In-screen editing

Voor alle vragen en informatie over Wings X (zowel voor de Windows-versie als de Mac-versie)
Plaats reactie
jaap postma
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 14 jul 2014, 21:09
Locatie: Feanwâlden frl.
Contacteer:

In-screen editing

Bericht door jaap postma » di 09 jan 2024, 19:44

Ik kan maar geen (goed) resultaat krijgen bij in-screen editing in Wings-X
Ik heb een balk voor positie en zoom erbij gezet, maak er een startpunt, een (dichte) deur op een specifieke plaats.
Daarna maak ik een tweede punt waar de deur een klein beetje open draait, zoals met X/Y rotatie, en dat punt moet naar ook een volgend punt worden gekopieerd zodat de deur open blijft staan...
Maar iedere keer is daarna het eerste punt ook veranderd gelijk aan knooppunt twee, en staat de deur ook daar "open"
In Wings 7 kan je dat perfect maken, maar in X... Dit kost me zoveel tijd, niet leuk meer :evil:
Laatst gewijzigd door jaap postma op do 04 apr 2024, 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Jaap Postma

http://www.fotojaap.nl

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: In-screen editing - ik wordt er gek van...

Bericht door Cuno Wegman » wo 10 jan 2024, 08:33

Hallo Jaap,

Jouw vraag leverde een beetje puzzelwerk op. Ik kon jouw probleem niet reproduceren: alle punten behouden keurig hun eigen waarde.
Tot ik echt goed ging lezen, toen viel het kwartje...
Je hebt een stuurspoor voor Positie en zoom gemaakt en daarna een waarde gewijzigd voor X/Y-rotatie.
Maar... X/Y-rotatie heeft in Wings X een eigen stuurspoor. Dus jouw rotatie-wijzigingen gelden daardoor voor het hele object (omdat het object nog geen stuurspoor voor rotatie heeft).

In Wings 7 bevatte het gecombineerde stuurspoor 3 elementen (positie, zoom én rotatie). In WIng X zijn daarvoor twee stuursporen nodig.
In mijn pogingen om jouw probleem te reproduceren gebruikte ik voor de eerste rotatie-beweging het slepen met de muis plus de ingedrukte Ctrl-toets. Daarmee wordt automatisch het (juiste) stuurspoor toegevoegd aan het object. Maar daarmee was mijn casus niet meer gelijk aan die van jou: een ander type stuurspoor.
AVé,
Cuno

jaap postma
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 14 jul 2014, 21:09
Locatie: Feanwâlden frl.
Contacteer:

Re: In-screen editing - ik wordt er gek van...

Bericht door jaap postma » do 11 jan 2024, 11:07

Dank je wel Cuno, weer wat geleerd.
Blijft wel lastig om met in-screen editing een klein onderdeel precies in te stellen, vooral als het midden in beeld is, dan zitten de vier rechthoeken van de tools wel behoorlijk in de weg, inzoomen helpt niet want de rechthoeken zoomen mee...
Vriendelijke groet, Jaap Postma

http://www.fotojaap.nl

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: In-screen editing - ik wordt er gek van...

Bericht door Cuno Wegman » do 11 jan 2024, 23:20

Hallo Jaap,
jaap postma schreef:
do 11 jan 2024, 11:07
[...] dan zitten de vier rechthoeken van de tools wel behoorlijk in de weg, [...]
Het verplaatsen van de positie is de enige vorm van in-screen-editing die op twee manieren kan:
- klikken en slepen vanaf het vlak Positie
- klikken en slepen vanaf een willekeurige positie in het screen (deze mogelijkheid kan aan- en uitgezet worden in de Instellingen, onderdeel Screen).
Blijkbaar gebruik jij de tweede manier, ook bij kleine objecten, door de muis eerst naar het beeldobject te bewegen dan te gaan slepen. Maar voor dit slepen maakt het dus niet uit waar je met de muisklik begint.

En voor elk van de vier bewerkingen geldt: zodra je de muisknop ingedrukt hebt, verdwijnen de vier vlakken, waardoor deze niet in de weg zitten bij het juiste plaatsen van het beeld.

Daarnaast is er natuurlijk altijd nog de mogelijkheid om directe waarden in te voeren in het eigenschappen-paneel.
AVé,
Cuno

Plaats reactie