schokkende beelden

Plaats reactie
Piet Goudriaan
Berichten: 18
Lid geworden op: za 09 nov 2013, 16:09

schokkende beelden

Bericht door Piet Goudriaan » do 30 jun 2016, 10:12

ik heb een vraag aangaande schokkende beelden in een serie. ik heb een serie gemaakt ober een bezoek aan Fort bij Vechten in 4k. als ik de serie afspeel op de TV (4K) via de popcorn V10, dan gaan de beelden vloeiend in elkaar over ook horizontale verplaatsingen doen het prima. als ik de zelfde serie op de PC afspeel dan schokken de beelden bij de horizontale bewegingen.
de PC is bij een PC bedrijf geweest om met name de Video kaart na te laten kijken, geen probleem gevonden.
gegevens PC (Nvidea GeForce GTX 780 3 GB geheugen), processor Inter(R) Core(TM) i7-4774 CPU @ 3.50GHZ geïnstalleerd geheugen 32.0 GB.

in meer dan wel mindere mate doet het zelfde schokken zich ook voor bij andere series gemaakt in HD.
Wat kan ik doen om mijn series zonder schokken op de pc te vertonen/ beoordelen?
Piet Goudriaan

Cor van Diepen
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 23 okt 2013, 20:46

Re: schokkende beelden

Bericht door Cor van Diepen » vr 22 jul 2016, 20:54

Hallo Piet,

Misschien moet je de nieuwste driver voor je videokaart installeren, dat heeft bij andere ook geholpen.

Groeten en succes,

Cor van Diepen

piet bakker
Berichten: 128
Lid geworden op: vr 27 dec 2013, 23:39
Locatie: Heiloo

Re: schokkende beelden

Bericht door piet bakker » za 23 jul 2016, 13:37

Piet,

Het energie beheer staat bij mij op hoge prestaties, in te geven via het configuratie scherm.

In het Nvidia configuratiescherm heb ik onder 3D instellingen beheren het volgende gedaan.

Het aan te passen stuurprogramma op C:\programma files (x86) av stump

De energie modus op "verkies optimale prestaties"

Succes

Piet

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: schokkende beelden

Bericht door Cuno Wegman » za 23 jul 2016, 17:47

Hallo Piet,

Omdat je de vraag op dit forum stelt, ga ik ervan uit dat je met "schokkende beelden in een serie" niet doelt op de inhoud van de beelden, maar alleen op de weergave ervan ;)

Er zit een wezenlijk verschil tussen het weergeven van een serie via de Popcorn player of via de tijdlijn.

Via de player speel je een videobestand af, dat je eerder met WP hebt gemaakt. De player hoeft de bewegingen niet uit te rekenen: dat zit al (sterk gecomprimeerd) in het videobestand. En dan sluit ik nog niet uit dat de video weergegeven wordt met 30 beelden per seconde.

Afspelen in de tijdlijn is een heel ander verhaal: hier moet de computer (in de mix van harde schijf, processor [vooral bij videoweergave] en grafische kaart [vooral voor de foto's en bewegingen]) live de beelden berekenen die naar de monitor gestuurd moeten worden.
Afhankelijk van de manier waarop de monitor op de grafische kaart is aangesloten, zullen dat 30 of 60 beelden per seconde zijn.

Als het berekenen van het videobestand (gezien de resolutie van 4k waarschijnijk H.264) veel langer duurt dan de tijdsduur van de serie zelf, dan is dat eigenlijk al een voorbode van problemen bij de weergave vanuit de tijdlijn: want WP heeft dus per berekend beeld meer tijd nodig dan in de werkelijke tijd beschikbaar is.

Vanaf Wings Platinum 5 kun je vrij eenvoudig vaststellen of de computer in staat is om de serie zonder problemen af te spelen: de Performance-monitor.

Je kunt deze inschakelen via Extra - Opties - Projectopies - Peformance-monitor.
Ga nu naar het begin van de serie, of naar de plaats waar de problematische bewegingen in de serie zitten, en start de serie met F5 en de spatiebalk.
Zodra je de serie nu afbreekt (na de hele serie, of na de moeilijke passage) zie je in de tijdlijn bovenaan, tussen de tijdstippen en de sporen een gekleurde lijn. Deze lijn kan drie kleuren hebben: groen, geel en rood.

Is de lijn (helemaal) groen, dan heeft WP geen problemen geconstateerd bij het weergeven van de serie. Als je wel problemen hebt gezien, dat zouden deze hun oorzaak buiten WP moeten hebben. Het is dan moglijk dat de communicatie tussen grafische kaart en monitor niet jusist is, of dat de monitor via de gekozen verbinding geen snelle of vloeiende beeldwisselingen kan weergeven.
Dit kan ook veroorzaakt worden door een verkeerde keuze in onderdeel Extra - Opties - Project-opties - Uitvoer - Synchronisatie-modus.

Is de lijn deels geel of rood, dan heeft WP gemerkt dat de computer niet in staat is geweest om alle handelingen tijdig uit te voeren. Als je dan in de mediapool naar het tabblad Performance-monitor gaat, krijg je een verkort overzicht van de opgetreden problemen.

Denk eraan dat 4k-weergave vier keer zo veel (grafische) rekenkracht vraagt als full-HD. Dat vereist een goede afstemming van alle onderdelen in de keten. De punten onder de eerder genoemde Extra - Opties - Project-opties - Uitvoer kunnen daar een rol in spelen.

