tekstobject in een beeldveld

Plaats reactie
Laurens Verheggen
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 15 mar 2017, 21:15

tekstobject in een beeldveld

Bericht door Laurens Verheggen » do 23 mar 2017, 19:39

Waarom is er bij het gebruik van een tekstobject in een beeldveld maar een gedeelte van het tekstobject zichtbaar?
Het lijkt of er een beeldveld in het beeldveld is.
Wanneer een tekstbeeld wordt gemaakt mbv een programma zoals Photoshop of Gimp, met als resultaat een *.png bestand, dan wordt het hele beeldveld gebruikt.
Voor de juiste werking van een beeldveld staat bij het tekstobject en het PNG beeldbestand beeldveldclipping ingeschakeld en clipgebied fixeren op aan.
Heb ik ergens iets fout staan of is dit een eigenschap van tekstobjecten ?
Ik gebruik Wings 5.20.4 advanced.

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: tekstobject in een beeldveld

Bericht door Cuno Wegman » do 23 mar 2017, 20:24

Hallo Laurens,

Tekstobjecten en afbeeldingen (met tekst) zijn, of lijken, twee erg verschillende dingen. Ondanks het feit dat ze zich op hetzelfde beeldspoor kunnen bevinden.

Als je een png-bestand in de tijdlijn zet, wordt het bestand (normaliter) automatisch zodanig in- of uitgezoomd dat de gehele afbeelding in beeld getoond wordt. Het maakt daarbij niet uit of het bestand een foto of een tekst bevat. Voor WP is het een mix van pixels en transparantie.
Bij het tonen wordt daarbij rekening gehouden met het beeldveld waarin de afbeelding getoond wordt, en de stand van beeldveldclipping.

Een tekstobject wordt op een heel andere manier opgebouwd: in de eigenschappen van het tekstobject kies je de beeldverhouding (middenkolom, bovenaan). De ingevoerde tekst zal nooit buiten deze beeldverhouding getoond worden. Dat kun je zien als een soort van eigen beeldveldclipping.
De grootte van de tekst wordt uitgedrukt in een percentage van hoogte van het beeldveld. Bij een hoogte van 10% zullen dus nooit meer dan 10 regels binnen het tektsobject getoond kunnen worden. Voor meer zichtbare regels moet een lager percentage gekozen worden.
Op dezelfde manier is de lengte van de regels beperkt door de combinatie van de tekengrootte en de beeldverhouding van het tekstobject.
Dit lijkt misschien anders dan bij een "gewone" afbeelding, maar is niet anders dan bij het maken van teksten in Photoshop: daar verdwijnt de tekst ook buiten beeld als je meer intikt dan (met de gekozen lettergrootte en bestandsgrootte) in beeld past.
Wings Platinum en Photoshop hebben geen automatische afbreking van teksen aan het einde van een regel.

Als je bij een tekstobject de opties voor Beeldveldclipping inschakelt, heeft dat, net als bij afbeeldingen, alleen gevolgen voor tekstobjecten die op een beeldspoor staan dat gekoppeld is aan een beeldveld dat kleiner is dan het screen.
AVé,
Cuno

Laurens Verheggen
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 15 mar 2017, 21:15

Re: tekstobject in een beeldveld

Bericht door Laurens Verheggen » zo 26 mar 2017, 18:07

Ik heb niet goed genoeg beseft, dat de tekstgrootte in % van de verticale hoogte van het beeldveld is. De beeldverhouding heb ik aangepast van het tekstobject.
Nu lukt het me wel om een verschuivende tekst binnen het beeldveld te krijgen, alhoewel langere teksten met meerdere tekstobjecten moet worden opgelost.
Hartstikke bedankt Cuno,
gegroet, Laurens.

Plaats reactie