AV in drie vlakken op scherm met soft edge

Plaats reactie
Adri Snijders
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 13:33
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

AV in drie vlakken op scherm met soft edge

Bericht door Adri Snijders » vr 03 jan 2014, 09:20

Goedemorgen Forumleden,

Ten eerste een gezond 2014 voor alle leden, familie en vrienden en vooral een creatief AV jaar.

Ik wil een AV maken met drie vlakken verdeeld over het scherm. Een vierkant, een staande en een liggende rechthoek. Slechts delen van een afbeelding wil ik zichtbaar maken in één van die vensters. De kijker kijkt dus als het ware door verschillende stilstaande vensters (één vierkant en twee rechthoeken) naar verschillende afbeeldingen tegelijk.

De hele afbeelding (wat gedeeltelijk afgedekt is) wil ik voor de AV gebruiken om ook te kunnen pannen of liften.

Om het nog leuker te maken wil ik geen in eerste instantie geen harde randen maar enigszins zacht uitgevloeid uitproberen. Volgens mij heet dat soft edge.

Omdat ik geen idee heb hoe ik dat moet doen, graag jullie hulp. Mogelijk dat het in de richting van de uitleg gaat van Jan bij het onderwerp "brievenbus".

Adri

Gebruikersavatar
Jan Roeleveld
Berichten: 285
Lid geworden op: di 17 sep 2013, 20:21
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: AV in drie vlakken op scherm met soft edge

Bericht door Jan Roeleveld » vr 03 jan 2014, 10:05

Adri,

Ik vermoed dat een uitleg over hoe dit is te realiseren, op schrift een nogal lang en niet voor iedereen even duidelijk 'verhaal' gaat worden...
Er moet n.l. gewerkt gaan worden met diverse maskers en alphakanalen en dat op papier omschrijven zonder bijbehorende illustraties is heel moeilijk.
Dit is bij uitstek iets om tijdens het technische blok van Cuno 'live' te demonstreren.
Over 14 dagen is het weer SGG... hopelijk heeft Cuno hier 10 tot 15 minuten de tijd voor...

Groet,

Jan
Succes..!

Groeten,

Jan

Remy Van Looveren
Berichten: 47
Lid geworden op: do 24 okt 2013, 16:44

Re: AV in drie vlakken op scherm met soft edge

Bericht door Remy Van Looveren » vr 03 jan 2014, 10:16

Beste Adri,

Mijn wederkerige wensen voor jou, en bij uitbreiding voor alle andere lezers, voor een boeiend, creatief en vooral gezond 2014.

Om jouw idee te realiseren zijn er verschillende wegen.
De één al wat eenvoudiger dan de andere.

Een eerste mogelijkheid is te werken met verschillende 'vaste beeldvelden' door de creatie van specifieke beeldvelden in bepaalde beeldsporen.
Kijk hiervoor eens bij de bestaande instructievideo's. Met name nummer 3.7-Beeldveld clipping kan je hierbij dienstig zijn.
Bij normaal gebruik heb je dan wel 'harde' randen (geen, zoals jij 't noemt, soft-edge). Maar ook dat is te voorkomen door je beelden te laten zien door een doorzichtig plaatje met zachte randen...

Een tweede mogelijkheid is het weken met 'dynamische maskers'. Dat lijkt heel wat ingewikkelder, maar oefening baart kunst. Met deze techniek is het mogelijk om, via het juiste masker, onmiddellijk te werken met zachte randen. Opnieuw : bij de onvolprezen ;) instructievideo's kan hierover heel wat uitleg en tips vinden. Kijk maar eens bij de video's : 8.1-Dynamische maskers, 8.2-Meerdere maskers gebruiken, 8.3-Fouten bij het gebruik van maskers.
Misschien heb je ook wat aan de 'instructievideo' die ik hierover maakte naar aanleiding van mijn uitleg over dynamische beeldvelden op de SGG-bijeenkomst van 25 september 2010. Je kan deze videootjes vinden via de SGG-website.

Veel kijk- en luistergenot bij het bekijken/beluisteren van de instructies.
Veel geduld en experimenteerdeugd bij het zelf creëren van je eigen idee.
Veel succes.

Hartelijke groetjes

Remy

Adri Snijders
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 13:33
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: AV in drie vlakken op scherm met soft edge

Bericht door Adri Snijders » zo 05 jan 2014, 14:02

Hoi Jan en Remy,

Waarschijnlijk ga ik even wachten op de uitleg van Cuno. Hopelijk heeft hij hier tijd voor.

Met de uitleg van de videootjes van Remy kom ik er toch niet uit. De drie verschillende in photoshop gemaakte maskers, dekken de onderliggende sporen af. Waarschijnlijk pas ik de techniek niet goed toe.

Ik heb nu één masker met drie vensters (gaten) in photoshop gemaakt, wat ik eenvoudig in het bovenste spoor gezet heb echter, omdat ik de foto's niet met stuursporen wil verkleinen ontkom ik er niet aan om foto's te knippen.

Ik ga weer verder met mijn AV, en als ik het knippen te veel gedoe vind, ga ik er bij de uitleg van Cuno er eens lekker voor zitten.

Adri

Adri Snijders
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 13:33
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: AV in drie vlakken op scherm met soft edge

Bericht door Adri Snijders » za 18 jan 2014, 16:26

Jan, Cuno en Remy,

De "post' van Jan was duidelijk. Het is nogal een uitleg op de SGG dag geweest om mijn vraag te beantwoorden. Dat was op het forum niet uit de verf gekomen. Duidelijke uitleg geweest Cuno, waarvoor mijn dank. Waarschijnlijk roep ik ook nog even de videootjes van Remy op en ik kan weer verder.

Adri

Plaats reactie