Windows 7 versus 10 bij herkenning fonts (lettertypen)

Gebruikersavatar
Jan Roeleveld
Berichten: 285
Lid geworden op: di 17 sep 2013, 20:21
Locatie: Houten
Contacteer:

Windows 7 versus 10 bij herkenning fonts (lettertypen)

Bericht door Jan Roeleveld » di 16 apr 2019, 12:26

Onder verwijzing naar de spelregels aangaande de supportmogelijkheden bij het werken met Wings Platinum
http://www.hdav.nl/wings-platinum/informatie#support plaatsen we deze door ons ontvangen vraag in dit HDAV-Forum zodat meerderen zich daarover kunnen buigen en meerderen daar mogelijk in de toekomst iets aan hebben.

Hallo,
Onlangs heb ik mijn computer voorzien van een nieuwe harddisk. Dat betekende dat windows 7 vervangen moest worden door Windows 10. Zo moest ook Wings platinum 5 opnieuw geïnstalleerd worden. Daarna kwam ik een hardnekkig probleem tegen met lettertypen die ik toegevoeg aan Windows. Die zijn wel te zien in bijvoorbeeld de diverse onderdelen van Office 2019 (ook nieuw), maar niet in Wings. Ik kan zo niet meer aan "oudere" series werken zonder dat ik de toegevoegde lettertypen kwijt raak. En ik kan geen nieuw toegevoegde lettertypen gebruiken.

Ik heb nog een andere computer met Windows 10 waarop ik ook met Wings kan werken (wel trager), die heeft dat ongemak niet.
De versie op die andere computer is 5.2.1
De versie op mijn nieuw ingerichte computer is 5.20.4.

Mijn vraag: Is dit probleem bekend en wat kan ik er aan doen?

Vriendelijke groet,
Henk Hoedemaekers

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Windows 7 versus 10 bij herkenning fonts (lettertypen)

Bericht door Cuno Wegman » di 16 apr 2019, 21:55

Het is een bekend gegeven dat Wings Platinum niet alle lettertypen kan gebruiken die in Windows beschikbaar zijn.
Maar sinds de komst van WP5 zou dat probleem grotendeels opgelost moeten zijn. Er zijn geen recente problemen op dit gebied bij mij bekend.

Ik heb niet eerder ervaren dat een lettertype dat door een versie van WP ondersteund werd, niet meer ondersteund werd in een nieuwere versie.
En de ervaringen voor Windows 10 versus Windows 7 zijn vergelijkbaar.

Overigens: het vervangen van een harde schijf, ook als dat de startschijf is, hoeft geen reden te zijn om een andere versie van Windows te gaan gebruiken. Maar als je overschakelt op een nieuwere versie van Windows, vraag ik me af waarom je niet overschakelt op een nieuwere versie van Wings Plaitinum. Maar dat terzijde.

Als je mij de fontbestanden stuurt waarmee de problemen optreden, wil ik ze best wel testen met Windows 7 en 10. En met WP 5.2.1, 5.20.4 en WP6.
Je kunt de mail sturen naar hdavforum at tumpfl.nl.

@Henk: je kunt vragen ook rechtstreeks in het forum stellen: je hebt hier al een account sinds 2013.
AVé,
Cuno

Henk Hoedemaekers
Berichten: 5
Lid geworden op: za 12 okt 2013, 15:02

Re: Windows 7 versus 10 bij herkenning fonts (lettertypen)

Bericht door Henk Hoedemaekers » do 18 apr 2019, 10:31

Het opnieuw installeren van de oude versie (5.2.1) is geen oplossing omdat mijn recentere projecten daarmee niet geopend kunnen worden.
Verder neem ik aan dat 5.2.1 nog weel meer minpunten heeft t.o.v de veel latere versie 5.20.4.

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Windows 7 versus 10 bij herkenning fonts (lettertypen)

Bericht door Cuno Wegman » do 18 apr 2019, 14:30

Hallo Henk,

Dat klopt. Als test zou het installeren waarde kunnen hebben om te kunnen constateren of het problematische font met versie 5.2.1 wel bruikbaar is.

Je kunt ook WP versie 6 installeren en met de demoversie kijken of het font daarin wel werkt.
Er zijn meerdere normen en standaarden waaraan fonts wel of niet kunnen voldoen. Aan de buitenkant (naam van het bestand) is niet vast te stellen hoe het font van binnen in elkaar zit.
AVé,
Cuno

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Windows 7 versus 10 bij herkenning fonts (lettertypen)

Bericht door Cuno Wegman » vr 19 apr 2019, 17:40

Hallo Henk,

Ik heb op mijn testmachine de Windows-10-partitie gestart en daarop zowel jouw font als WP5.20.4 geïnstalleerd.
De combinatie werkt zonder enig probleem.

Mijn vermoeden is: bij de installatie van het font is iets misgegaan, waardoor Windows verkeerde kenmerken van het font heeft vastgelegd of doorgeeft. Ik zou
- het font verwijderen (zoek eventueel ook naar andere bestanden in de Windows-map met dezelfde naam)
- computer herstarten (evt. nog een keer zoeken, ook in het register)
- bij niet meer vinden: font opnieuw installeren
- en dan hopen dat het werkt...

