Markers met hulplijnen, Rotatie, Trigger

Voor alle vragen en informatie over Wings X (zowel voor de Windows-versie als de Mac-versie)
Plaats reactie
Dick Fonteijn
Berichten: 33
Lid geworden op: za 18 jun 2022, 16:16

Markers met hulplijnen, Rotatie, Trigger

Bericht door Dick Fonteijn » za 13 aug 2022, 17:24

Ik heb een drietal vragen over Wings X.
Vraag 1:
Markers met hulplijnen. In Wings 6 kan ik de hulplijnen in
meerdere sporen aanzetten. In Wings X in slechts 1 spoor.
Of is er nog een andere mogelijkheid om meerdere sporen
in te schakelen? En kan het anders nog ingebouwd worden?
Vraag 2:
Inscreen-Editing. Bij Rotatie mis de mogelijkheid om het centrum
in te kunnen stellen zoals wel bij Wings 6. Een onderdeel wat ik
toch wel gebruik. Kan dat nog ingebouwd worden?
Vraag 3:
In Wings 6 maak ik gebruik van variabelen. Dit onderdeel zit nog
niet in Wings X. Ik gebruik de variabelen om sporen in- en uit te
schakelen. Kan dit eventueel ingebouwd worden in een Trigger?
Triggers zit al in Wings X. Misschien is dit makkelijk toe te voegen.
Groet, Dick Fonteijn

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Markers met hulplijnen, Rotatie, Trigger

Bericht door Cuno Wegman » zo 14 aug 2022, 22:47

Hallo Dick,

Ik zal jouw vragen via het Wings X-forum aan Christoph voorleggen.

Als "direct" antwoord alvast mijn inschattingen op basis van wat er tot nu toe is, of in het verleden in het forum benoemd is geweest.

Vraag 1 had ik zelf ook al een keer aan hem gesteld, met als (vrij-vertaalde) antwoord: technisch is het natuurlijk geen probleem om dat zo in te bouwen, maar dan moet daarvoor een extra optie/knop per spoor toegevoegd worden, wat de overzichtelijkheid van het programma niet ten goede komt. De huidige oplossing "dwingt" de gebruiker ertoe om de markers gestructureerd bij elkaar op één spoor (of slechts enkele sporen) onder te brengen, omdat dat de meest zinvolle werkwijze zou zijn.
(Natürlich könnte ich die Anzeige für beliebig viele Spuren aktivieren, aber dann würde man eine zusätzliche Einstellung dafür pro Spur benötigen, was alles wieder komplizierter macht. Die neue Logik erfordert ja nur, dass man seine Marker nicht wahllos über alle Spuren verstreut sondern die wichtigen Marker auf einer oder wenigen Spuren konzentriert. Und das ist ja sowieso eine sinnvolle Vorgehensweise.)
Over die uitgangspunten is natuurlijk nog een boompje op te zetten

Vraag 2 is ook al een keer zijdelings aan de orde geweest, maar toen lag de aandacht bij de vragensteller met name op het perspectiefgedrag van Wings X (dat anders ervaren werd als bij Wings 7).

Bij vraag 3 heb ik mijn twijfels of dat (in deze vorm of een vergelijkbare vorm) terug gaat komen. De variabelen zijn (ook) sterk verbonden met show-control-technieken, en die komen in Wings X nog maar beperkt terug. Citaat van Christoph bij een vraag die aan dit thema raakt:
der ganzen Steuerung über Avio, Netzwerk-Protokolle, Variablen, Scheduler, etc. gibt es in Wings X nicht mehr
Een mogelijkheid voor het sturen van de sterkte van de real-time-effecten zal er zeker nog wel komen.
Stuur of triggermogelijkheden per spoor zijn er in ieder geval op dit moment nog niet.

Met groet,
Cuno
AVé,
Cuno

Dick Fonteijn
Berichten: 33
Lid geworden op: za 18 jun 2022, 16:16

Re: Markers met hulplijnen, Rotatie, Trigger

Bericht door Dick Fonteijn » zo 21 aug 2022, 14:53

Cuno, bedankt dat je mijn vragen hebt voorgelegd aan Christoph.
De antwoorden van Christoph op het Wings-X forum zijn duidelijk.
Groet Dick Fonteijn

Plaats reactie