Video-import: beeld en geluid scheiden

Voor alle vragen en informatie over Wings X (zowel voor de Windows-versie als de Mac-versie)
Plaats reactie
Ivo Croonen
Berichten: 4
Lid geworden op: di 15 nov 2016, 22:41

Video-import: beeld en geluid scheiden

Bericht door Ivo Croonen » wo 18 okt 2023, 21:28

Bij het toevoegen van een videobestand (extensie MOV of MTS) in een universeelspoor lukt het me in WX niet om het geluid van het beeld te scheiden. In het video-object op de tijdlijn heb ik dus ook altijd het geluid dat daarbij hoort. Dat is alleen anders als ik een W7-bestand - waar die scheiding er altijd al inzat - importeer.
Mijn vraag is dus: hoe krijg ik in Wings X het geluid apart van het beeld? (Dus op een ander universeelspoor.)Als dat niet kan: hoe kan ik dan het geluid dat is ingebakken in het videobestand het zwijgen opleggen?

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Video-import: beeld en geluid scheiden

Bericht door Cuno Wegman » wo 18 okt 2023, 23:19

Hallo Ivo,

Beide oplosingsvarianten die je noemt zijn eenvoudig mogelijk:
audio uitschakelen:
- dubbelklik op de statusregel van het video-object in de tijdlijn, zodat het eigenschappenpaneel verschijnt.
- kies in het eigenschappenpaneel onder Video - Modus de waarde "Alleen video". Dan verdwijnt het audio-deel uit het video-object in de tijdlijn.
alleen audio:
- zet de video in de tijdlijn
- dubbellklik op de statusregel van het video-object om het eigenschappenpaneel te openen
- kies in het eigenschappenpaneel onder Video - Modus de waarde "Alleen audo". Dan verdwijnt het beeld van de video en blijft alleen de audio over.

Als je een bestaand project uit Wings 7 importeert, wordt de keuze voor "alleen video" al ingesteld, omdat dat overeenkomt met de werking van Wings 7. Dan kun je desgewenst met de keuze "Video en audio" het bestand weer comleet maken.
AVé,
Cuno

Ivo Croonen
Berichten: 4
Lid geworden op: di 15 nov 2016, 22:41

Re: Video-import: beeld en geluid scheiden

Bericht door Ivo Croonen » do 19 okt 2023, 09:16

Bedankt, Cuno. Het is inderdaad veel eenvoudiger dan ik dacht!

Plaats reactie