Wings X reageert niet bij Bestand, Opslaan als

Voor alle vragen en informatie over Wings X (zowel voor de Windows-versie als de Mac-versie)
Plaats reactie
Dick Fonteijn
Berichten: 33
Lid geworden op: za 18 jun 2022, 16:16

Wings X reageert niet bij Bestand, Opslaan als

Bericht door Dick Fonteijn » wo 21 jun 2023, 16:16

Ik heb Wingx via Export een Video (mp4) gemaakt. Dat werkt allemaal prima.
Als ik nu verder ga met mijn projekt (wijzigen/invoeren) en ik wil het project opslaan via Bestand, Opslaan als, dan reageert Wings X niet meer.
Gebruik ik Bestand, Opslaan, dan slaat Wings X mijn project gewoon op.
Dit probleem vindt alleen plaats als ik eerst via Export een video (mp4) heb gemaakt.
Bij elk project doet dit probleem zich voor.
Mijn werkblad van Wings X wordt vertoond op de rechter monitor
De presentatie van de show wordt vertoond op de linker monitor.
Waarom reageert Wings X niet bij Bestand, Opslaan als?
Groetjes, Dick Fonteijn

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Wings X reageert niet bij Bestand, Opslaan als

Bericht door Cuno Wegman » wo 21 jun 2023, 17:15

Hallo Dick,
Ik kan dit gedrag bij mij niet reproduceren, maar heb wel een vermoeden: bij Bestand - Opslaan als... wordt een dialoog getoond om de naam en locatie te kunnen opgeven.
Deze dialoog verschijnt (in ieder geval bij de huidige versie van Wings X) altijd op de primaire Windows-monitor. En dat is bij jou waarschijnlijk ook de monitor waarop het screen (de presentatie) getoond wordt.

Normaliter is het screen het bovenste venster. Daar zou de dialoog van Opslaan als... bovenop moeten komen. Maar er zijn meerdere situaties en momenten geweest binnen Wings X waarbij het screen altijd als bovenste venster getoond werd.
Dus ik vermoet dat bij jou de dialoog verborgen blijft achter het screen.

Om te controleren of dat ook werkelijk het geval is: exporteer video, sluit screen en kies dan Bestand - Opslaan als...

Het wel of niet verschijnen van de dialoog na deze test, maakt duidelijker wat het werkelijke probleem is. Dat maakt het doorgven van dit probleem naar Christoph overzichtelijker.

Als de dialoog bij deze test wel verschijnt, zou de oorzaak kunnen liggen in de driver van de grafische kaart (venstervolgorde). Ik heb recent gelezen dat Microsoft tijdens updates van Windows weer een eens videokaartdrivers door "eigen" oudere versies heeft vervangen. Dan zou updaten van de driver een oplossing kunnen zijn.

Met groet,
Cuno
AVé,
Cuno

Dick Fonteijn
Berichten: 33
Lid geworden op: za 18 jun 2022, 16:16

Re: Wings X reageert niet bij Bestand, Opslaan als

Bericht door Dick Fonteijn » wo 21 jun 2023, 19:05

Cuno bedankt voor je snelle reactie.
Het dialoog met naam en locatie wordt niet getoond. Er zit niets achter mijn werkblad venster en presentatievenster.
Als ik gewoon bezig ben in het werkblad kan ik Bestand – Opslaan als gewoon gebruiken. Dan is er niets aan de hand,
dan komt het dialoog venster gewoon tevoorschijn.
Maar ga ik eerst een video via export maken en ik ga verder werken aan mij project en wil daarna Bestand – Opslaan als, reageert Wings X niet.
Dit probleem heb ik al een lange tijd met Wings X. Het is niet bij een van de laatste versies. Ik heb ook nog even de vensters screen en werkblad van de monitors omgewisseld. Maar het probleem blijft hetzelfde.
Bij andere software programma’s heb ik dit probleem niet. Alleen met Wings X.
Groetjes, Dick Fonteijn

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Wings X reageert niet bij Bestand, Opslaan als

Bericht door Cuno Wegman » wo 21 jun 2023, 22:26

Hallo Dick,

Zoals bij mijn eerste reactie vermeld: ik kan dit probleem op mijn systeem niet reproduceren.
Maar ik zal het uiteraard wel aan Christoph melden. Hopelijk kan hij toch een oorzaak achterhalen.

Groet,
Cuno
AVé,
Cuno

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Wings X reageert niet bij Bestand, Opslaan als

Bericht door Cuno Wegman » do 22 jun 2023, 21:11

Hallo Dick,
Ik vermoed dat jij het Duitse forum voor Wings X ook volgt, maar voor de zekerheid (en voor alle andere bezoekers van dit forum) geef ik hieronder het vertaalde antwoord van Christoph Hilger:
We kennen dit probleem, en het kan op dit moment niet verholpen worden. Het heeft te maken met een probleem in de video-codecs van Microsoft. Tot nu toe is dit probleem alleen opgetreden op Windows-computers die geen eigen grafische kaart hebben. Zodra een grafische kaart van nVidia of AMD in de computer aanwezig is, verdwijnt ook het probleem. Op dit moment is de enige work-around: na het exporteren van een video Wings X afsluiten en opnieuw starten. Dat is in een paar seconden gedaan en omzeilt het probleem.
Met groet,
Cuno
AVé,
Cuno

Dick Fonteijn
Berichten: 33
Lid geworden op: za 18 jun 2022, 16:16

Re: Wings X reageert niet bij Bestand, Opslaan als

Bericht door Dick Fonteijn » do 22 jun 2023, 22:28

Cuno, ja ik volg het Wings X forum op de voet. Maar vind het wel fijn dat je het verhaal van Christoph even vertaald heb.
Wat Christoph schrijft, geldt denk ik niet voor mijn pc. Ik heb een eigen grafische kaart in mijn pc zitten en wel de
Club3D Radeon HD 6950 2048 MB. Die kaart is van fabrikant AMD. Deze kaart is wel 10 jaar oud, misschien is dat bij mij dan het probleem.
De oplossing die Christoph geeft, is duidelijk, maar ik kan ook gewoon Bestand - Opslaan doen.
Of op termijn overstappen op een nieuwe pc (staat in de planning) met de technieken van vandaag.
Groetjes, Dick Fonteijn

Plaats reactie