Weergavegrootte instellen en Inklikken in de tijdlijn uitschakelen

Voor alle vragen en informatie over Wings X (zowel voor de Windows-versie als de Mac-versie)
Plaats reactie
Dick Fonteijn
Berichten: 33
Lid geworden op: za 18 jun 2022, 16:16

Weergavegrootte instellen en Inklikken in de tijdlijn uitschakelen

Bericht door Dick Fonteijn » za 23 jul 2022, 19:21

Ik ben bezig met audio te programmeren op (exact)van de ritme van de muziek.
Ik doe dat op gehoor met gebruikmaking van de marker M toets.
Daarna ga ik kijken of alles klopt en handmatig nog wat bijstellen.
In Wings 6 gaat dat makkelijk. In Wings X is dat een stuk moeilijker te realiseren.
En dat komt door het volgende. De instelling van de weergavegrootte
heeft maar een beperkte krappe ruimte om te vergroten. In Wings 6 kan ik de weergave
veel meer vergroten. En ik schakel ook het inklikken in de tijdlijn uit.
Echter het inklikken schakel niet uit op de marker en ook niet in de balk waar de
tijdnotatie in staat. De tijdlijn blijft inklikken op de secondes.
Of kan in ergens bij instellingen het e.e.a. veranderen?
Groet Dick Fonteijn

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Weergavegrootte instellen en Inklikken in de tijdlijn uitschakelen

Bericht door Cuno Wegman » za 23 jul 2022, 20:17

Hallo Dick,

De maximale mate van inzoomen is in Wings X gelijk aan die in Wings 6 (en 7): 1/10 seconde tussen de verticale tijdbalkstrepen, en 5 stappen van 20 ms daartussen.

Het in- en uitschakelen van het inklikken wordt in Wings X geregeld met twee knoppen in de werkbalk:
- het magneetsymbool schakelt het inklikken aan tijdlijnobjecten (en de knooppunten en keyframes daarbinnen) aan en uit (Inklikken in tijdlijn, toetsenbord: R)
- met de knop rechts daarnaast (stylistische weergaven van het tijdraster, lijkt op een kam) zet je het inklikken op punten in de tijdbalk aan en uit (Inklikken aan tijdschaal, toetsenbord: G [van "Grid"]).

Een verschil tussen Wings X en de oudere versies is het gedrag van inklikken aan te tijdbalk/tijdschaal. Bij de oudere versies van Wings moet je via de eigenschappen van de tijdlijn instellen hoe grof of fijn je het klikraster wilt hebben.
Bij Wings X is die instelling automatisch én dynamisch: elke streep en elke punt in de tijdbalk bovenin de tijdlijn is een inklikpunt. Dus de nauwkeurigheid daarvaan schaalt mee met de zoomfactor.

Hopelijk helpt bovenstaande info je verder.
AVé,
Cuno

Dick Fonteijn
Berichten: 33
Lid geworden op: za 18 jun 2022, 16:16

Re: Weergavegrootte instellen en Inklikken in de tijdlijn uitschakelen

Bericht door Dick Fonteijn » zo 24 jul 2022, 19:30

Jouw info heeft mij verder geholpen.
Onderwerp Weergave grootte: In mijn Toolbar miste ik het pictogram “Vergroot de weergave”.
Daar kwam ik achter door in de menubalk op “Beeld” te klikken
en dan naar “Toolbar aanpassen” te gaan. Geklikt op Standaard-configuratie terugzetten
Onderwerp Inklikken: Inklikken in de tijdlijn in/uitschakelen wist ik al wel, maar nog niet Inklikken
aan tijdschaal. Deze twee pictogrammen stonden bij mij niet naast elkaar in de Toolbar.
Nu wel, vanwege de Standaard-configuratie terugzetten. Alles werkt nu dus.
Bedankt en groet Dick Fonteijn

Plaats reactie