Effect Alpha Wipe

Voor alle vragen en informatie over Wings X (zowel voor de Windows-versie als de Mac-versie)
Plaats reactie
Dick Fonteijn
Berichten: 33
Lid geworden op: za 18 jun 2022, 16:16

Effect Alpha Wipe

Bericht door Dick Fonteijn » di 24 jan 2023, 16:23

Ik ben bezig in Wings X met het effect Alpha Wipe.
Wat mij echter opvalt, is dat bij een Alpha Wipe op een afbeelding van 50% en minder
de kwaliteit van het beeld te wensen overlaat. Het lijkt net of het beeld oververscherpt wordt.
Een soort rasterachtig beeld ontstaat. Bij 100% beeld is dit niet waar te nemen .
In Wings 6 gaat de kwaliteit van het beeld niet achteruit.
Wat kan het zijn?
Vriendelijke groeten, Dick Fonteijn

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Effect Alpha Wipe

Bericht door Cuno Wegman » di 24 jan 2023, 20:17

Hallo Dick,

Ik wil jouw probleem uiteraard graag testen (om te kijken of ik het kan reproduceren en dan verklaren of oplossen), maar ik weet niet hoe ik "op een afbeelding van 50% en minder" moet begrijpen.
In afmeting gezoomd naar 50%?
Met een helderheid van 50%?
Of een andere 50%?

Als je een klein project kunt maken waarin dit verschijnsel optreedt, mag je dat altijd naar mij mailen zodat ik het hier kan onderzoeken.

HG
Cuno
AVé,
Cuno

Dick Fonteijn
Berichten: 33
Lid geworden op: za 18 jun 2022, 16:16

Re: Effect Alpha Wipe

Bericht door Dick Fonteijn » di 24 jan 2023, 20:58

Ik bedoel de beeldgrootte. Bij volledige beeldgrootte doet de Alpha Wipe het goed.
Als ik 50% beeldgrootte heb, zie je al wat vertekening.
Ik heb nu wat afbeeldingen in de beeldgrootte van 10% en daar treedt de vertekening van het beeld
heel erg op. In Wings 6 blijft de kwaliteit gewoon goed, ondanks welke beeldgrootte ik ook gebruik.
Ik hoop dat ik nu wat duidelijk ben.
Groetjes, Dick Fonteijn

Dick Fonteijn
Berichten: 33
Lid geworden op: za 18 jun 2022, 16:16

Re: Effect Alpha Wipe

Bericht door Dick Fonteijn » di 14 feb 2023, 16:40

Beste Cuno,
Bedankt dat je mijn vraag in het Wings X Forum aan Christoffel Hilger hebt voorgelegd.
Uit zijn antwoord heb ik begrepen dat ik de afbeeldingen met bijvoorbeeld een beeldgrootte van 50% of minder
een vinkje in "Eigenschappen, origineel bestand gebruiken" moet uitzetten en daarna "Bestanden actualiseren".
En dat werkt. Het verschijnsel oververscherpen in nog niet helemaal weg, maar is acceptabel.

Groetjes
Dick Fonteijn

Plaats reactie