Verkeerde projectie op 2e monitor beamer

Plaats reactie
Tom van Hell
Berichten: 49
Lid geworden op: za 16 apr 2016, 08:00

Verkeerde projectie op 2e monitor beamer

Bericht door Tom van Hell » do 09 feb 2017, 11:13

Ik heb een optoma beamer 1920 x 1080 resolutie. Nu wil ik een presentatie maken in 3:2 dus 1620 x 1080 dus dat geef ik in screen eigenschappen op.
Vervolgens heb ik beeldspoor op uitvullen staan en sleep ik de beelden via het screen de tijdlijn in.
Druk ik nu op f5 op de 2e monitor dan vertoont die het beeld half in het scherm links is zwart en rechts is het linker gedeelte van de afbeelding.
Doe ik gewoon f5 op hoofdscherm dan doet die het wel goed. Is dit een bug? Ik hoef toch niet perse de resolutie van de beamer aan te houden.
Een serie die ik in 16:9 heb gemaakt die doet het wel normaal op 2e scherm.
Uiteraard gaat wel goed als ik beeldscherm dupliceer maar dat is eigenlijk niet de bedoeling

Tom van Hell
Berichten: 49
Lid geworden op: za 16 apr 2016, 08:00

Re: Verkeerde projectie op 2e monitor beamer

Bericht door Tom van Hell » za 11 feb 2017, 15:44

Zowel op beamer als monitor 1920 x 1080 kregen we het probleem vooralsnog niet getackeld.
Nu op advies van Jan met beeld clipping goed werkbaar alternatief.
Omdat ik heel veel 3:2 uitgekaderde beelden heb is 16:9 vaak minder handig voor mij

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Verkeerde projectie op 2e monitor beamer

Bericht door Cuno Wegman » za 11 feb 2017, 17:27

Hallo Tom,

Hoe heb je de nieuwe (lege) show gemaakt?
Als je dat doet via de Assistent dan worden de instellingen van het screen gebaseerd op de grootte van de monitor.
Of heb je gekozen voor een lege serie in formaat 16:9 (omdat de monitor die verhouding heeft)?
En heb je later de instellingen van het screen gewijzigd in 1620x1080?

In die gevallen heb je mogelijk alleen de uitvoergrootte van het screen aangepast, niet de onderliggende beeldverhouding van het screen.

Ga naar de eigenschappen-dialoog van het screen (rechter muisknop op het screen of dubbelklik op de naam van het screen in de mediapool).
Linksboven in die dialoog staat onder Beeldverhouding de werkelijke beeldverhouding van het serie. Dat is de verhouding die naar de monitor gestuurd wordt.
De waarden rechtsboven achter Uitvoergrootte hebben alleen betekenis voor het bepalen van de optimale afmetingen van de grafische bestanden voor de uitvoer van de afbeeldingen naar de monitor (en deze waarden worden gebruikt bij de optie Mediapool - Grafische bestanden optimaliseren...). Deze waarden zeggen eigenlijk niets over de de beeldverhouding van de serie, ze kunnen het gevolg zijn van de beeldverhouding, als je het hokje Beeldverhouding behouden aanklikt na het wijzigen van de eeste pixelwaarde (de breedte).

Het gebruik van de beeldveldclipping zorgt er in dit geval alleen voor dat de delen die buiten de gewenste 3:2-beeldverhouding van het beeldveld vallen, niet op het screen getoond worden. Maar de pixels in het screen zijn er nog wel (in het zwart).

Dat werkt goed, zolang je een monitor of beamer gebruikt die een beeldverhouding van 16:9 heeft. Als je de serie (vanuit de tijdlijn, een exe of een video) presenteert op een monitor die een andere beeldverhouding heeft (3:2, 4:3 of 5:4), zullen links en rechts zwarte balken getoond worden: de ruimte tussen 3:2 en 16:9.
Omdat dan de 16:9-serie wordt ingepast in de beschikbare beeldverhouding zullen daardoor ook balken onder en boven ontstaan. Gevolg: het zichtbare beeld vult niet meer optimaal de beschikbare ruimte op het scherm.
AVé,
Cuno

Tom van Hell
Berichten: 49
Lid geworden op: za 16 apr 2016, 08:00

Re: Verkeerde projectie op 2e monitor beamer

Bericht door Tom van Hell » za 11 feb 2017, 19:23

Hallo Cuno

Zo ziet het er uit bij. Ik had het idd achteraf gewijzigd
maar nu ook nog x op de juiste wijze maar ook dat werkt helaas niet.
zie onderstaande printscreens

http://ncn.tomvanhell.nl/Schermopname%20(10).png
http://ncn.tomvanhell.nl/Schermopname%20(11).png

Jan dacht dat de videokaart kennelijk 3:2 niet uit kon sturen maar ook 4:3 bakt die helemaal niks van, precies dezelfde fout.
Als ik wil presenteren vanaf de tijdlijn in een ander verhouding dan de beamer of monitor zal ik dat toch via beeld clipping moeten doen.
Het is niet anders maar hopelijk wordt het anders

Ps. Ik ben benieuwd hoe die dat bij jullie doet want dan weet ik of het iets van WP is of van mijn laptop.

