Wings 4 product voor aan Amerikaanse Apple

Plaats reactie
Antoon Van Loon
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 18:33

Wings 4 product voor aan Amerikaanse Apple

Bericht door Antoon Van Loon » wo 25 dec 2013, 17:56

Heb een reeks in Wings 4 klaar. Probleem is dat deze moet verzonden worden naar een Apple in Amerika.
Een exe-file is uitgesloten wegens het ontbreken van een Windowsapplicatie op de Apple.
Ik wil nu een video op DVD schrijven en deze opzenden.
Heeft er iemand kaas gegeten omtrent het soort video en de parameters die ik moet instellen.
Er blijkt ook een verschil te bestaan tussen een Europese Apple en een Amerikaanse.
Hoe bijt ik hier door de zure appel?

Henk van der Vleuten

Re: Wings 4 product voor aan Amerikaanse Apple

Bericht door Henk van der Vleuten » za 28 dec 2013, 12:01

Beste Anton,

Je gedachten gaan al een eind in de goede richting: de dvd en de meest voor de hand liggende codec daarvoor is de mpeg-2 codec.
In de helpindex vindt je een prima procedure: DVD für Videowiedergabe - Video-DVD auf schnellsten Weg erstellen. Enkele malen met succes toegepast.
Let goed op dat je in het tweede venster de goede preset kiest. Je hebt in jouw geval de keuze uit: NTSC DVD Low rate en NTSC DVD.
Als ik jou was zou ik met beide presets een dvd maken, want de Low rate versie voor oudere dvd-spelers is levert je een matiger kwaliteit. Als je huidige project naar verwachting een hogere resolutie heeft dan de 720 pixels brede dvd uitvoer, dan lever je sowieso al in. Bovendien mag je verwachten dat de Apple aan de andere kant wel een modernere dvd-speler heeft.
Of die Apple je dvd('s) af kan spelen kan ik je niet garanderen, maar de voor dvd gebruikelijke mpeg-2 codec is/was wel een van de meest verbreide ter wereld (alhoewel er varianten van zijn).
Verder denk ik, maar ook niet meer dan dat, dat de door jou genoemde Apple verschillen zich in dit geval vooral beperken tot het gebied van de TV standaarden, dus NTSC en PAL.

Latere aanvullingen:
Omdat het maken en daarna per post versturen van 2 dvd's toch best wel een flinke klus is, zou je ook een iets andere preset kunnen gebruiken en voor een NTSC mpeg2 preset kunnen kiezen. Dat bestand kan je bijv. per Wetransfer naar de US sturen en vragen of ze die kunnen afspelen op hun Mac.
Ook zou je een modernere methode kunnen proberen, nl die met een H.264 codec. Als je daar bij de mogelijke presets kijkt, zie je o.a. iPad versies staan. Hoewel ik er geen ervaring mee heb, moeten de verschillen tussen een iMac en een iPad op het gebied van videocodecs ultiem klein zijn dat ik er vrijwel zeker van ben dat een goed geproduceerde video in de US af te spelen is. Dus kun je voor het aanleveren weer Wetransfer o.i.d. gebruiken en dus snel reactie krijgen.

Waar je bij gebruik van een H.264 codec (maar ook bij de mpeg-2codec) wel last van zou kunnen krijgen zijn de verschillende landencodes voor videomateriaal. Een amerikaanse dvd of bluray disc zijn hier zelden af te spelen en dat ligt niet aan de toegepaste codecs zelf maar aan een toegevoegde bovenlaag op die codec die DHCP heet. Met dat protocol poogt de video-industrie hun rechten te beschermen tegen illegale aanmaak en import. Kortom: probeer maar wat en kijk wat er werkt en wat niet.
Succes met je tryouts,

Henk

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Wings 4 product voor aan Amerikaanse Apple

Bericht door Cuno Wegman » za 28 dec 2013, 18:08

Hallo Antoon,

Ik weet niet met welke resolutie je zelf jouw series maakt en bekijkt, maar de resolutie van een dvd is in de meeste situaties een zware achteruitgang.

Ik zou in dit geval eerder kiezen voor het maken van een video in formaat H.264 (is mpeg4). De basis van dat videoformaat is afkomstig van Apple (Quicktime) en kan eigenlijk standaard door Apple-computers weergegeven worden.

Dit bestandsformaat is ontworpen voor hoge resoluties (full-HD is geen enkel probleem) en beheersbare bestandsgrootte (hoge compressie met behoud van hoge beeldkwaliteit).

(mijn bericht is per saldo een herhaling, want ik zie dat Henk zijn bericht intussen heeft aangevuld).
AVé,
Cuno

Plaats reactie