Feitje 5: Audio-plugins: oude bekenden en nieuwe standaard

Voor alle vragen en informatie over Wings X (zowel voor de Windows-versie als de Mac-versie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Feitje 5: Audio-plugins: oude bekenden en nieuwe standaard

Bericht door Cuno Wegman » ma 27 dec 2021, 17:15

WIngs X maakt gebruik van VST3-plugins.

Dat is de meest recente versie van de VST-standaard, gedefinieerd door de bedenkers van Steinberg.
Uiteraard in 64-bit, want heel Wings X is een 64-bit-programma.
Ook de nieuwste versie van de VST3-plugins van Melda werken nu probleemloos.

Daarnaast zijn oude bekenden weer terug, maar in een nieuw jasje: de eigen Direct-X-plugins van Stumpfl, die met eerdere versies van Wings Platinum werden meegeleverd, zijn geheel vernieuwd en zo terug van weggeweest.
Het zijn nu volwaardige 64-bit VST3-plugins geworden.
In een modern jasje, maar met de eenvoud in gebruik van voorheen. En (uiteraard?) in het Nederlands.
AVé,
Cuno

willy_dellaert
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 10 nov 2013, 16:19

Re: Feitje 5: Audio-plugins: oude bekenden en nieuwe standaard

Bericht door willy_dellaert » ma 06 feb 2023, 22:50

Dag Cuno,
Ik ben aan het experimenteren met stemmen en heb eigenlijk een filter nodig in het audiospoor waarmee ik het frequentie
bereik en mog een paar parameters kan bijregelen. Ik werk met Wings 7 en had daarom de VST2 plugins geïnstallerd.
Ik heb de Wings Duitse handleiding gevolgd, en installatie wat geen probleem.
De plugins zelf waren eigenlijk voor mij een complete ontgoocheling.
Een massa plugins zonder een deugdelijke beschrijving, alleen de benaming bij de knoppen en dan nog in het Engels.
Voor een leek, zoals ik, zie je gewoon de bomen door het bos niet meer.
Je spreekt hierboven van de VST3 plugins, eenvoudig in gebruik en zelfs in het Nederlands.
Zijn die ook installeerbaar onder Wings 7 ? Ikzelf en Magda, mijn vrouw werken beiden met een Wings 7 pro licentie.
Groeten uit Portugal,
Willy en Magda Dellaert

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Feitje 5: Audio-plugins: oude bekenden en nieuwe standaard

Bericht door Cuno Wegman » di 07 feb 2023, 20:29

Hallo Willy en Magda,

In dit forum zijn in de loop der tijd al meerdere vragen en antwoorden geweest over VST-plugins. Mogelijk zitten daar ook al een paar bruikbare antwoorden en suggesties bij.

Er zit een (fors) technisch verschil tussen VST-plugins van type 2 en type 3. Wings 7 kan dus geen gebruik maken van de VST3-plugins waar Wings X mee werkt, of die daarmee worden meegeleverd. Bovendien maakt Wings 7 nog gebruik van 32-bit-plugins (hoewel Wings 7 zélf 64 bit-software is), en Wings X gebruikt 64-bit-versies van de VST-plugins.

Voor een muzikant zullen de termen op een camera of in Lightroom of Photoshop net zo zeer "abracadabra" zijn, als de termen in de audio-plugins dat zijn voor fotografen. Daar zul je er niet om heen kunnen, om je een beetje in te lezen in de materie. Een beetje zoeken met "de zoekmachine van uw voorkeur" naar de termen in de plugin of audiobewerking kan dan zeker helpen.

Daarbij kun je eventueel gebruik maken van de kennis van dé geluidsman van de NVBG, en sind kort ook van de Stumpfl Gebruikersgroep, Nico Warnaar. HIj is sinds kort trotse gebruiker van Wings X op zijn Mac!

Ook op de site van de NVBG zijn, in het leden-deel, diverse audio-bijdragen van zijn hand te vinden. En ik weet zeker dat hij open staat voor vragen van clubgenoten.
AVé,
Cuno

Plaats reactie