Flikkeren van het beeld.... maar dan expres... !

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Roeleveld
Berichten: 285
Lid geworden op: di 17 sep 2013, 20:21
Locatie: Houten
Contacteer:

Flikkeren van het beeld.... maar dan expres... !

Bericht door Jan Roeleveld » wo 29 okt 2014, 23:29

Mij bereikte de volgende vraag die volgens mij, zoals zoveel vragen, hier in dit HDAV-Forum gesteld zouden moeten worden. Dan hebben alle andere meelezers er ook nog wat aan en is mijn werk niet voor 1 persoon handig. Nee, natuurlijk noem ik geen namen.

Hallo Jan,

Mag ik zo vrij zijn om jou deze vraag te stellen?!

Enige tijd geleden heb jij een keer bij de SGG laten zien hoe je een object (foto) zeer snel "aan en uit" kon laten gaan (flikkeren voor mijn gevoel).
Ik weet nog wel dat het redelijk simpel was, maar ik kan het niet meer terug vinden. Kan je me een tip geven waar ik dat moet zoeken? Ik vermoed dat wanneer ik weet waar ik het moet zoeken dat de rest zich vanzelf wijst.

Bij voorbaat mijn dank,

Vraagsteller

Wel beste vraagsteller,

Je bedoelt waarschijnlijk de functie 'pulseren' waarbij het beeld kort na elkaar 'aan'en weer 'uit' gaat en dat snel repeterend. Dat doe je als volgt:

1. Ga in je beeld- of videoobject staan met je muis en klik op de rechter muisknop.
2. KIes in het uitklapmenu voor XY-stuursporen, zet in het volgende menu een vinkje bij 'mute' en sluit af met OK. (In het object komt nu een extra grijs stuurbalkje te staan).
3. Klik nu opnieuw met de rechter muisknop in het betreffende object en kies in het uitrolmenu voor 'speciale functies' waarna je de keus in het volgende uitrolmenu maakt voor 'curve maken'.
4. Vervolgens verschijnt er een instelmenu waarin je kunt aangeven hoe lang het plaatje 'aan' en 'uit' moet gaan. Vul twee waarden in en sluit af met 'toewijzen'.
5. In het object komen nu in het grijze stuurbalkje rode streepjes te staan. Op die plekken is het object 'uit'. Op de plekken waar het balkje grijs is is het object 'aan'.
Succes..!

Groeten,

Jan

Chris Karman
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 21:45

Re: Flikkeren van het beeld.... maar dan expres... !

Bericht door Chris Karman » do 30 okt 2014, 14:09

Bedankt Jan.
De vraagsteller :?

Remy Van Looveren
Berichten: 47
Lid geworden op: do 24 okt 2013, 16:44

Re: Flikkeren van het beeld.... maar dan expres... !

Bericht door Remy Van Looveren » di 04 nov 2014, 14:25

Ik vrees te hebben moeten vaststellen (wat een vreselijke Vlaamse zin !) dat bij de video-objecten de mogelijkheid ontbreekt om een 'mute'-stuurspoor toe te voegen...
'Pulseren' zal dus op een andere manier moeten... :x

Remy

Gebruikersavatar
Jan Roeleveld
Berichten: 285
Lid geworden op: di 17 sep 2013, 20:21
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Flikkeren van het beeld.... maar dan expres... !

Bericht door Jan Roeleveld » di 04 nov 2014, 15:31

Ik vrees te hebben moeten vaststellen (wat een mooie Nederlandse zin!) dat wij noorderlingen soms nét iets inventiever zijn in het bedenken van oplossingen dan onze zeer gewaardeerde zuiderburen... :lol:
Om het pulseereffect in een video-object te realiseren is een kleine doch slimme 'truc' te hanteren. Maak in photoshop een zwart plaatje van 160 x 90 pixels en sla dat op als JPG.
Zet dat plaatje in een beeldspoor boven het video-object en bepaal hoe lang je het pulseer-effect wilt genereren door het zwarte object korter of langer te tonen. Als het object er staat zal de video zijn afgedekt.
Door nu het pulseer-effect te activeren in het zwarte plaatje middels de instructies aan 'vraagsteller' zal het plaatje afwisselend 'aan' en 'uit' gaan. Ergo, het onderliggende video-object zal in hetzelfde ritme respectievelijk 'uit' en 'aan' gaan. Als het zwarte object op het beeldspoor 'uit' is zal de video zichtbaar zijn. De video is weg als het zwarte plaatje 'aan' is. Eigenlijk de omgekeerde wereld dus, maar ja, dat is tegenwoordig met zóveel dingen het geval dat we daar niet meer van opkijken.... :roll:
Succes..!

Groeten,

Jan

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Flikkeren van het beeld.... maar dan expres... !

Bericht door Cuno Wegman » di 04 nov 2014, 20:37

Na de zuiderling en de noorderling, een toevoeging van de oosterling (of zonderling):

De voorgestelde oplossing van Jan voor het knipperen van video komt niet geheel overeen met het mute-effect dat op een afbeelding wordt toegepast: "echte mute" wisselt tussen beeld en geen beeld (transparant), de suggestie van Jan wisselt tussen beeld en geen beeld (zwart beeld).

Met een kleine uitbreiding kan toch het echte mute-effect bereikt worden: zet het videospoor in een beeldstapel, en het spoor met het zwarte plaatje in een maskerstapel (met renderen). Nu wordt het knipperende zwart vlak gebruikt om de zichtbaarheid (transparantie) van de onderliggend video te regelen.
AVé,
Cuno

Gebruikersavatar
Jan Roeleveld
Berichten: 285
Lid geworden op: di 17 sep 2013, 20:21
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Flikkeren van het beeld.... maar dan expres... !

Bericht door Jan Roeleveld » wo 05 nov 2014, 11:48

Zo zie je maar weer... het is nog lang geen kerst... maar de wijzen komen ook nu weer uit het oosten... :)
Succes..!

Groeten,

Jan

Remy Van Looveren
Berichten: 47
Lid geworden op: do 24 okt 2013, 16:44

Re: Flikkeren van het beeld.... maar dan expres... !

Bericht door Remy Van Looveren » wo 05 nov 2014, 14:04

Wat sneu toch dat ik daar zelf niet opgekomen ben.
Vooral dan... omdat het werkt !
Dank aan alle niet-zuiderlingen vanwege

Remy

Plaats reactie