Tweede scherm gebruiken bij afspelen exe

Plaats reactie
Chris Karman
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 21:45

Tweede scherm gebruiken bij afspelen exe

Bericht door Chris Karman » do 28 mei 2015, 14:46

Beste medegebruikers,

Ik ben bezig presentaties te maken voor afspelen in een zaal. Daarbij moet gebruik gemaakt worden van een beamer en een los scherm. Nu heb ik, ipv een beamer, twee beeldschermen aangesloten. Deze werken naast elkaar; dus kan ik met m'n muis van het ene naar het andere scherm gaan. Nu wil ik het ene scherm (1) gebruiken voor het tonen van een exe-presentatie en het andere (2) voor de verkenner om de exe te starten, dus zonder dat de verkenner op het andere scherm (1) te zien is. Om nu de exe vanuit scherm verkenner (2) te starten op scherm (1), moet ik volgens de gebruiksaanwijzing WP achter de benaming (bijv. presentatie.exe) de toevoeging -mX (X is schermnummer) plaatsen. Dus wordt het (presentatie.exe -m1). Wanneer ik dit start vraagt Windows met welk programma er gestart moet worden; hij ziet het dus als een onbekende extensie. En daar heb ik dus niets aan. Wat gaat er fout?
Hoop dat ik duidelijk ben maar zou graag een reactie cq. oplossing zien.

Bij voorbaat hartelijk dank,

Chris Karman

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Tweede scherm gebruiken bij afspelen exe

Bericht door Cuno Wegman » zo 31 mei 2015, 08:54

Hallo Chris,

Het sturen van een presentatie naar een specifiek scherm is alleen mogelijk als je gebruik maakt van een snelkoppeling naar de exe, dus niet als je de exe rechtstreeks op het besturende bureablad plaatst. Dat is één van de details waar in de helptekst vaak overheen wordt gelezen.

Klik dan me de rechter muisknop op de snelkoppeling en kies Eigenschappen. In de regel Doel moet de toevoeging -m2 dan geplaatst worden.
Twee andere details spelen dan en rol:
- als er spaties in de naam van de exe zitten, moet de naam omringd zijn door door dubbele aanhalingstekens (die zet Windows er zelf standaard al bij tijdens het maken van de snelkoppeling);
- de toevoeging -m2 moet zelf buiten de aanhalingstekens staan;
- er moet een spatie zitten tussen het laatste aanhalingsteken en de toevoeging -m2 (als er geen aanhalingstekens zijn, moet de spatie zitten tussen .exe en -m2).

Sinds Windows Vista kan het gebeuren dat de exe niet direct getoond wordt op de gekozen monitor, maar toch op de standaard monitor. Dan is een tweede start nodig. En dan kan het voorkomen dat een volgende start van die exe vanaf dat moment altijd op de nieuwe monitor getoond wordt, ook zonder de toevoeging -m2. Dat komt doordat Windows zelf ook een registratie bijhoudt van de locatie van een exe/venster.

Een andere methode om het door jou gewenste resultaat te krijgen: zorg er voor dat de monitor/beamer waarop de presentatie getoond moet worden voor Windows het primaire beeldscherm is. Dan is het gebruik van de toevoeging -mX (normaliter) niet nodig.
Bijkomend voordeel: voor de primaire monitor is (als de grafiche kaart onderscheid maakt) meer rekenkracht beschikbaar dan voor de andere monitoren.
Mogelijk nadeel: Windows toont de taakbalk standaard op de primaire monitor. Die moet je dan met de muis even verslepen naar de tweede monitor.

Aangeven welke monitor de primaire monitor moet zijn, doe je met een klik met de rechter muisknop op het bureaublad. Kies van voor Schermresolutie, klik op de gewenste monitor en zet dan de optie "dit beeldscherm gebruiken als primair scherm". Klik daarna op Toepassen en daarna om de dialoog te sluiten op OK.
AVé,
Cuno

Chris Karman
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 21:45

Re: Tweede scherm gebruiken bij afspelen exe

Bericht door Chris Karman » zo 31 mei 2015, 11:46

Fantastisch, de redder in de nood.
Hartelijk dank,
Chris

P.S.: Heb nog een vraagje; stel ik in een nieuw bericht.

Plaats reactie