Schaduw rond tekst geeft probleem

Voor alle vragen en informatie over Wings X (zowel voor de Windows-versie als de Mac-versie)
Plaats reactie
Jan Camps
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 19 jan 2014, 18:14

Schaduw rond tekst geeft probleem

Bericht door Jan Camps » vr 09 feb 2024, 15:43

In een bestaande serie heb ik op een aantal plaatsen titels als tekst opgenomen. Op deze tekstobjecten heb ik het effect schaduwrechthoek toegepast.
Nu lijkt dit effect niet meer (goed) te werken. Het tekstobject wordt niet meer getoond. Als ik het vinkje bij het effect onder eigenschappen van het tekstobject uitzet, dan verschijnt de tekst (zonder schaduw). Bij opnieuw aanvinken is de tekst weer verdwenen.
Ik heb het gereproduceerd in een nieuwe korte testserie met twee plaatjes en een tekst.
Als ik in die test-serie een tweede beeld als insert toon en daarop het schaduw-rechthoek effect toepas, dan werkt het prima.
Een opvallend ding is daarbij: toen ik voor de eerste maal het insertbeeld met schaduw maakte was dat op een punt in de tijdlijn waar ook het tekstobject met schaduw staat. Bij deze actie verscheen ook de tekst met schaduw. Na verplaatsen van de locator was de tekst weer weg. het effect om het insert-beeld blijft normaal zichtbaar.
Komt iemand dit bekend voor? Waar moet ik verder zoeken naar een oplossing?
Groeten,
Jan

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Schaduw rond tekst geeft probleem

Bericht door Cuno Wegman » vr 09 feb 2024, 16:43

Hallo Jan,

De werking van het effect "Schaduw-rechthoek" in combinatie met teksten werkt met forse hindernissen, en is in veel situaties niet echt bruikbaar.
Een deel daarvan wordt al verklaard door de naam van het effect "...-rechthoek". Deze schaduw is bedoeld voor beeldobjecten die rechthoekig zijn. Bij beelden met andere vormen (teksten, afbeeldingen met transparantie aan de buitenrand) werkt het niet goed: de basis van de schaduw volgt wel de vorm van de niet-transparante delen, maar bijvoorbeeld de vage rand van de schaduw houdt alleen rekening met de buitenrand van het beeldobject, En bij een tekstobject is dat het gehele screen.

Daarnaast heeft de schaduw nog last van een foutje in Wings X, waardoor de richting in graden niet overeenkomt met de richting bij afbeeldingen (bij video's treedt dezelfde richtingsfout op).

Het toevoegen van schaduw heeft tot gevolg dan het object waar de schaduw aan toegevoegd wordt, kleiner wordt: afbeelding plus schaduw samen behouden dezelfde buitenmaat als het oorspronkelijke beeldobject. Dit was bij Wing 7 ook al zo. Bij teksten kan dat ertoe leiden dat de tekst zelf buiten het beeld(veld) terechtkomt.

Een mogelijke oplossing is het maken van de teksten, inclusief de schaduw, in een beeldbewerkingsprogramma of tekstopmaakprogramma.

Een andere mogelijkheid is gemaakt en beschreven door een Duitse gebruiker van Wings X. Hij maakt de schaduw door een kopie van de tekst eronder te zetten, in een iets vettere of grotere letter (hij gebruikt het schalen van de tekst omdat vette tekst meestal wel horizontaal vetter/groter is, maar niet in de hoogte).
De beschrijving, met voorbeeldafbeeldingen, kun je in het forum van Wings X bekijken: https://forum.wingsx.at/viewtopic.php?t=1060.
Hij heeft ook een variant met titel-animatie uitgwerkt: https://forum.wingsx.at/viewtopic.php?t=1076. Daarvan heeft hij zelfs een mini-voorbeeldproject gemaakt dat je kunt downloaden.
AVé,
Cuno

Jan Camps
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 19 jan 2014, 18:14

Re: Schaduw rond tekst geeft probleem

Bericht door Jan Camps » za 10 feb 2024, 15:46

Dank Cuno voor je duidelijke antwoord. Kennelijk heb ik in eerste instantie geluk gehad dat het effect wel leek te werken.

Plaats reactie