In en oud faders verlopen schokkerig

Plaats reactie
Adri Snijders
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 13:33
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

In en oud faders verlopen schokkerig

Bericht door Adri Snijders » za 11 feb 2017, 14:55

Goedemiddag beste mensen,

Zomaar uit het niets doet zich het fenomeen voor dat in oude, en in een AV waar ik mee bezig ben, de In en Out faders schokkerig verlopen, het dipt zelfs. Het betreft gewone foto's die ik zoals altijd vanaf een externe harde schijf haal. Er is een fenomeen wel veranderd en dat zijn de beide beeldschermen. Ik had oude beeldschermen (verkocht via marktplaats) en de nieuwe zijn
LG full HD Led. Ik kan mij niet voorstellen dat dit de oorzaak is. Ik gebruik WP 5 pro versie 5.20.2.

Wie kan mij adviseren.

Adri
Laatst gewijzigd door Adri Snijders op ma 13 feb 2017, 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Tom van Hell
Berichten: 49
Lid geworden op: za 16 apr 2016, 08:00

Re: In en oud faders verlopen schokkerig

Bericht door Tom van Hell » za 11 feb 2017, 16:37

Ben geen technicus maar klinkt toch als hardware dingetje. Maar is de resolutie bv van de schermen anders geworden en is het WP project daarop aangepast?
Daar bijhorend ook nieuwe grafische bestanden laten maken? mvg Tom

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: In en oud faders verlopen schokkerig

Bericht door Cuno Wegman » za 11 feb 2017, 17:38

Hallo Adri,

Zoals Tom al meldt: het vervangen van de monitoren kan wel degelijk gevolgen hebben voor de werking van de grafische kaart. En daardoor voor Windows en dus ook voor Wings Platinum.

Je vermeldt geen gegevens over de gebruikte computer (nu met name de grafische kaart). Maar als je voorheen monitoren had van 1280x1024 en nu full-hd (1920x1080), dan wordt er wel veel meer rekenkracht van de grafische kaart gevraagd. En dat kan voor een oudere kaart wel degelijk leiden tot prestatieproblemen.

Bij het wijzigen van de uitvoerresolutie is het natuurlijk ook nodig, zoals Tom schrijft, om de resolutie van de grafische bestanden daarop aan te passen (in de eigenschappendialoog van het screen de gewenste uitvoergrootte invoeren, daarna Mediapool - Grafische bestanden optimaliseren...).
Bij een mismatch tussen de resolutie van de serie en van het beeldscherm moet de grafische kaart meer werk verzetten (60 keer per seconde de beeldmixage berekenen en deze daarna omrekenen naar de beeldschermresolutie).

Het kan ook van belang zijn om in Windows aan te geven dat de monitor waarop de serie moet worden getoond het hoofdbeeldscherm moet zijn. Die krijgt bij veel videokaarten iets meer prioriteit dan de secundaire monitor.

En geheel terzijde: de meest recente versie van WP is 5.20.4. Het verschil met jouw vesie is niet verantwoordelijk voor dit probleem, maar in de nieuwere versie zijn natuurlijk wel enkele onderhuidse foutjes hersteld.
AVé,
Cuno

Adri Snijders
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 13:33
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: In en oud faders verlopen schokkerig

Bericht door Adri Snijders » ma 13 feb 2017, 09:47

Cuno en Tom,

Eerst even de gegevens die gevraagd worden. Op windows 7 hobby ik met WP 5.20.2. In de computer zit een de videokaart Radeon R7 200 serie en heeft 2GB tot zijn beschikking, De vorige monitoren die ik gebruikte was de hoofdmonitor een 1680X1050 met een VGA kabel naar de computer en een 1920X1080 monitor met een HDMI kabel. Nu heb ik dus twee full hd monitoren waarvan de hoofd monitor met een standaard HDMI kabel aan de computer zit. Die VGA kabel is van een hogere klasse. Deze beide kabels gebruikte ik voorheen ook. Er is geen verbetering ontstaan na optimaliseren van de grafische bestanden. Ik start niet met de spatie balk maar met het pijltje links boven. Ik kan haast niet geloven dat de video kaart nu net even te kort komt maar als dat wel zo is wat is dan voldoende.

Nog een prettige Valentijnsdag uit Noord Holland waar het langzaam begint te dooien!

Adri

Adri Snijders
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 13:33
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: In en oud faders verlopen schokkerig

Bericht door Adri Snijders » ma 13 feb 2017, 11:44

Cuno en Tom,

Eerst even de gegevens die gevraagd worden. Op windows 7 hobby ik met WP 5.20.2. In de computer zit een de videokaart Radeon R7 200 serie en heeft 2GB tot zijn beschikking, De vorige monitoren die ik gebruikte was de hoofdmonitor een 1680X1050 met een VGA kabel naar de computer en een 1920X1080 monitor met een HDMI kabel. Nu heb ik dus twee full hd monitoren waarvan de hoofd monitor met een standaard HDMI kabel aan de computer zit. Die VGA kabel is van een hogere klasse. Deze beide kabels gebruikte ik voorheen ook. Er is geen verbetering ontstaan na optimaliseren van de grafische bestanden. Ik start niet met de spatie balk maar met het pijltje links boven. Ik kan haast niet geloven dat de video kaart nu net even te kort komt maar als dat wel zo is wat is dan voldoende. Ik heb er een EXE van gemaakt en die verloopt vloeiend, maar dat ligt natuurlijk in de lijn van de verwachting.

