Video afsluiten met stilstaand beeld

Plaats reactie
Henk Hageman
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 11:51

Video afsluiten met stilstaand beeld

Bericht door Henk Hageman » do 12 dec 2013, 13:59

Bij het in en uitvloeien van video in een serie gebruik ik vaak een stilstaand beeld.
Als het even kan een foto maar als die niet voorhanden is pak ik het eerste of laatste videobeeld en maak daar een foto van die ik in het video spoor zet.
Ging altijd goed. Maar nu niet meer, het laatste beeld wordt wel getoond als ik de locator er (snel) overheen schuif maar niet als ik de de serie laat lopen met de spatiebalk, met F5 of er een exe van maak. Dus er zal wel ergens een vinkje verkeerd staan.
Overigens heb ik de laatste driver van de videokaart geïnstalleerd en alle bestanden bij elkaar in dezelfde directory staan.
Wie heeft een suggestie of nog beter de oplossing?

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Video afsluiten met stilstaand beeld

Bericht door Cuno Wegman » zo 15 dec 2013, 13:55

Hallo Henk,

Voor de combinatie van stilstaande beelden en video is er geen verschil tussen WP4 en WP5. Dus daar zal de oorzaak niet liggen (ik meld dit even, los van het feit dat je in de vraag niet aangeeft met welke versie van Wings Platinum je werkt).
maak daar een foto van die ik in het video spoor zet
Het is mij nog nooit gelukt om een afbeelding in een videospoor te zetten. :(
Als je iets in een videospoor zet, is het hetzij een video, hetzij een beeldsequentie (van 1 beeld misschien).

Als je daadwerkelijk gebuik maakt van een afbeelding, dan zul je de afbeelding in een beeldspoor moeten zetten om hem langer dan een fractie van een seconde te zien. Dat zal ook de manier zijn die je gebruik bij het begin van een video, als je van stilstaand beeld naar video overgaat.
AVé,
Cuno

Henk Hageman
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 11:51

Re: Video afsluiten met stilstaand beeld

Bericht door Henk Hageman » di 24 dec 2013, 17:29

Het stilstaande beeld is een uitgerekte video van 1 beeld dat een fractie meer dan 2 seconden, wegvloeiend, staat. En ter info ik gebruik al de hele middag WP5.3.3!

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Video afsluiten met stilstaand beeld

Bericht door Cuno Wegman » za 28 dec 2013, 17:55

Hallo Henk,
Henk Hageman schreef:...Als het even kan een foto maar als die niet voorhanden is pak ik het eerste of laatste videobeeld en maak daar een foto van die ik in het video spoor zet...
Ik heb jouw voorbeeldbestanden ontvangen en bekeken, maar in jouw bestanden maak je geen gebruik van een foto van het eerste of laatste videobeeld, maar je gebruikt de video zelf. Je gebruikt een zeer kort deel van de video (1 of 2 frames) en verlaagt met "stretching" de weergavesnelheid (het aantal beelden per seconde) zo extreeem, dat per saldo elk frame ongeveer een seconde lang getoond wordt (weergave als ware het een stilstaand beeld, extreme slow-motion): de ingestelde weergavesnelheid is 0,042, dus de weergave is met een factor 25 vertraagd.
Ik moet toegeven dat het een zeer creatieve manier is om met video om te gaan, maar ik vermoed dat je hiermee de grenzen van de video-codec hebt bereikt (WP4) of overschreden (WP5).

Ik heb het op mijn computer met WP5 wel werkend gekregen, maar...
voor jouw probleem heeft WP een elegante oplossing: je kunt een afbeelding uit een video (of eigenlijk: uit de presentatie van een tijdlijn) door WP laten berekenen en opslaan. Die afbeelding kun je dan zo lang tonen als je wilt. En een afbeelding belast de computer aanzienlijk minder dan deze vorm van videogebruik.

De methode om zo'n afbeelding te maken is tijdens diverse SGG-bijeenkomsten getoond, maar ik wil het best tijdens het komende technische blok (zaterdag 18 januari aanstaande) nog een keer demonstreren.

Om je alvast op weg te helpen: het loopt via Uitvoer - Beeldsequentie. En het sleutelbegrip daarbinnen is "Alleen het eerste frame als afbeelding opslaan".
AVé,
Cuno

Henk Hageman
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 11:51

Re: Video afsluiten met stilstaand beeld

Bericht door Henk Hageman » wo 01 jan 2014, 12:13

Beste Cuno

Bedankt voor je reactie.
Ik denk dat het een goed idee is om deze oplossing 18 januari te presenteren, ik zal wel niet de enige zijn die met dit probleem worstelt.
Het lijkt me handig te laten zien hoe je de beste beeld kwaliteit kan bereiken, dat is toch wel noodzakelijk als je overgaat naar stilstaand beeld.

Henk Hageman

Plaats reactie