WP5 projectassistent

Gebruikersavatar
Jos Hagens
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 22:29
Locatie: Cuijk

WP5 projectassistent

Bericht door Jos Hagens » wo 06 nov 2013, 20:31

Bij het aanmaken van een nieuw project met de project-assistent wordt niet om een projectnaam gevraagd. Na het doorlopen van de assistent opent het nieuwe project, maar er zijn geen mappen aangelegd. Wat doe ik niet goed?

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: WP5 projectassistent

Bericht door Cuno Wegman » wo 06 nov 2013, 22:37

Hallo Jos,

Schrale troost: je doet niets verkeerd.
Dit is één van de verschillen tussen de versies 4 en 5 van Wings Platinum.

Ik heb dit, samen met enkele andere punten, gemeld bij Christoph Hilger, de hoofdprogrammeur van Wings Platinum. Zodra ik daar een reactie van heb ontvangen, zal ik dat hier melden.
AVé,
Cuno

Gebruikersavatar
Jos Hagens
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 22:29
Locatie: Cuijk

Re: WP5 projectassistent

Bericht door Jos Hagens » wo 06 nov 2013, 22:53

Cuno Wegman schreef:Hallo Jos,

Ik heb dit, samen met enkele andere punten, gemeld bij Christoph Hilger, de hoofdprogrammeur van Wings Platinum. Zodra ik daar een reactie van heb ontvangen, zal ik dat hier melden.
Cuno,

Tot die tijd maak ik dus de sub-mappen gewoon zelf aan?

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: WP5 projectassistent

Bericht door Cuno Wegman » wo 06 nov 2013, 22:56

Hoi Jos,

Dat lijkt me wel zo handig (je kunt het natuurlijk ook aan iemand anders vragen om dat te doen, maar of je dan sneller kunt werken... :D ).
AVé,
Cuno

Gebruikersavatar
Jos Hagens
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 22:29
Locatie: Cuijk

Re: WP5 projectassistent

Bericht door Jos Hagens » wo 06 nov 2013, 23:00

(je kunt het natuurlijk ook aan iemand anders vragen om dat te doen, maar of je dan sneller kunt werken..
Mijn echtgenote vindt niet dat ik door de upgrade naar 5 haar meer werk zou moeten bezorgen. Dus ik ben de haas :lol:

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: WP5 projectassistent

Bericht door Cuno Wegman » za 23 nov 2013, 18:42

Hallo Jos (en natuurlijk iedereen die vergelijkbare vragen gesteld heeft),

Ik heb bericht uit Oostenrijk ontvangen.

De werking van de projectassistent is bewust gewijzigd naar de huidige variant.

De mappen die Wings Platinum in het verleden maakte, werden door Wing Platinum zelf niet (actief) gebruikt. Het feit dat de mappen wel gemaakt werden, leverde bij veel gebruikers onduidelijkheid en vragen op. Daarom is deze stap gezet.
AVé,
Cuno

Henk van der Vleuten

Re: WP5 projectassistent

Bericht door Henk van der Vleuten » zo 24 nov 2013, 15:28

Hallo Cuno, Jos en anderen,

Cuno schreef:
werden door Wing Platinum zelf niet (actief) gebruikt.
Ik heb grote twijfel of dat wel waar is. Als ik in WP4 een project aanmaakte en zelf koos voor het aanmaken van een projectmap (omwille van bereikbare performance) op, bij voorkeur een andere disk dan die van het windowssysteem en niet in de 'Mijn Documenten' map*, dan werden daar 5 mappen aangemaakt, waarvan de Flascard map nooit en de Tekstenmap zelden werden gebruikt. De andere 3 waren wel degelijk mappen die via de Toevoegen functie in de mediapool door velen in Wings werden gebruikt.
En dat is nu precies waar Jos en anderen (ook op het duitse forum) op duiden als ze op dit punt iets missen in het overigens zeer welkome Wings Platinum 5.
Volgens mij slaat:
Het feit dat de mappen wel gemaakt werden, leverde bij veel gebruikers onduidelijkheid en vragen op.
alleen op die 2 zelden of nooit gebruikte mappen.
Ik kan me niet voorstellen dat Cuno Christoph's antwoord verkeerd zou duiden, dus moet m.i. het oostenrijkse antwoord als ongewenst worden beschouwd en moeten we (NLers, DEers, BEers, ZAers en anderen) hier massaal tegen te hoop lopen en protest aantekenen. Als het in WP4 kon dan nu ook, maar dan alleen die mappen waarvan de objectsoorten aangevinkt worden in het onderdeel Mediapool.

Natuurlijk, is het niet zoveel werk om in de gewenste projectmap een paar submappen aan te maken, maar een typefout kan lastige consequenties hebben voor de minder ervarenen. Beter is dan misschien de hieronder aangeduide versleepfunctie, die ook werkt voor die enkelvoudige mediamappen.
En de meer ervarenen die in grotere projecten met veel sporen en veel objecten werken en daarbij behoefte hebben aan subsub-mappen, komt in WP5 i.t.t. WP4 juist de nieuwe mogelijkheid van hele mappen van de verkenner naar de mediapool verslepen soms wel goed van pas. Maar dat heeft dan vaak weer het nadeel dat de volledige inhoud van zo'n map versleept wordt, wat ook niet altijd wenselijk is.
Als Christoph en collegae vinden daat we die nieuwe functie maar moeten gebruiken, Ok, maar dan is het aan Cuno gestuurde antwoord wel fout!
Ben benieuwd naar jullie reacties.