Nog een prettige Valentijnsdag uit Noord Holland waar het langzaam begint te dooien!

Adri[/quote]

Tom van Hell
Berichten: 49
Lid geworden op: za 16 apr 2016, 08:00

Re: In en oud faders verlopen schokkerig

Bericht door Tom van Hell » ma 13 feb 2017, 13:05

Hallo Adri

Als je het eens met 1 monitor via de HDMI probeert?
Als die het dan wel goed doet ligt het mi toch aan de video kaart die moet met de nieuwe monitors toch 600.000 pixels meer aansturen. Via het exe bestand stuurt die er denk ik ook maar 1 aan en trekt die het wel.
2 GB op de videokaart is niet zo veel voor 2 HD schermen. Maar wat je het beste kunt aanschaffen kan Cuno je beter vertellen.
En je portemonnee. voor mijn vaste pc van 2009 heb ik zelf pas een videokaart vervangen voor een Nvidia Geforce GTX 1050 (Ti)
van rond de 160 Euro met 4 GB. Maar of dat voldoende is voor wat jij met WP doet durf ik geen uitspraak over te doen en laat ik aan de echte kenners over. MVG Tom

Adri Snijders
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 13:33
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: In en oud faders verlopen schokkerig

Bericht door Adri Snijders » ma 13 feb 2017, 14:16

Beste Tom,


Even een testje gedaan met 1 monitor met HDMI kabel, die andere even losgekoppeld en de computer opnieuw gestart. Een plaatje op de tijdlijn geplaatst zonder dat het resultaat verbeterd. Het betreft een normale schuin oplopende in fader van bijna zes seconden. Het komt trillend in en dipt zelfs (dat was ook zo in die andere post van mij) Diezelfde procedure heb ik herhaald met dat ander scherm. HDMI kabel losgehaald, computer opnieuw opgestart. Geen dip in die in fader.
Weer twee monitoren aangezet en de presentatie (van dat ene plaatje) vertoond op het scherm zonder HDMI kabel. En toen leek het goed. Omdat ik enigszins op mijn ongeloof duik ga ik nog even uitgebreid aan de slag.

Dan zijn er volgens mij vier mogelijke oorzaken. De kabel is zwak of er zitten versleten stekkertjes aan, de HDMI uitgang van de computer is zwak/ziek of misselijk. Dat laatste kan ook de HDMI ingang van het beeldscherm zijn. Of toch de video kaart!
Misschien dat ik later weer op het Forum verschijn met de zelfde problematiek.

Adri

Tom van Hell
Berichten: 49
Lid geworden op: za 16 apr 2016, 08:00

Re: In en oud faders verlopen schokkerig

Bericht door Tom van Hell » ma 13 feb 2017, 14:55

Scherm kan je wisselen als ze identiek zijn doen ze het alle twee niet goed dan is het je kabel of poortje. (Ga ik bij nieuwe schermen vanuit)
Kabeltje kan je dan weer makkelijk vervangen
en als laatste blijft dan de hdmi poort over van videokaart.
Succes met testen en uitsluiten

Adri Snijders
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 13:33
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: In en oud faders verlopen schokkerig

Bericht door Adri Snijders » ma 13 feb 2017, 15:28

Tom,

Ik heb nog even een ander HDMI kabeltje uit de TV geplukt met dip en tril resultaat. Het zijn identieke schermen met dat verschil dat slechts een scherm een HDMI ingang heeft en beiden een VGA ingang. Dus volgens mij blijft een zwakke HDMI uitgang op de computer of HDMI ingang op het scherm de overgebleven boosdoener. Morgen ga ik weer even kijken, omdat het lijkt (bij gebruik van 2 monitoren) als of het te vertonen beeldje op 100% staat er ietsjepietje dipt (VGA ingang) wordt weergegeven. Omdat ik sterk gefocust ben op een dip ga ik eerst even deleten en natuurlijk Valentijnen......als dat tenminste een werkwoord is.

Bedankt voor de begeleiding!

Adri

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: In en oud faders verlopen schokkerig

Bericht door Cuno Wegman » ma 13 feb 2017, 21:05

Hallo Adri,

Als de grafische kaart bij Apparaatbeheer alleen wordt aangegeven met "R7 200 series", dan heb ik het vermoeden dat er een driver van Microsoft gebruikte wordt en niet van AMD (die noemt normaliter het exacte type van de kaart, dus 250 of 270 of...). De drivers van Microsoft zorgen er vaak voor dat de kaart niet optimaal presteert.
De 200-serie loopt ongeveer van "te zwak voor WP-gebruik" (240) tot "super" (290).

De genoemde storingen associeer ik niet direct met een defecte hdmi-kabel. Omdat dit een digitale verbinding is, zien de storingen er eerder uit als zwarte pixels (als een soort sneeuw), blokken met verkeerde kleuren, beelduitval.

Afgezien van de kracht van de grafische kaart denk ik eerder aan synchronisatieproblemen. Kijk naar (en experimenteer met) de instellingen onder Extra - Opties - Projectopties - Uitvoer - Synchronisatiemodus.

De "dip" na een fade-in, zeker vanuit donker/zwart (als je maar 1 afbeelding gebruikt) is meestal optisch bedrog.
AVé,
Cuno

Plaats reactie