trigger sprong naar marker in ander tijdlijn

Voor alle vragen en informatie over Wings X (zowel voor de Windows-versie als de Mac-versie)
Plaats reactie
Ed Diersmann
Berichten: 13
Lid geworden op: za 05 okt 2013, 19:24

trigger sprong naar marker in ander tijdlijn

Bericht door Ed Diersmann » zo 13 aug 2023, 19:34

Ik heb een trigger gemaakt die springt naar een marker in een andere tijdlijn. Als ik deze uitvoer loopt de locator gewoon door en voert de sprong niet uit. Verander ik de trigger in een sprong naar een marker in dezelfde tijdlijn dan wordt de sprong wel uitgevoerd. Wat doe ik verkeerd?
Dit geldt ook voor een spong naar een positie in een andere tijdlijn.

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: trigger sprong naar marker in ander tijdlijn

Bericht door Cuno Wegman » zo 13 aug 2023, 22:11

Hallo Ed,

Triggers in Wings X gedragen zich op een aantal punten anders dan verwacht op basis van (schijnbaar) vergelijkbare triggers in Wings 7. Dat is deels een gevolgd van het feit dat Wings X anders met tijdlijnen omgaat dan Wings 7: in Wings X kunnen meerdere tijdlijnen gelijktijdig actief zijn (en gelijktijdig afspelen).
Sommige triggers lijken daardoor niet te werken (maar doen dat wel, zonder dat je het ziet).

Zonder beschrijving van de inhoud van de triggers kan ik niet beoordelen waar het mis gaat (Categorie, actie, ...).
Je mog ook een backup van (een deel van) het project mailen. Gebruik daarvoor wel de backup-functie van Wings X. Of een schermafdruk van de eigenschappen van de trigger(s).

Let ook op het wezenlijke verschil tussen triggers en (sprong)markers: alleen triggers kunnen sprongen/acties naar andere tijdlijnen uitvoeren, sprong-markers niet.

Groet,
Cuno
AVé,
Cuno

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: trigger sprong naar marker in ander tijdlijn

Bericht door Cuno Wegman » ma 14 aug 2023, 22:01

Hallo Ed,

Ik heb jouw project ontvangen en bekeken. De oorzaak is gevonden: bij het invoegen van "Trigger 2" in de tijdlijn heb je deze trigger niet als "gewone" Trigger-marker ingevoegd, maar als "Screen-marker".

Een Trigger-marker wordt, net als alle andere markers, uitgevoerd zodra de locator bij de trigger aankomt. Maar een Screen-marker wordt alleen uitgevoerd door een muisklik in het screen, zolang de locator zich "in" het Screen-marker-object bevindt.
(Voor beide markers even afgezien van het starten via functietoets.)

Daardoor wordt de trigger naar de tweede tijdlijn bij jou dus niet uitgevoerd.

Had je dat kunnen zien? Ja, als je je beseft dat die twee varianten bestaan, en je weet wat de zichtbare verschillen zijn:
- een "gewone" marker heeft in de tijdlijn altijd een gele lijn aan de linker zijkant (het punt waar de marker uitgevoerd wodt), een screen-marker niet;
- een screen-marker heeft die lijn niet, omdat een screen-marker een tijdsduur heeft (zoals ook een afbeelding in de tijdlijn) en geen tijdstip;
- een gewone marker heeft in de tijdlijn altijd hetzelfde formaat, dat niet per marker gewijzigd kan worden;
- een screen-marker heeft een tijdsduur, en kan dus in tijdsduur (formaat in de tijdlijn) gewijzigd wroden;
- in het eigenschappen-paneel is dat verschil ook zichtbaar: een gewone marker heeft geen eigenschap "Duur", een screen-marker wel;
- als je een screen-marker in de tijdlijn selecteert krijgt deze aan het begin én aan het einde een gele lijn, om het begin en einde te markeren (en eventueel te verschuiven, net als bij andere tijdlijnobjecten).

