Opslaan na bewerken via overschrijven?

Plaats reactie
Tom van Hell
Berichten: 49
Lid geworden op: za 16 apr 2016, 08:00

Opslaan na bewerken via overschrijven?

Bericht door Tom van Hell » wo 08 mar 2017, 14:37

Als ik in een project gewerkt heb en sluit je af, dan sla je eerst op of je sluit af en antwoord ja op de vraag opslaan.
Maar ipv dat die dan meteen opslaat moet ik eerst het betreffende project weer selecteren en vervolgens vraagt die of het overschreven moet worden. Vreemd dat WP dan niet meer weet dat ik in dat project aan het werk was. Mi heeft het ook iets met de undo functie te maken maar dan nog vraag ik me af hoe kan dat nou. Je vraagt je af of je dan iedere keer werk kwijt bent door dit vreemde gedrag. Maar dat lijkt vooralsnog mee te vallen.
Maar hoe voorkom je dat je ineens buiten het project lijkt te werken? Want goed voelt het niet en het is ook niet goed.
Je loopt voor de zekerheid dan toch weer het hele project na en dat kost erg veel tijd.

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Opslaan na bewerken via overschrijven?

Bericht door Cuno Wegman » do 16 mar 2017, 23:28

Hallo Tom,

Wings Platinum bevat een aantal maatregelen die de gebruiker helpen om te voorkomen dat hij/zij het resultaat van werkzaamheden verliest of niet meer kan benaderen.
Bijvoorbeeld: je maakt een serie met WP 5.10 en bewerkt deze later met versie 5.11.
Als WP na het kiezen van Opslaan direct het oude bestand zou overschrijven met de nieuwe versie, is het bestand nooit meer te openen met versie 5.10.

In situaties waar dit risico zou kunnen optreden, voert WP bij de opdracht "Opslaan" feitelijk de opdracht 'Opslaan als..." uit.
Deze hulp heeft dan natuurlijk alleen zin als je de bewerkte versie van de serie ook een nieuwe naam geeft.
In een eerdere bijdrage (viewtopic.php?f=4&t=211&p=778&hilit=maskerade#p778) heb ik beschreven hoe ik met versies van mijn series EN met versies van WP omga.

Ik sluit niet uit dat er situaties zijn waar WP "te voorzichtig" is en onbedoeld dit gedrag vertoond. Maar ik heb daar zelf nog geen hinder van ondervonden.

Een extra oorzaak zou kunnen zijn: een serie die vanaf een backup op cd/dvd terugekopieerd is naar de harde schijf: dergelijke bestanden kunnen de eigenschap "alleen lezen" hebben gekregen. Dan is Opslaan niet zonder meer mogelijk.
AVé,
Cuno

Tom van Hell
Berichten: 49
Lid geworden op: za 16 apr 2016, 08:00

Re: Opslaan na bewerken via overschrijven?

Bericht door Tom van Hell » vr 17 mar 2017, 08:55

Hallo Cuno

Duidelijk.
Het gaat trouwens om bewerkingen in de originele omgeving waar de projecten ook als eerste gemaakt zijn.
Het lijkt vooral te ontstaan als je in de undo functie een stap te ver terug gaat waarbij het project word gesloten en je dan weer stap vooruit gaat waar bij het project weer in beeld is. Ga je dan bewerken dan krijg ik die opslaan als vraag.

Plaats reactie