Met de resultaten van de Performance-monitor kan ik je hopelijk nog verder helpen.
AVé,
Cuno

Piet Goudriaan
Berichten: 18
Lid geworden op: za 09 nov 2013, 16:09

Re: schokkende beelden

Bericht door Piet Goudriaan » ma 25 jul 2016, 12:17

Goede morgen Cuno,

Dank voor je reactie.
je algemene opmerking zijn zinvol om de achtergrond van het programma WP te begrijpen, met name de werking is van belang voor begrip van de werking, Echter ik kom niet verder dan als in de eerste vraag. Het deel van je advies aangaande Performance monitor heb ik nauwkeurig gelezen en toegepast, in de betreffende serie kwamen op 2 plaatsen gele lijn delen voor de rest was groen. de foto's die die gele lijn veroorzaakte heb ik vervangen door de zelfde foto maar de naam aangepast (een A) toegevoegd. na afspelen via F5 was de gehele lijn groen. De serie opnieuw uitgevoerd met de synchronisatie modus Windows 7 standje 4 (kan tot 10) maar 4 gaf het beste resultaat, na diverse standen geprobeerd te hebben. Uitvoer tijd van het bestand bij 25 B/sec, via TV afgespeeld, was circa 6.67 X de werkelijke tijd.
De serie op de popcorn gezet.maar veel verschil zie ik niet, de stilstaande beelden zijn prima maar waar mijn vraag over ging bewegende beelden, zijn iets beter, maar nog steeds niet goed zo ben ik van mening. Daarnaast de serie afgespeeld op de PC dan zie ik hetzelfde maar ook de stilstaande beeld wisselingen zijn niet zoals ze zoude moeten zij, niet vloeiend (wat ze op de Popcorn wel zijn)
In je bericht gaf je ook aan dat de verbinding tussen video kaart en monitor niet correct zou kunnen zijn. de PC is met het Beeldscherm verbonden via DVI-D1, ook getest met Displayport. gaarne je reactie. Piet Goudriaan

piet bakker
Berichten: 128
Lid geworden op: vr 27 dec 2013, 23:39
Locatie: Heiloo

Re: schokkende beelden

Bericht door piet bakker » do 28 jul 2016, 07:20

Piet,

Ik lees op "hardware info" de nodige problemen met 4K instellingen, misschien staat er iets zinvols in voor je.

Succes

Piet.

jaap postma
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 14 jul 2014, 21:09
Locatie: Feanwâlden frl.
Contacteer:

Re: schokkende beelden

Bericht door jaap postma » do 28 jul 2016, 22:04

Met dank aan Piet Bakker over de tip van de NVidia configuratie staat mijn performance monitor nu helemaal op groen!

Bedankt Piet :D
Vriendelijke groet, Jaap Postma

http://www.fotojaap.nl

Tom van Hell
Berichten: 49
Lid geworden op: za 16 apr 2016, 08:00

Re: schokkende beelden

Bericht door Tom van Hell » wo 26 okt 2016, 15:59

Cuno Wegman schreef:Hallo Piet,


Vanaf Wings Platinum 5 kun je vrij eenvoudig vaststellen of de computer in staat is om de serie zonder problemen af te spelen: de Performance-monitor.

Je kunt deze inschakelen via Extra - Opties - Projectopies - Peformance-monitor.
Ga nu naar het begin van de serie, of naar de plaats waar de problematische bewegingen in de serie zitten, en start de serie met F5 en de spatiebalk.
Zodra je de serie nu afbreekt (na de hele serie, of na de moeilijke passage) zie je in de tijdlijn bovenaan, tussen de tijdstippen en de sporen een gekleurde lijn. Deze lijn kan drie kleuren hebben: groen, geel en rood.

Is de lijn (helemaal) groen, dan heeft WP geen problemen geconstateerd bij het weergeven van de serie. Als je wel problemen hebt gezien, dat zouden deze hun oorzaak buiten WP moeten hebben. Het is dan moglijk dat de communicatie tussen grafische kaart en monitor niet jusist is, of dat de monitor via de gekozen verbinding geen snelle of vloeiende beeldwisselingen kan weergeven.
Dit kan ook veroorzaakt worden door een verkeerde keuze in onderdeel Extra - Opties - Project-opties - Uitvoer - Synchronisatie-modus.

Is de lijn deels geel of rood, dan heeft WP gemerkt dat de computer niet in staat is geweest om alle handelingen tijdig uit te voeren. Als je dan in de mediapool naar het tabblad Performance-monitor gaat, krijg je een verkort overzicht van de opgetreden problemen.

Denk eraan dat 4k-weergave vier keer zo veel (grafische) rekenkracht vraagt als full-HD. Dat vereist een goede afstemming van alle onderdelen in de keten. De punten onder de eerder genoemde Extra - Opties - Project-opties - Uitvoer kunnen daar een rol in spelen.

Met de resultaten van de Performance-monitor kan ik je hopelijk nog verder helpen.
Klopt het dat Extra - Opties - Projectopies - Peformance-monitor niet in de startersversie zit? hopelijk wel in advanced die ik net besteld heb

Fons Rouwhorst
Berichten: 45
Lid geworden op: di 06 mei 2014, 11:22

Re: schokkende beelden

Bericht door Fons Rouwhorst » vr 28 okt 2016, 12:03

Wanneer Peformance-monitor niet zichtbaar is bij projectopties, waar kan ik die activeren ?

Henk van der Vleuten

Re: schokkende beelden

Bericht door Henk van der Vleuten » vr 28 okt 2016, 16:28

Dag Fons,

Als de performance monitorfunctie niet zichtbaar is in de projectopties dan komt dat omdat je geen pro-licentie hebt. Kijk maar in de helplijst Licenties en functies/Lizenzen und Funktionen.
Henk

Plaats reactie