Je hebt (bewust of onbewust) gebruik gemaakt van de mogelijkheid om de duur van de trigger aan te passen: je hebt de standaard duur van 5 seconden ingekort naar minder dan een seconde.
AVé,
Cuno

Ed Diersmann
Berichten: 13
Lid geworden op: za 05 okt 2013, 19:24

Re: trigger sprong naar marker in ander tijdlijn

Bericht door Ed Diersmann » di 15 aug 2023, 11:27

Cuno,

Ik heb de screen-marker verwijderd en Trigger 2 naar de tijdlijn gesleept en daar gekozen voor Trigger-marker maken. Het resultaat is hetzelfde. Hij springt niet. Ik zal je de wx-file toesturen.

Groet, Ed.

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: trigger sprong naar marker in ander tijdlijn

Bericht door Cuno Wegman » di 15 aug 2023, 12:56

Hallo Ed,
Ik heb jouw bestand ontvangen, en moet concluderen dat de trigger prima werkt.

Maar... het is de vraag deze trigger wel de juiste is om de actie uit te voeren die jij verwacht of wilt bereiken.

De inhoud van de trigger die jij gebruikt: spring in tijdlijn 2 naar marker 2-1
(Trigger - Tijdlijn - Naar marker springen - Tijdlijn 2 - 0:03.000 2-1)
En dat gebeurt ook (als je Tijdlijn 2 verplaatst naar een ander paneel kun je het zien gebeuren [als de locator in die tijdlijn nog niet op die positie stond]).

Meer doet deze trigger niet. De status van de tijdlijn (afspelen of stilstaan) verandert NIET door deze trigger.
Dat is een groot verschil met Wings 7, en wordt veroorzaakt door het feit dat in Wings 7 maar één tijdlijn actief kon zijn. In Wings X kunnen meerdere tijdlijnen gelijktijdig actief zijn, en dus gelijktijdig weergegeven worden.

Om de weergave van tijdlijn 1 te stoppen en door te gaan met tijdlijn 2 vanaf de markerpositie heb je een andere trigger nodig:
Trigger - Tijdlijn - Enkele tijdlijn tonen - Tijdlijn 2 - 0:03.000 2-1

Dus het wijzigen van de Actie van de trigger is voldoende om het gewenste resultaat te krijgen.
AVé,
Cuno

Ed Diersmann
Berichten: 13
Lid geworden op: za 05 okt 2013, 19:24

Re: trigger sprong naar marker in ander tijdlijn

Bericht door Ed Diersmann » di 15 aug 2023, 16:54

Cuno,

Bedankt voor je antwoord. DE sprong werkt nu.
Het meerdere tijdlijnen actief zijn snap ik nog niet zo. Waarschijnlijk ben ik nog niet zo ver met de tutorials van Remy.
Wat bedoel je met "als je tijdlijn 2 in een ander paneel opent"?

Groet, Ed.

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: trigger sprong naar marker in ander tijdlijn

Bericht door Cuno Wegman » di 15 aug 2023, 17:40

Hallo Ed,

In Wings X zie je standaard (ook in jouw project) twee rijen met tabbladen. Bovenin heb jij nu twee tabbladen: een voor elk van de twee tijdlijnen. En onder de tijdlijnen een tweede rij tabs, met nu één tab: Storyboard.
Elk van die twee blokken/groepen is een "paneel".

Met een rechter muisklik op een tab kun je die tab verplaatsen naar een ander paneel, of aan een nieuw paneel toevoegen.
In elk paneel kunnen zowel tijdlijnen als storyboards voorkomen.

En de grootte van de panelen kun je uiteraard regelen door te slepen met de muis op de (zwarte) scheidingslijn tussen de panelen.
Zo kun je zelf bepalen wat voor jou overzichtelijk werkt.
AVé,
Cuno

Ed Diersmann
Berichten: 13
Lid geworden op: za 05 okt 2013, 19:24

Re: trigger sprong naar marker in ander tijdlijn

Bericht door Ed Diersmann » di 15 aug 2023, 21:46

Cuno,

Bedankt voor deze toelichting. Ik ga me eens verdiepen in panelen, als ik WingsX enigzins onder de knie heb.

Plaats reactie