Henk

Gebruikersavatar
Jan Roeleveld
Berichten: 285
Lid geworden op: di 17 sep 2013, 20:21
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: WP5 projectassistent

Bericht door Jan Roeleveld » ma 25 nov 2013, 15:15

Forumlezers,

Inderdaad maakt Wings Platinum 5 niet meer automatisch een mappenstructuur aan. Veel gebruikers maakten ook helemaal geen gebruik van die structuur omdat ze al hun foto’s, video’s en eventuele audiofragmenten al in hun Windows verkenner hadden gerangschikt/opgeslagen vóórdat ze gingen programmeren. Veel (toegegeven, niet alle) Wings Platinum gebruikers maken een hoofdmap aan met de naam van de te maken serie en zetten daarin zelf een submap “Foto's", een submap “Video” en een submap “Audio”.
Tot en met Wings Platinum 4 moest de inhoud van die mappen in de door Wings aangemaakte mappen "Afbeeldingen", "Audio" en "Video" worden gekopieerd. Dubbel werk dus en dubbele schijfruimte.
En als men vervolgens in de mediapool van Wings Platinum die mappenstructuur wilde behouden, moesten alle submappen en sub-submappen opnieuw stuk voor stuk worden aangemaakt in de Wings Platinum Mediapool. Kortom: Driedubbel werk.

Bij Wings Platinum 5 maak je de mappenstructuur nog maar één keer (in de Windows verkenner) aan, bijvoorbeeld:

Hoofdmap: Vakantie USA 2013
Submappen: Foto, Video, Audio

Sub-submappen in map Foto: 01 San Francisco, 02 Las Vegas, 03 Grand Canyon, 04 Bryce Canyon, etc. (De nummering is handig om de juiste volgorde aan te houden en de alfabetische volgorde te omzeilen).
Sub-submappen in map Video: Strip Vegas, Helivlucht Grand Canyon, ezeltocht Bryce Canyon, etc.
Sub-submappen in map Audio: Countrymusic, Musical music, Ennio Morricone, Lifegeluiden, etc.

De nieuwe (fraaie) mogelijkheid van Wings Platinum 5 is nu juist zo handig dat je de submap “Foto” vanuit de verkenner ineens in de Mediapoolmap “Afbeeldingen” kunt slepen en dat dan alles ineens op de juiste plekken staat omdat WP5 de mappenstructuur van de Windowsverkenner overneemt en er dus ook gelijk, zonder alles te moeten overtypen, submappen en eventueel sub-submappen in staan.
De submap Video sleep je ook ineens in de mediapoolmap Video en klaar is kees. Hetzelfde met de map “Audio”.
Een variatie zou kunnen zijn om de map "Audio" in eerste instantie leeg te laten en die te vullen met fragmenten die je vanuit Wings Platinum vanaf CD kopieert in die betreffende map.

Deze werkwijze scheelt veel werk, het is alleen even anders denken… Tegenwoordig heet dat "omdenken"...

Probeer het maar eens uit, het werkt perfect.

Succes!

Jan Roeleveld
Succes..!

Groeten,

Jan

Henk van der Vleuten

Re: WP5 projectassistent

Bericht door Henk van der Vleuten » ma 25 nov 2013, 17:04

Beste Forumlezers, beste Jan,

Dat de door jou voorgestelde methode het meest te prefereren is, ben ik met je eens en duidde daar ook op in mijn eerdere reactie door tweemaal het woord verslepen te noemen.
Het is alleen zo jammer dat de methodiek weliswaar door Christoph en zijn mannen is gecreëerd en door Dieter in de help ook zo beschreven, maar dat het helaas zo nu niet werkt. Met name worden de door Ridder Jan genoemde (sub)mappen in de mediapool helemaal niet zichtbaar en staan alle foto's (dooreen) in de map Afbeeldingen. En dat geldt ook voor een gelijksoortige submappen structuur van video- en audiobestanden. Ik heb dat vanmiddag op 3 totaal verschillende computers qua operating systeem en verschillende Wings licenties uitgebrobeerd met steeds hetzelfde resultaat: alles op een hoop.
Het werkt dus nog niet perfect.
Ik schreef het al: zo heeft Christoph dat niet bedoeld, maar zo werkt het nu wel. Dat wordt dus minimaal wachten op de eerstvolgende update.
Er is nog een ander punt. Mijn methodiek, en die van vele anderen, was in de tijd van WP3 en WP4 om na het ontwikkelwerk in Lightroom de vermoedelijk in WP te gebruiken foto's (van origine RAW's) rechtstreeks te exporteren naar ofwel de afbeeldingenmap ofwel naar een in WP (toen nog afzonderlijke aangemaakte) submap te exporteren. Dus niks dubbel werk, gewoon één handeling, afgezien van dat afzonderlijke. In WP5 is dat dus binnenkort niet meer nodig.

Henk

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: WP5 projectassistent

Bericht door Cuno Wegman » wo 27 nov 2013, 20:55

Heren, heren,

Als beheerder van dit forum ben ik natuurlijk blij met de bijdragen. Grote bijdragen zelfs. Dat tekent de bevlogenheid van de schrijvers.

Als moderator wil ik toch vragen om elkaar niet te hard in de digitale haren te vliegen ;)

Als mede-gebruiker van Wings Platinum kan ik melden dat het toevoegen van hele boomstructuren met afbeeldingen, geluidsbestanden of videobestanden prima werkt.

En als presentator van het technische blok bij de komende bijeenkomst van de Stumpfl Gebruikersgroep wil ik melden dat ik dit onderwerp daar nader uit de doeken zal doen.
AVé,
Cuno

Plaats reactie