Installeren Wings

Plaats reactie
Cor van Diepen
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 23 okt 2013, 20:46

Installeren Wings

Bericht door Cor van Diepen » di 13 okt 2015, 21:12

Onze fotoclub is het maken van AV-series aan het promoten.
Bij ’n lid heb ik geprobeerd Wings4 of 5 te installeren, maar in het scherm verscheen de melding “decorderingsfout1” en vervolgens de mededeling ‘fout bij het uitpakken van set-up bestanden (3703) en ook "kan D3DX9_41.dll niet vinden", maar die was wel aanwezig in de map system 32. De bestaande D3DX9-41 heb ik toen ook vervangen, die zijn toch alleen nodig voor het afspelen van de Exen? Daarna de computer laten zoeken en repareren van fouten, maar niets gevonden. De computer heeft virusscanner McAfee en Windows 7 up to date en er werd geen virus gevonden. DirectX 9.0c, D3DX9_41.dll en Wings 4 en 5 zijn gedownload van de website. Ik heb Wings via het configuratiescherm steeds gewist na elke poging om het te installeren en ook de computer steeds opnieuw gestart. Ook met behulp van het Wings 4 programma en de D3DX9_41.dll dat ik thuis op een stickie heb gezet kon ik Wings niet installeren. Wat is er niet goed??
Bedankt alvast, Cor

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Installeren Wings

Bericht door Cuno Wegman » wo 14 okt 2015, 22:47

Hallo Cor,

Op de website van AV Stumpfl Nederland, http://www.hdav.nl, staat prima beschreven welke stappen je moet doorlopen om Wings Platinum te installeren. Kies op de website voor Wings Platinum en dan voor Installatie. Er zijn afzonderlijke beschrijvingen voor Wp 3, 4 en 5.

De melding over problemen bij het uitpakken van bestanden duidt meestal op een fout in het gedownloade bestand of onvoldoende schijfruimte.

Wat alle beschrijvingen gemeenschappelijk hebben: je moet DirectX 9 downloaden en installeren.
Het bestand D3DX9_41.dll is onderdeel van DirectX 9. DirectX 9 is nodig voor Wings Platinum zelf EN voor de exe-presentaties die je met WP maakt.
Als dit bestand wel in System32 staat, maar niet wordt gevonden, is er mogelijk iets (grondig) mis met de instellingen van de computer. Maar dan zouden ook andere programma's onverklaarbare problemen moeten/kunnen hebben. Ook de uitpakproblemen zouden dan hierdoor veroorzaakt kunnen worden.
AVé,
Cuno

Cor van Diepen
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 23 okt 2013, 20:46

Re: Installeren Wings

Bericht door Cor van Diepen » vr 16 okt 2015, 11:41

Hallo Cuno,

De beschrijving op internet heb ik geheel gevolgd.
Een fout in het gedownloade bestanden lijkt mij niet van toepassing omdat ik hetzelfde gedownloade Wings en DirectX 9 op mijn nieuwe computer heb gezet en het functioneert goed. Wings maakt bij het maken van een exe een D3DX9_41.dll, dat bestand heb ik daarvoor gebruikt. Misschien had ik dat niet moeten doen?. De computer heb ik laten zoeken naar fouten en ev. fouten laten repareren, maar er werd niets gevonden. Daarna heb ik de computer opnieuw opgestart en dat ook gedaan na elke invoering van de nieuwe programmerings bestanden. De computer heeft geen problemen met andere programma's. Ook heb ik Wings meerdere malen verwijderd.
Hoe kan ik zien of de computer onvoldoende schijfruimte heeft.
Welke opties zijn er nog meer??

Groeten,

Cor

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Installeren Wings

Bericht door Cuno Wegman » vr 16 okt 2015, 21:11

Hallo Cor,

Als bij het starten van WP4/5 de melding verschijnt dat bestand D3DX9_41 niet gevonden is, dan is lijkt het er op dat WP zelf goed is geïnstalleerd, maar DirectX 9 niet.
Daar was mijn beschrijving misschien niet zo volledig als op de site van Jan: de installatie omvat drie stappen in plaats van twee (downloaden, uitpakken en installeren).

Installeren is in veel situaties meer dan alleen het kopiëren van dat bestand naar de map C:\Windows\System32. Bij de 64-bit-versies van Windows moet het bestand bijvoorbeeld ook in de map C:\Windows\SysWOW64 staan...

Als je je wilt beperken tot alleen het kopiëren van het dll-bestand, dan moet het bestand eigenlijk (net als bij een exe-presentatie) gekopieerd worden naar de map waarin het programma staat dat van die dll gebruik wil maken. (Dus naar "c:\Program Files (x86)\AV Stumpfl\Wings 5\" resp. "c:\Program Files (x86)\AV Stumpfl\Wings Platinum 4").
Het nadeel van kopiëren versus installeren is: als er een update van WP geïnstalleerd wordt, is mogelijk dat door de update eerst de bestaande versie uit de bestaande map gewist worden. En dan kan de DLL ook verdwenen zijn...
AVé,
Cuno

Cor van Diepen
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 23 okt 2013, 20:46

Re: Installeren Wings

Bericht door Cor van Diepen » do 22 okt 2015, 11:59

Hallo Cuno,

Inderdaad, als je ook in Windows\SysWOW64 het bestand D3DX9_41.dll kopieer doet Wings het.
We kunnen dus nu verder gaan met uitleg Wings.
Cuno bedankt!

Plaats reactie