Bestandseigenschappen actualiseren in Wings X

Voor alle vragen en informatie over Wings X (zowel voor de Windows-versie als de Mac-versie)
Plaats reactie
Dick Fonteijn
Berichten: 33
Lid geworden op: za 18 jun 2022, 16:16

Bestandseigenschappen actualiseren in Wings X

Bericht door Dick Fonteijn » vr 22 jul 2022, 19:14

Cuno, allereerst bedankt voor het beantwoorden van mijn twee vragen.
De volgende vraag gaat over “Bestandseigenschappen actualiseren” in Wings X.
In Wings 6 gaat het goed, maar in Wings X gaat (het zoals ik het doe) anders.
Als ik “Pool” klik op “Bestandseigenschappen actualiseren”, dan actualiseert
Wings X alleen de bestanden in de “Pool”, hetgeen ik alleen kan zien aan de bestandsdatum.
In de afbeelding spoor wordt de afbeelding niet aangepast. Ga ik het bestand in
Wings X opslaan en daarna weer openen, dan is de afbeelding aangepast.
Is dit een nieuwe (omslachtige) werkwijze of een omissie in het programma?
Het gaat om PNG bestanden.
Groet, Dick Fonteijn

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Bestandseigenschappen actualiseren in Wings X

Bericht door Cuno Wegman » vr 22 jul 2022, 22:47

Hallo Dick,

Wings X maakt, zoals je weet, in principe geen gebruik van previewbestanden (zoals de eerdere versies van Wings dat wel deden). Dat houdt in dat Wings X bij het openen van een show zo veel mogelijk previews op dat moment opnieuw maakt en deze "in memory" bewaart, dus niet op de harde schijf.
Omdat Wings niet constant alle bestanden die in de mediapool staaan, in de gaten kan houden, worden wijzigingen daarin (terwijl Wings X actief is) niet automatisch gedetecteerd. Dat was voorheen niet anders.

Bij het bewerken van afbeeldingen vanuit een "oude" Wings verscheen een dialoog, waarin je kon aangeven dat de externe bewerking gereed was, waarna Wings de gegevens kon actualiseren.
In Wings X verschijnt deze dialoog niet meer, omdat die dialook ook gelijk het doorwerken in Wings blokkeerde.
In Wings X is het mogelijk om, terwijl het bestand nog in de externe bewerker open staatn, toch nog verder te werken of andere momenten in de tijdlijn te bekijken.
Gevolg daarvan is wel, dat de gebruiker zelf actief moet aangeven wanneer de bestandseigenschappen weer bijgewerkt kunnen worden.

Ik heb zojuist uiteraard een paar testjes gedaan om te kijken of het door jou beschreven verschijnsel reproduceerbaar is.
Mijn conclusie: als meerdere bestanden zijn geselecteerd, worden alleen de gegevens geactualiseerd van het bestand waarop je met de rechter muisknop hebt geklikt.
Da's uiteraard niet goed, en zal ik via het Wings X-forum aan Christoph melden (mag jij uiteraard ook doen, als je dat wilt).

Voor het gebruik van de afbeeldingen in het screen, is de werking van Wings X (juist door het ontbreken van previewbestanden/textuurbestanden) geheel anders: Wing X gebruikt een leesbuffer van (normaliter) 10 seconden. Dat houdt in dat als je de locator 10 seconden terugzet in de tijd (10 seconden voordat de gewijzigde afbeelding moet verschijnen), en dan de weergave start, dan zal de afbeelding opnieuw ingelezen worden. En dus de aangepaste versie zichtbaar zijn in het screen (ook als in de tijdlijn nog de ongewijzigde versie wordt getoond).
Deze buffertijd is in te stellen via de Opties (Afspelen - preload-tijd).
Het gevolg van deze manier van inlezen is ook direct te zien door het scrollen van de locator door de tijdlijn.

Als het bestand dat extern wordt bewerkt tussentijds is opgeslagen, kan op deze manier het resultaat van de bewerking in Wings X al worden bekeken (door een stukje terug te gaan in de tijdlijn), zonder de externe bewerking af te breken en weer te moeten herstarten als de bewerking nog niet voldoende is geweest.
AVé,
Cuno

Dick Fonteijn
Berichten: 33
Lid geworden op: za 18 jun 2022, 16:16

Re: Bestandseigenschappen actualiseren in Wings X

Bericht door Dick Fonteijn » vr 22 jul 2022, 23:21

Cuno, Bedankt weer. Ik heb de werkwijze zoals jij beschreven heb in de een na laatste
alinea uitgeprobeerd. En deze werkwijze werkt bij mij ook zo. Als ik de tijdlijn een stukje
terug zet en opnieuw laat lopen, wordt de afbeelding gewijzigd. Als dit nu de nieuwe
werkwijze is, behoeft Christoph dat m.i.z. niet te veranderen. Maar jij mag uiteraard
dit verschijnsel melden bij Christoph. Als het kan, scheelt dat weer een handeling.
Groet Dick Fonteijn

Plaats reactie