Switchen tussen Windows en Mac

Voor alle vragen en informatie over Wings X (zowel voor de Windows-versie als de Mac-versie)
Plaats reactie
jaap postma
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 14 jul 2014, 21:09
Locatie: Feanwâlden frl.
Contacteer:

Switchen tussen Windows en Mac

Bericht door jaap postma » ma 10 jul 2023, 21:30

Ik werk zowel met een Windows PC (voor o.a. mijn huidige Wings 7) als met een Mac.
Als ik naar Wings X ga upgraden kan ik dan een show waaraan ik wil werken middels een externe SSD naar believen in Windows of op de Mac bewerken? Gewoon de schijf aansluiten dus.
Ik vraag dit omdat beide systemen een kompleet andere bestanden structuur hebben.
Als je iedere keer de export procedure moet doen dan vervalt het voordeel van twee systemen.
Nu heb ik bij de Windows PC twee beeldschermen voor Wings, bij de Mac één groot beeldscherm, in de toekomst wil ik afscheid nemen van Windows, maar voor nu nog niet.
Vriendelijke groet, Jaap Postma

http://www.fotojaap.nl

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Switchen tussen Windows en Mac

Bericht door Cuno Wegman » di 11 jul 2023, 20:47

Hallo Jaap,

In het Duitse forum voor Wings X is een vraag gesteld geweest over het gebruik van een externe (SSD-)schijf voor gebruik van series onder Mac en Windows (onder Bootcamp).
Bij die gebruiker ontstonden problemen, maar die bleken niet veroorzaakt te worden door Wings X, maar door het gekozen bestandsformaat van de externe schijf.

Christoph zelf schrijft zonder problemen tussen Windows en Mac te wisselen met een externe schijf, onder de voorwaarde dat de externe schijf als NTFS-schijf is geformatteerd (het "eigen" bestandsformaat van Windows), en het benodigde hulpprogramma "Paragon NTFS for Mac" op de Mac is geïnstalleerd:
https://forum.wingsx.at/viewtopic.php?p=5831#p5831.

Met groet,
Cuno
AVé,
Cuno

jaap postma
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 14 jul 2014, 21:09
Locatie: Feanwâlden frl.
Contacteer:

Re: Switchen tussen Windows en Mac

Bericht door jaap postma » ma 17 jul 2023, 21:39

Wat mij betreft is het al “opgelost” helaas.
Wings X draait niet goed op mijn Windows 10 PC, waarop Wings 7 pro feilloos draait, lijkt het met Wings X wel of ik werk in een strooppot. Blijkbaar stelt X hele hoge eisen aan de PC, op mijn Macbook Air met M1 processor en 16gb geheugen draait X wel goed, voorzover ik kan beoordelen met de demoversie.
Mijn Windows PC met Intel i7-6700 3,4Ghz, 32gb, NVIDIA GTX960 videokaart, systeem draaiend op een M2 SSD is niet genoeg, dus switchen tussen beide systemen is niet aan de orde…
Zou een betere videokaart nog soelaas geven?
Vriendelijke groet, Jaap Postma

http://www.fotojaap.nl

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Switchen tussen Windows en Mac

Bericht door Cuno Wegman » di 18 jul 2023, 12:09

Hallo Jaap,
Dat vind ik vreemd. Mijn primaire grafische pc is veel nieuwer en sneller dan jouw Windows 10-computer. Maar mijn secundaire computer is vergelijkbaar met die van jou: Intel i7-4970 (is twee generaties ouder dan de i7-6700), ook 32 GB, en een GTX 970 (dat is dezelfde generatie als de 960, maar een stapje sneller). Windows op een sata-ssd, data (foto's, geluid en video) op normale harde schijven.
Daarmee lopen zowel WIngs 7 als WIngs X probleemloos.

Dus ik vrees dat hetzij WIndows 10 ergens zichzelf in de weg zit (of een niet-optimale driver heeft geïnstalleerd bij een update [dat zou niet de eerste keer zijn]). Of een ander programma zit de goede werking in de weg.
De GTX 970 is sneller dan de 960, maar dat mag volgens mij niet het verschil zijn tussen "geen probleem tijdens gebruk" en "werken in een strooppot".
AVé,
Cuno

jaap postma
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 14 jul 2014, 21:09
Locatie: Feanwâlden frl.
Contacteer:

Re: Switchen tussen Windows en Mac

Bericht door jaap postma » za 05 aug 2023, 19:20

Ik heb de driver van de grafische kaart verwijderd en de nieuwste geïnstalleerd, en nu werkt het gelukkig wel goed :D
Het is nog wel wennen aan de interface, vooral met in-screen editing...

Verder zocht ik het effect Vlag of Wobble, maar dat zit er blijkbaar (nog) niet in.

Afijn: de stap naar X is gezet (niet de X van Elon Musk :mrgreen: ) en ik kan er mee werken op zowel op PC als Mac.

Bedankt Cuno voor je adviezen!
Vriendelijke groet, Jaap Postma

http://www.fotojaap.nl

Plaats reactie