Kammetjesprobleem bij MPEG2-video in Wings 7

Plaats reactie
Hans Tieben
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 29 sep 2017, 12:27

Kammetjesprobleem bij MPEG2-video in Wings 7

Bericht door Hans Tieben » ma 18 jan 2021, 13:30

Hallo,
Ik heb onlangs een productie gemaakt waarin nogal wat MPEG2 video van DVD kwaliteit in een beeldverhouding van 4:3 werd gebruikt. In de preview en ook in de output video (mp4 progressief) had ik last van kammetjes. Het aanvinken van het vinkje "deinterlacing afdwingen" heeft daarbij niet geholpen. Vanwege de tijdsdruk heb ik het probleem opgelost door de videofragmenten in een videopakket te rerenderen in een mp4-progressief bestand. En deze vervolgens in Wings te gebruiken. Maar de vraag blijft: hoe kan het dat ik last heb van kammetjes in Wings7 ondanks het gebruik van de deinterlacing modus?

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Kammetjesprobleem bij MPEG2-video in Wings 7

Bericht door Cuno Wegman » ma 18 jan 2021, 19:40

Hallo Hans,

Normaliter zou het kammetjesprobleem op te lossen moeten zijn met de twee keuzes (bovenste of onderste veld eerst), al dan niet samen met Deïnterlacing afdwingen.
De extensie van een videobestand zegt niet alles over de daadwerkelijke inhoud, en blijkbaar is de inhoud niet goed te verteren door de codecs.
Als je mij een dergelijk probleemfragment kunt sturen, test ik het graag nog een keer. Als het probleem dan reproduceerbaar is, zal ik het doorgeven aan Christoph voor nader onderzoek in Oostenrijk.
AVé,
Cuno

Hans Tieben
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 29 sep 2017, 12:27

Re: Kammetjesprobleem bij MPEG2-video in Wings 7

Bericht door Hans Tieben » wo 03 feb 2021, 22:29

Ik wil je een fragment toesturen. Als ik dit in het programma laad, zie ik bij de eigenschappen van de video in de mediapool dat het MPEG-2 interlaced is. Het vinkje deinterlacing afdwingen is niet aangevinkt. Als ik het dan naar een videospoor sleep en het afspeel zie ik duidelijk kammetjes nabij de witte kraag (in het previewvenster). Dan maak ik een video (mp4 progressief) en dan zie ik de kammetjes ook Als ik vervolgens het vinkje deinterlacing afdwingen aanvink, verandert er in de preview niets, maw ik zie nog steeds kammetjes. En als ik wederom de video mp4 progressief maak, zie ik nog steeds kammetjes alhoewel iets minder dan in het previewvenster. Hoe kan ik je het fragment het beste opsturen?

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Kammetjesprobleem bij MPEG2-video in Wings 7

Bericht door Cuno Wegman » do 04 feb 2021, 12:03

Hallo Hans,
Ik stuur je in een persoonlijk bericht een link waarmee je je bestand kunt uploaden.
AVé,
Cuno

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Kammetjesprobleem bij MPEG2-video in Wings 7

Bericht door Cuno Wegman » za 06 feb 2021, 18:41

Hallo Hans,

Ik heb jouw videofragment ontvangen en in een lege Wings7-show gezet.

Met de standaard instellingen is het kam-effect duidelijk zichtbaar.
Maar als ik de optie "Deïnterlacing afdwingen" aan zet, zijn er bij mij geen kammetjes meer zichtbaar in de berekende uitvoervideo (berekend met Intel Quick Sync als codec).
Bij het "bladeren" in de tijdlijn zijn de kammetjes nog wel zichtbaar.
Maar bij alle "echte" resultaten zijn de kammetjes weg:
- full-screen weergave (F5)
- weergave in venster (Ctrl+F5)
- uitvoer als video
- uitvoer als exe
Je kunt het resultaat van de test (als video) ophalen met de link die ik je eerder gestuurd heb.

Maar je wel gebruik van de laatste versie van Wings 7 (7.3.1)?
AVé,
Cuno

Hans Tieben
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 29 sep 2017, 12:27

Re: Kammetjesprobleem bij MPEG2-video in Wings 7

Bericht door Hans Tieben » wo 17 feb 2021, 21:42

Ik heb e.e.a nogmaals nagespeeld en als ik het vinkje aanzet zijn de kammetjes in het eindresultaat verdwenen.
Enige wat gewijzigd is is een Windows update. Misschien heb ik me laten verleiden tot het plaatsen van een item over dit onderwerp door het feit dat het effect van deinterlace afdwingen niet direct te zien is in het previewvenster. Waarom wordt eigenlijk de optie geboden om deinterlace afdwingen wel of niet aan te zetten?

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Kammetjesprobleem bij MPEG2-video in Wings 7

Bericht door Cuno Wegman » do 18 feb 2021, 21:58

Hallo Hans,

In de meeste situaties kan Wings zelf detecteren of er sprake is van interlaced video. En dan ook het deïnterlacen uitvoeren. Maar er zijn situaties waarin deze detectie niet (goed) werkt. Meeestal als gevolg van onjuiste of onvolledige gegevens in het videobestand zelf.
En dan kan de gebruiker hetzij zelf aangeven welke vorm van deïnterlacing gebruikt moet worden.
Of zelfs het deïnterlacen hard afdwingen.
AVé,
Cuno

Plaats reactie