foto's importeren

Plaats reactie
henk slager
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 21 okt 2013, 12:05

foto's importeren

Bericht door henk slager » zo 27 dec 2015, 17:34

Als ik foto's importeer vanuit nas krijg ik alleen zwarte plaatjes, hoe kan dat?
Henk Slager

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: foto's importeren

Bericht door Cuno Wegman » zo 27 dec 2015, 19:09

Hallo Henk,

Zwarte plaatjes ontstaan als Wings Platinum geen grafische (hulp)bestanden kan maken.
Bij gebruik van afbeeldingen vanaf de NAS is de meest waarschijnlijke oorzaak:
de gebruiker of Wings Platinum heeft geen schrijfrechten in de map waar de foto's staan.

Voor de grafislche hulpbestanden maakt Wings Platinum een submap in de map waar het bronbestand (audio, foto, video) staat.
Die submap heeft de naam ".w5" (bij Wings Platinum 5). In die submap worden de grafische hulpbestanden geschreven.

Als het onmogelijk (of zeeeeeeeeeeeeeer ongewenst) is dat WP schrijfrechten op de NAS krijgt, dan is er binnen WP een mogelijkheid om de graffische bestanden op een andere locatie te laten maken. Maar daar zijn andere kenmerken aan verbonden, die - afhankelijk van de situatie - erger kunnen zijn dan de "kwaal" schrijfrechten...

Voor de volledigheid: het gebruik van bestanden vanaf een NAS is voor WP in principe geen enkel probleem. Een potentieel probleem is wel de (doorvoer)snelheid van de netwerkverbinding tussen de NAS en de WP-computer en de snelheid waarmee de NAS bestanden kan vinden en oplepelen.
AVé,
Cuno

Bertus van der Woude
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 12 sep 2014, 23:26

Re: foto's importeren

Bericht door Bertus van der Woude » di 29 dec 2015, 21:29

Hallo Henk en Cuno,

Als je met versie 5.12.0 werkt en je importeert bestanden met een bit-diepte groter dan 8, dus bijvoorbeeld een 16-bits tiff-bestand dan kan Wings hiervan geen miniaturen maken en dus krijg je 'zwarte' plaatjes. Ook bij PNG bestanden met transparantie zie je een soortgelijk probleem. Als je hierbij bestanden gebruikt groter dan 8-bit dan is de transparantie verdwenen. Hierover staat ook al het een en ander op het Duitse Forum.

Met vriendelijke groet,

Bertus

piet bakker
Berichten: 128
Lid geworden op: vr 27 dec 2013, 23:39
Locatie: Heiloo

Re: foto's importeren

Bericht door piet bakker » wo 30 dec 2015, 09:30

Saluut allen,

Het 16 bits verhaal brak mij op tijdens de upgrade van 4 naar 5. De 16 bits bestanden, voornamelijk scanned materiaal, transformeerden naar zwaar grafisch. De oplossing was terug naar 8 en opslaan.

Piet Bakker.

Antoon Van Loon
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 18:33

Re: foto's importeren, ook ik heb last

Bericht door Antoon Van Loon » vr 08 jan 2016, 12:04

Heb ook last van zwarte plaatjes. Heb wat uitgetest.
Heb een totaal nieuwe reeks aangemaakt. Daar heb ik beelden ingebracht uit een oudere reeks. 6 van de 9 beelden geven beeld, de rest blijft zwart.
Wanneer ik de zwarte beelden in de tijdlijn plaats en ik ga er met de cursor over dan zie het beeld op mijn screen.
Ben terug Raw beelden gaan halen en bewerkt naar tiff, png en jpg. Alleen de jpg beelden geven een beeld bij het binnenbrengen in Wings. De andere blijven zwart.
Heb verleden week een upgrade gedaan van Wings 5.

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: foto's importeren

Bericht door Cuno Wegman » vr 08 jan 2016, 20:02

Heren,

Probeer het eens met WP versie 5.12.1. Daarin zitten met name enkele correcties voor de combinatie Windows 10 en transparantie.

En voor de volledigheid: er is geen verschil in toepasbaarheid van afbeeldingen met een kleurdiepte van 16 bits (per kleur) tussen WP4 en WP5: in principe wordt alleen een kleurdiepte van 8 bits ondersteund. De enige uitzondering is tiff, daarbij is 16 bits per kleur toegestaan.

Als de afbeeldingen bij het binnenhalen in WP verkeerde kleuren vertonen (zoals de tiff's van Piet), zou de oorzaak ook kunnen liggen in een foutief of ontbrekend kleurprofiel in het bestand.
AVé,
Cuno

Antoon Van Loon
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 18:33

Re: foto's importeren

Bericht door Antoon Van Loon » za 09 jan 2016, 12:42

Heb WP5.12.1 op de PC gezet en de zwarte plaatjes zijn verdwenen.
Dan was het ditmaal niet MIJN schuld.
Danke

Plaats reactie