nu het werkgeheugen van de PC of van de videokaart? Dit kan ik niet terugvinden. Mijn PC is al niet meer de allernieuwste: Processor I7 - 2600 - 3.4 GHz met 8 GB RAM en een Radeon HD5800 videokaart met 1 GB RAM. Vraag is nu of ik geholpen zou zijn met wat extra processor geheugen, of dat er ondertussen een nieuwe videokaart in moet met meer geheugen.

Cuno Wegman
Contacteer:

Re: Performance monitor

Bericht door Cuno Wegman » za 04 feb 2017, 20:04

Hallo Gerrit,
Gerrit Kooren schreef:In de details lees ik dan dat het Wings geheugen 87% bedraagt [...] Maar is dit nu het werkgeheugen van de PC of van de videokaart? Dit kan ik niet terugvinden.
Het gaat hier om het deel van het werkgeheugen dat voor Wings Platinum ter beschikking staat. Omdat Wings Platinum een 32-bit-programma is, is daarbij 3,5 GB het maximum (100%).
In de (Duitse) helptekst staat dat omschreven als:
...gibt die Auslastung des Arbeitsspeichers in Prozent von 3,5 GB an
Gerrit Kooren schreef:In de details lees ik dan dat het Wings geheugen 87% bedraagt en er enkele frames weggevallen zijn.
Hier is een onderscheid in de melding van belang: zijn er frames weggevallen, of zijn er videoframes weggevallen?
Bij het wegvallen van "frames" is de capaciteit van de grafische kaart de meest waarschijnlijke oorzaak. Bij het wegvallen van "videoframes" komen de processor en harde schijf als eerste verdachten in aanmerking. Tenzij er ook sprake is van (veel) real-time-effecten, want dan wordt er weer veel kracht van de grafische kaart gevraagd.

Onder Extra - Opties - Projectopties - Uitvoer kunnen enkele instellingen aangepast worden om de capaciteit van de grafische kaart optimaal te verdelen over de verwerking van afbeelidngen en video's.
Gerrit Kooren schreef:Dus moet er iets gebeuren denk ik met mijn PC.
Dat is mogelijk, maar niet noodzakelijk.
Als de vervallen frames geen zichtbaar gevolg hebben voor de serie (geen schokkende beelden of haperingen), dan kun je de melding uiteraard gewoon negeren.
Als de problemen alleen optreden bij een beperkt deel van een enkele serie, dan kun je bijvoorbeeld ook complexe delen eerst als video renderen en dat resultaat weer in de oorspronkelijke serie opnemen.
Het analyseren van de serie kan helpen om duidelijk te maken wat de oorzaak is.
Bijvoorbeeld: kijk vanaf het punt in de serie waar een probleem optreedt, naar het punt dat 1 minuut later ligt. Als daar een video begint, dan kan dat de oorzaak zijn: video's worden standaard 1 minuut voor aanvang geladen. Als dat samenvalt met andere (zware) activiteiten kan dat tot haperingen/vervallen frames leiden. Dan kun je het inlaadmoment van de video veranderen.
Of: als het probleem optreedt als meerder beelden gelijktijdig getoond worden. Dan kun je een deel van die beelden eerder laten beginnen, maar met de curve op 0. De beelden worden dan eerder geladen in het geheugen, maar pas getoond als de curve omhoog gaat.
Mogelijkheden genoeg...
Gerrit Kooren schreef:Mijn PC is al niet meer de allernieuwste: Processor I7 - 2600 - 3.4 GHz met 8 GB RAM en een Radeon HD5800 videokaart met 1 GB RAM. Vraag is nu of ik geholpen zou zijn met wat extra processor geheugen, of dat er ondertussen een nieuwe videokaart in moet met meer geheugen.
In de titelregel van het screen kun je lezen hoeveel videogeheugen daadwerkelijk gebruikt wordt. 1GB is naar huidige maatstaven niet veel, maar hoeft ook complexere series niet per definitie in de weg te staan.
Zeker niet als jouw voorgaande series op deze computer geen problemen gaven.

Als je behoort tot de groep gebruikers die de overstap naar Windows 10 heeft gemaakt, of anderszins automatische updates van Windows gebruikt, dan kan het ook zo zijn dat een update de driver van de grafische kaart een beetje om zeep geholpen heeft. In dat geval kan het herinstalleren van de driver (downloaden van de site van de fabrikant van de grafische kaart) de performance weer op het oude niveau terug brengen.
AVé,
Cuno

Gerrit Kooren

Re: Performance monitor

Bericht door Gerrit Kooren » wo 08 feb 2017, 21:29

Hallo Cuno,
Hartelijk bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ten eerste heb ik de driver van de videokaart gecontroleerd: deze is up-to-date. De vervallen frames en vervallen video frames (ik heb ze beiden) zijn niet storend bij presentaties. De oorzaak is bij mij hoogst waarschijnlijk de combinatie 4K video, met een niet al te moderne videokaart en ruimschoots gebruik van realtime effecten op deze 4K videobeelden om kleur, contrast en scherpte overeen te laten komen met de stilstaande beelden. Ik had niet stilgestaan bij de belasting die deze, toch prachtige, effecten op mijn pc systeem hebben. Dus zal ik mijn PC toch moeten upgraden.
Tot slot nog een vraag: de performance monitor is niet actief over de hele lengte van mijn serie. Op sommige plekken is er geen monitor zichtbaar, niet boven in de tijdbalk en niet rechts onder waar de details staan. Waar kan dat aan liggen?
Met vriendelijke groet
Gerrit

Plaats reactie