Er is natuurlijk altijd een alternatief, al is niet altijd even handig: je kunt de teksten ook maken met Photoshop of een ander beeldbewerkingprogramma. En dat is ook niet het doel, omdat WP zelf over een tekst-editor beschikt.
AVé,
Cuno

Henk Hoedemaekers
Berichten: 5
Lid geworden op: za 12 okt 2013, 15:02

Re: Windows 7 versus 10 bij herkenning fonts (lettertypen)

Bericht door Henk Hoedemaekers » vr 19 apr 2019, 20:18

Hallo Cuno,
Het moet dus wel mogelijk zijn. Fijn dat te weten.
Ik ga je advies opvolgen en het font eerst zo goed mogelijk verwijderen.

In elk geval veel dank voor alle moeite.
Vriendelijk groet,
Henk Hoedemaekers

Henk Butink
Berichten: 48
Lid geworden op: di 24 dec 2013, 20:44

Re: Windows 7 versus 10 bij herkenning fonts (lettertypen)

Bericht door Henk Butink » vr 04 okt 2019, 14:59

Beste Forumleden,

Ik ben nu ook over naar Windows 10, maar helaas ben ik vergeten de map met fonts veilig te stellen.
Kan ik ergens in Wings zien welk font ik ooit geselecteerd heb? Is dat ergens vastgelegd?
Nu pakt Wings de eerste in de font map, maar dat was het oorspronkelijke font niet.
Helaas weet ik de naam niet meer.

Dank alvast, groet Henk

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Windows 7 versus 10 bij herkenning fonts (lettertypen)

Bericht door Cuno Wegman » vr 04 okt 2019, 16:41

Hallo Henk,

Als je met "ooit" bedoelt "alle lettertypen die ik een keer binnen Wings Platium heb gebruikt", dan is het antwoord: nee.

Als je bedoelt "welk lettertype heb ik in déze serie, in dít tekstobject gebruikt", dan is het antwoord: ja.

Het vinden van de naam is vrij eenvoudig:
-open de serie
- klik op het tekstobject
- rechts onder in de statusregel komt te staan "Het letterype 'xyz' kon niet geladen worden".
Deze tekst komt ook in het logboek te staan (tabblad Log).
Herhaal dit voor alle tekstobjecten waarvan je verwacht dat deze met een ander lettertype zijn gemaakt.

In plaats van klikken op de tekstobjecten, kun je ook de serie starten. Ook dan worden de ontbrekende lettertypen aan het logboek toegevoegd.

Let wel op: als je het letterype van een tekstobject verandert, terwijl het oude lettertype niet aanwezig is, en dan de serie opslaat, raak je de verbinding met de oude naam kwijt. Dan moet je hetzij een oudere versie van de serie openen, hetzij verder terugbladeren in het logboek om de regel over het ontbrekende lettertype te vinden.

Je kunt in de logboeken van Wings (Platinum) niet rechtstreeks zoeken.
Maar je kunt wel in het tabblad Log met de rechter muisknop klikken, kiezen voor "Als CSV-bestand exporteren".
Een CSV-bestand is een tekstbestand dat je met elke tekstverwerker/editor kunt openen en dan gaan zoeken naar "lettertype".
AVé,
Cuno

Henk Butink
Berichten: 48
Lid geworden op: di 24 dec 2013, 20:44

Re: Windows 7 versus 10 bij herkenning fonts (lettertypen)

Bericht door Henk Butink » za 05 okt 2019, 11:23

Beste Cuno,
Veel dank voor uw snelle en adequate reactie. Ontbrekende fontnaam gevonden.

Het font geïnstalleerd en opnieuw Widows opgestart (voor alle zekerheid, omdat dat in het verleden nodig was).
Het ging om het font Arabic Typesetting die ik kon gebruiken in Windows 7 en nu niet meer.
Ik heb getest of dit font in een tekst- en spreadsheet programma te gebruiken is: geen problemen.
Maar in Wings (5.20.4) krijg ik de boodschap "Het letterype Arabic Typesetting kon niet geladen worden".
Prettig weekend, groet, Henk

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Windows 7 versus 10 bij herkenning fonts (lettertypen)

Bericht door Cuno Wegman » za 05 okt 2019, 19:33

Hallo Henk

De oorzaak van het nieuwe element van jouw probleem is intussen bekend: waar Windows 7 gewoon één map had waar alle fonts in werden opgeslagen, en alle fonts ook gelijk voor alle gebruikers beschikbaar waren, heeft Microsoft in zijn (haar) wijsheid besloten om in WIndows 10 voortaan met twee soorten fonts te werken: een set voor iedereen, en een set voor afzonderlijke gebruikers.

Wings Platinum 5 en 6 kiken alleen in de algemene font-map (logisch, omdat Windows 10 er toen nog niet was). Wings 7 kijkt wel op beide locaties.

De oplossing voor gebruikers van Wings Platinum 5 en 6: installeer de fonts voor gebruik door alle gebruikers.
Dat doe je door installatie via het context-menu in de Verkenner (rechter muisknop), en niet door dubbelklik op het font of handmatig kopiëren naar de standaard fontmap van Windows.
AVé,
Cuno

Plaats reactie