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Verkeerde projectie op 2e monitor beamer

Bericht door Cuno Wegman » za 11 feb 2017, 20:32

Hallo Tom,

Om met jouw PS te beginnen: het ligt niet aan WP, want de combinatie 3:2-presentatie in een 16:9-omgeving werkt zonder meer goed. Dat zien we vaak genoeg tijdens de bijeenkomsten van de Stumpfl Gebruikersgroep en vij vele festivals waar ook 3:2-series vertoond worden. Bovendien: terwijl ik mijn vorige bijdrage schreef, had ik de beschreven situatie op mijn computer gerealiseerd en getest.
En het ligt met grote waarschijnlijkheid ook niet aan jouw laptop (hoewel grafische kaarten van laptops weleens roet in het eten kunnen gooien).
Als ik wil presenteren vanaf de tijdlijn in een ander verhouding dan de beamer of monitor zal ik dat toch via beeld clipping moeten doen.
Ik durf op voorhand met 10.000% zekerheid te zeggen dat dat dan geen beperking is van WP maar een andere oorzaak moet hebben.

De computer moet altijd beelden in de werkelijke resolutie (of in ieder geval in dezelfde beeldverhouding) van de monitor/beamer uitsturen. Als die verhoudingen niet overeenstemme, kunnen de meeest vreemde resultaten ontstaan. Bijvoorbeeld het automatisch uitvullen waardoor beelden uitgerekt worden. Of in het gunstigste geval 1-op-1-weergave van de aangeleverde pixels, waardoor de resolutie van de monitor/beamer niet volledig benut wordt, of er delen buiten beeld vallen.

Bij jouw schermafbeeldingen:
Het eerste dat mij opvalt is het feit dat het plaatje dat op de rechter helft van Schermopname (10) getoond wordt, geen normale beeldverhouding heeft. Het is geen 3:2, geen 4:3, geen 5:4, geen... Het is, teruggerekend naar schermresolutie 1252 x 1080.

Het tweede dat mij opvalt is het feit dat de afbeelding in Schermopname (10) niet in het midden staat (normaliter zou zowel links als rechts een zwarte balk getoond moeten worden als je een andere beeldverhouding binnen 16:9 vertoont.

Het derde dat mij opvalt is de onscherpte van de teksten in het WP-scherm in Schermopname (11).

Het derde punt is volgens mij de sleutel die door de eerste twee punten bevestigd wordt: je hebt binnen Windows bij de instellingen van het beeldscherm gekozen voor een vergrootte weergave van het bureaubllad. Mijn inschatting is dat je voor 125% gekozen hebt.
Het gebruik van deze optie heeft voor gebruikers Wings Platinum vergaande gevolgen!!!
Want: technisch, diep in de computer, blijft het beelscherm/bureaublad een resolutie houden van (2x) 1920x1080. Dat zie je ook terug in de grootte van de twee schermafbeeldingen.
Maar... Windows zegt tegen alle programma's die je gebruikt dat het beelscherm slechts (2x) 1536x864 pixels groot is (bij een zoom-waarde van 125%).
Gevolg is dat alles wat daarbuiten valt, niet meer getoond wordt. En bij een pixel-georienteerd programma als WP kan dat desastreuze resultaten opleveren. Zoals je hebt gemerkt...

Als het meezit (en Windows 10 niet meer verziekt dan ik hoop) is er alleen een goed resultaat te bereiken als je de uitvoergrootte aanpast aan de door Windows berekende schermgrootte.
Die grootte is als het goed is te achterhalen door in het eigenschappenscherm van het screen te klikken op de knop die in het kader Presentatie staat achter Grafische bestanden. Dan verschijnt een venster met twee keuzemogelijkheden. Daarbij moet je enerzijds de eerste mogelijkheid kiezen, en de waarden die daarbij genoemd zijn (met name de hoogte) ook invullen bij Uitvoergrootte in het eigenschappenscherm. En dan daar de optie Beeldverhouding behouden aanvinken.
Vanaf dat moment zou het resultaat van het gedrag van Windows plus WP weer moeten aansluiten bij jouw wensen.

Hou er wel rekening mee dat het, zolang je de zoom-optie van de beeldscherminstellingen van Windows gebruikt, onmogelijk is om gestoken scherpe afbeeldingen met WP te presenteren: de (verkleinde) uitvoergrootte van WP wordt door de grafische kaart omgerekend naar de technische resolutie van de monitor/beamer.

PS (ook) voor alle andere vragenstellers: geef bij een vraag ook altijd aan in welke omgeving het probleem zich voordoet: dus meld welke versies van WP, Windows e.d. gebruikt wordt. Liefst aangevuld met wat meer gegevens. Dat maakt het vinden van juiste antwoorden vaak eenvoudiger.
AVé,
Cuno

Tom van Hell
Berichten: 49
Lid geworden op: za 16 apr 2016, 08:00

Re: Verkeerde projectie op 2e monitor beamer

Bericht door Tom van Hell » za 11 feb 2017, 22:47

Hallo Cuno

Goed gezien ik vond de letters zo klein en dacht dat het alleen voor tekst was destijds.
Maar dom dom dom. Ik had vrijdag op het Duitstalige forum al een bericht van jou gelezen over het 125 % van de tekstgrootte maar ik had toen bij de scherminstellingen op de tweede monitor gekeken, maar me niet gerealiseerd dat dit op het hoofdscherm bij uitgebreid bureaublad ook invloed heeft op de WP projectie op het 2e scherm of beamer.

Opgelost. Moet ik nog wel een sterkere bril opzetten om die priegelletters op de laptop te kunnen lezen in o.a. Wings.

Hartelijk dank
groeten Tom

Plaats reactie