Audio hapert in wings x bij opstart presentatie

Voor alle vragen en informatie over Wings X (zowel voor de Windows-versie als de Mac-versie)
Plaats reactie
Onno van Elderen
Berichten: 11
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:55

Audio hapert in wings x bij opstart presentatie

Bericht door Onno van Elderen » ma 02 okt 2023, 19:23

Bij het opstarten van een presentatie in Wings X hapert het geluid waarna in veel gevallen Wings X spontaan stopt en opnieuw moet opstarten. Bij tweede keer opstarten gaat het wat beter en na een bepaalde tijd loopt de audio weer zonder te haperen. Ook valt het op dat het audio spoor de pieken ( of dalen) niet synchroon blijven lopen met de locator, hier zit een verschil in van een fractie van een seconde. Na opnieuw opstarten van Wings X zijn de pieken in het spoor weer zoals je ze zou verwachten.
Bij Wing 7 Pro heb ik hier nog nooit last gehad. Aan de hardware op mijn PC is niets gewijzigd.
Graag ondersteuning van dit probleem.

mvgr,

Onno van Elderen

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Audio hapert in wings x bij opstart presentatie

Bericht door Cuno Wegman » wo 04 okt 2023, 22:53

Hallo Onno,
In de meeste sitaties die mij bekend zijn uit eigen praktijk en de vragen in dit forum en de Duitse forums,, waar sprake is van problemen met audio-weergave, is de oorzaak meestal het geluidsbestand zelf.

Wings X heeft de ingebouwde mogelijkheid om een geluidsbestand te converteren naar een "beter" formaat. "Beter" betekent hier dan: minder kans op problemen. Het veiligste doelformaat is daarbij het wav-formaat.

Klik in de mediapool met de rechter muisknop op het geluidsbestand en kies Converteren naar - WAV.
Na de conversie wordt in de tijdlijn het 'oude' geluidsbestand automatisch vervangen door het nieuwe, geconverteerde, bestand.

Mocht dit de problemen niet oplossen, zoeken we verder naar de mogelijke oorzaak.
AVé,
Cuno

Onno van Elderen
Berichten: 11
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:55

Re: Audio hapert in wings x bij opstart presentatie

Bericht door Onno van Elderen » vr 06 okt 2023, 19:15

Hallo Cuno,

Ik heb diverse bestanden in WAV omgezet maar het resultaat is hetzelfde.
Vandaag heb ik weer 3 a 4 x opnieuw moeten opstarten. Ik krijg een white screen gevolgd door de melding dat wings x niet meer reageert en moet afsluiten. Als ik het audio spoor uitschakel loopt alles gewoon door behalve de animaties. Hier krijg ik alleen een zwart scherm met enkel de animatie te zien. Allemaal heel vreemd.
Uiteindelijk na de diverse keren op gestart te hebben werkt alles weer.
Audio bestanden zijn relatief klein dit zou ook het probleem niet mogen zijn. Eerlijk gezegd denk ik niet dat het aan de hardware ligt maar ik kan het mis hebben

Als test een korte serie opgezet waar geen enkele fout te bespeuren is. Blijkbaar ligt het aan de lengte van de presentatie. Ik zit nu op ongeveer 50 minuten. Bij wings 7 heb ik deze problemen niet.

Hoe kom ik hiervan af?
Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Audio hapert in wings x bij opstart presentatie

Bericht door Cuno Wegman » vr 06 okt 2023, 21:29

Hallo Onno,
Als het probleem verdwijnt met het uitzetten van het audiospoor (is dat het enige spoor met audio?), dan ga ik vermoedens krijgen in de richting van de (drivers van de) geluidskaart.
Er zijn bij mij geen situaties bekend waarbij de duur van de serie problemen oplevert (bij presenteren vanuit de tijdlijn). Ik weet dat er meerdere auteurs (met name in het Duitstalige deel van Europa) avondvullende presentaties met Wings X hebben gemaakt.
Als je het probleem kunt reproduceren (met een zo beperkt mogelijke serie), dan mag je die naar mij opsturen. Gebruik daarvoor dan de backup-functie van Wings X (Extra's - Project-backup maken...) en de upload-link die ik je via een persoonlijk bericht op dit forum zal toesturen.
Ook van het animatie-probleem mag je een voorbeeld toesturen.
Uiteindelijk na de diverse keren op gestart te hebben werkt alles weer.
Omdat de software van Wings X in die tijd niet gewijzigd is, komen voor mij toch oorzaken in hardware, of Windows (Windows probeert regelmatig zijn eigen fouten te herstellen als er vastlopers zijn geweest) weer naar boven borrelen. Kan ook een geheugenmodule zijn. Heb je de computer wel eens een echt koude start gegeven (stroomvoorziening minimaal een minuut écht losgekoppeld?).

Met groet,
Cuno
AVé,
Cuno

Onno van Elderen
Berichten: 11
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:55

Re: Audio hapert in wings x bij opstart presentatie

Bericht door Onno van Elderen » zo 15 okt 2023, 11:38

Hallo Cuno,

Ik ben een weekje op zakenreis geweest en pak het nu weer op.
Het zijn ook de animaties die soms wel en niet meer werken. Gisteren lukte het alleen als ik mijn computer compleet op nieuw opstart en vervolgens weer na aan aantal white screens en opstarts wings x werkt het weer.
Ik heb alle windows updates geïnstalleerd maar dit maakt geen verschil.
Ik ben bang dat ik een expert nodig heb voor mijn hele computer schoon te maken.
Een complete hertsel start van windows kan het oplossen maar dat durf ik niet aan. Mogelijk werkt dan andere gekochte software niet meer.

Laat ik het zo zeggen ik weet het niet.

Ik zal mijn ervaringen met wings X nog op papier zetten. Ik zie voordelen ten opzichte van Wings 7 Pro vooral heb beheersbaar houden van het aantal sporen.
Maar er zijn heel veel effecten, Effect maskers, variabelen in de pool, beamer instellingen, CD rippen en vooral de TEKST generator is uiterst zwak.
De extra feature lutz voor video's wat betreft kleur aanpassingen, vraag ik mij sterkt de toegevoegde waarde af. ( tenzij je het als effect wilt gebruiken)
Kleuraanpassingen ging in wings 7 prima met de stuursporen en Hue en gamma aanpassingen. Dit werkte prima ook wanneer de witbalans wel eens uit de pas ging lopen door veranderde licht omstandigheden in de video.

Ik ben heel benieuwd naar een eerlijke mening van wings 7 pro gebruikers.
Ik zie nette presentaties gegenereerd met goedkope software, met teksten die fantastisch in beeld worden gebracht Soms vraag ik mij dan af hoe verder.....

Eerst maar zorgen dat de presentaties weer normaal opstarten zonder problemen.

Een nieuwe presentatie staat gepland kijken hoe dit gaat. Als er al snel problemen zijn stuur ik je deze wel op

Gr

Onno

Plaats reactie