Feitje 7: In-screen-editing opnieuw uitgevonden

Voor alle vragen en informatie over Wings X (zowel voor de Windows-versie als de Mac-versie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Feitje 7: In-screen-editing opnieuw uitgevonden

Bericht door Cuno Wegman » wo 29 dec 2021, 15:44

In-screen-editing (ISE) is in Wings X op een geheel nieuwe manier vormgegeven.

Om een object (afbeelding of video) met ISE te "bewerken" (zoomen, verplaatsen, roteren) is het in Wings X altijd nodig om in de tijdlijn eerst een object te selecteren. Alleen dan kunnen in het screen de bewerkingen uitgevoerd worden.
(In Wings 7 was het mogelijk om ISE "per ongeluk" uit te voeren door in het screen te klikken en te schuiven met de muis, terwijl er geen object geselecteerd was.)
In sommige situaties zal dit als een nadeel gevoeld worden, in andere situaties als voordeel.

Voor het uitvoeren van de ISE-bewerking hoeft de muis niet meer nauwkeurig op een lijn of punt geplaatst te worden: elk van de vier soorten ISE-handelingen (positie, zoom, X/Y-rotatie en Z-rotatie) worden gestart in een duidelijk eigen "startvak".

En deze vier verschillende soorten handelingen kunnen nu ook met een muisklik (ín het screen) afzonderlijk ongedaan gemaakt worden.

Bovendien kun je ook meer objecten gelijktijdig selecteren (bijvoorbeeld setje afbeeldingen die in een matrix-vorm getoond worden) en dan de ISE-bewerkingen voor al deze beeldobjecten tegelijk uitvoeren.

Uiteraard kunnen deze instellingen ook nog cijfermatig met het toetsenbord worden uitgevoerd: rechtstreeks intikken in het Eigenschappen-paneel. Daar hoeft niet eerst een dialoog voor geopend te worden.
AVé,
Cuno

Remy Van Looveren
Berichten: 47
Lid geworden op: do 24 okt 2013, 16:44

Re: Feitje 7: In-screen-editing opnieuw uitgevonden

Bericht door Remy Van Looveren » do 30 dec 2021, 08:50

Cuno,
Ik heb ondervonden dat de ISE werkwijze in Wings X een hele verbetering is.
Bij mij is het zo dat, op het ogenblik dat ik een object aanklik in de tijdlijn, in het scherm op eender welke plek en zonder het vak voor 'positie' aan te klikken het geselecteerde beeld (of beelden bij meerdere selecties)kan verschuiven.
Gebruik maken van de drie andere vakken voor ISE lukt alleen als in het gekozen vak geklikt wordt én dat mijn cursor ook in dit vak moet blijven om van daaruit veranderingen mogelijk te maken.. Dan werkt alles perfect én snel.
Klikken in één van de vakken 'zoom' 'x/y-rotatie' of 'z-rotatie' en dan ergens anders in het beeld gaan staan om die gewenste handeling uit te voeren, lukt niet. Dan zit je blijkbaar automatisch weer in de 'positie' modus.
Druilerige groeten uit Antwerpen dat dagelijks overspoeld wordt door noorderburen. ;)

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Feitje 7: In-screen-editing opnieuw uitgevonden

Bericht door Cuno Wegman » do 30 dec 2021, 11:24

Remy Van Looveren schreef:
do 30 dec 2021, 08:50
Druilerige groeten uit Antwerpen dat dagelijks overspoeld wordt door noorderburen. ;)
Die worden blijkbaar minder gewaardeerd dan het noorderlicht... :roll:

Even terug naar het onderwerp:
Het klopt dat "klik-en-sleep" in het hele screen (buiten de andere startvlakken) dezelfde werking heeft als klik-en-sleep in het vak Verplaatsen. Dat is een bewuste keuze van Christoph, omdat zo het verschuiven over grotere afstanden (met name naar) beneden beter uit te voeren is (niet zo snel last van de rand van het screen). Bovendien is "vastpakken en slepen" zodanig intuïtief, dat dit als standaardhandeling is gekozen.

Of, in de woorden van Christoph:
Das Verschieben an jeder beliebigen Stelle ist so gewollt, denn erstens ist es intuitiv, dass man etwas anfasst und verschiebt und zweitens geht das Verschieben über größere Strecken nach unten sonst nicht, weil man gleich mal am Screen-Rand ansteht.

Maar omdat het programma nog in ontwikkeling is, is de inbreng van de huidige gebruikers zeker relevant. Hij vervolgt dus met
Wenn es auch andere wünschen sollten, baue ich gerne eine Einstellung ein, um das abzuschalten.
(Als ook andere gebruikers dit wensen, voeg ik met alle plezier een instelling toe, waarmee dit gedrag uitgeschakeld kan worden.)

Dus: als je dit hinderlijk of ongewenst gedrag vindt, dan wil ik dat best als gebruikersbijdrage in het Wings X-forum melden.

Nu ik dat forum noem: ik zal straks nog even een extra bericht maken over dat forum.
AVé,
Cuno

Plaats reactie