Pauze marker

Voor alle vragen en informatie over Wings X (zowel voor de Windows-versie als de Mac-versie)
Plaats reactie
Dick Fonteijn
Berichten: 33
Lid geworden op: za 18 jun 2022, 16:16

Pauze marker

Bericht door Dick Fonteijn » wo 14 dec 2022, 12:36

Als een tijdlijn naar een Pauze marker loopt, dan sluit de tijdlijn niet naadloos aan op de Pauze marker. Is hier een reden voor of is het een bug. Een tijdlijn laten lopen naar een Stop marker, sluit wel naadloos aan. Ik heb het nu opgelost met een trigger “Weergave pauzeren”. Hier sluit de tijdlijn wel naadloos bij aan.
Groet, Dick Fonteijn

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Pauze marker

Bericht door Cuno Wegman » wo 14 dec 2022, 20:05

Hallo Dick,

De interne structuur (relatie tussen timing en frame-opbouw) van Wings X is wezenlijk anders dan bij de eerdere versies van Wings.

Bij de oude structuur kon niet worden gegarandeerd dat de locator bij een pauze exact zou stoppen op (of voor) de positie van de pauzemarker. Het werkelijke punt waar de locator bleef staan, zat (nagenoeg) altijd enkele frames ná het startpunt van de pauzemarker.
Daarom worden bij de opdracht "Pauzemarker voor geselecteerde objecten invoegen" de markers altijd 100 ms vóór de geselecteerde objecten geplaatst. In de helptekst staat ook aangegeven dat deze veiligheidsmarge nodig is, om er zeker van te zijn dat de locator stilstaat voordat het volgende object getoond wordt.

Bij Wings X is dit anders (of eigenlijk: zoals altijd beoogd is geweest): de locator stop gegarandeerd (vlak) voor de locator. Normaliter op het laatste frame voor de pauzemarker. Het beginpunt van de pauzemarker geeft dus aan "locator loopt tot hier", en gaat verder "vanaf hier".

De stopmarker en de triggermarker worden pas uitgevoerd als deze bereikt zijn, dus in het eerste frame van de marker zelf. Daarmee komt de werking van de door jou gebruikte trigger dichter in de buurt van de werking van de oude pauzemarker.

Voor mij persoonlijk is de nieuwe werking van de pauzemarker, vooral bij het maken van festivalprogrammering, een prettige verandering. Maar ik kan mij voorstellen dat niet iedereen die mening deelt.
AVé,
Cuno

Plaats reactie