Windows 7 versus 10 bij herkenning fonts (lettertypen)

Henk Butink
Berichten: 48
Lid geworden op: di 24 dec 2013, 20:44

Re: Windows 7 versus 10 bij herkenning fonts (lettertypen)

Bericht door Henk Butink » zo 06 okt 2019, 13:25

Beste Cuno,

Ik ben je zeer erkentelijk voor de goede hulp.
De installatie van de ontbrekende fonts had ik via "Instellingen, Lettertype instellingen" gedaan, op het drop-on vlakje van het scherm. Kennelijk krijgen de fonts op deze manier NIET de status van "alle gebruikers".
De manier van installeren die jij aangeeft werkte goed, het font wordt door Wings gezien en is te gebruiken.
Dankzij jouw hulp wordt me werk bespaard.

Echter is is een ander probleem ontstaan met het gewone Arial font. Speciale tekens van dit font kunnen niet in Wings benut worden zoals bij Windows 7. Pijltjes etc. werken niet meer. Vreemd is dat het bij het type Arial cursief wel werkt.
Ik kan hiermee leven.

Nogmaals veel dank en groet, Henk

willy_dellaert
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 10 nov 2013, 16:19

Re: Windows 7 versus 10 bij herkenning fonts (lettertypen)

Bericht door willy_dellaert » wo 20 nov 2019, 13:27

Ik werk al heel lang met Platinum.
Ik had alle ooit gebruikte fonts in een aparte map gecopieerd en bijgehouden.
Bij installeren van nieuwere Windows versies bleek immers dat bepaalde gebruikte vroegere fonts
niet meer beschikbaar waren.
Het kopiëren van de bijgehouden gebruikte fonts in de nieuwe fonts map van Windows bracht telkens de oplossing.
Dat liep goed tot Platinum 5.
Toen herkende Platinum de bij gekopieerde fonts niet meer. Nochtans zagen we die fonts wel in Photoshop en MS Word.
Ook bij Platinum 6 was dat het geval.
Het is pas nu, na installatie van de nieuwe Wings 7 dat al mijn font problemen zijn opgelost.

Gebruikersavatar
Jan Roeleveld
Berichten: 285
Lid geworden op: di 17 sep 2013, 20:21
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Windows 7 versus 10 bij herkenning fonts (lettertypen)

Bericht door Jan Roeleveld » wo 20 nov 2019, 16:09

Willy,
Het probleem zat hem niet in WIngs Platinum 5 en 6, maar in Windows 10 zoals Cuno al eerder schreef in dit forum:

"De oorzaak van het probleem is intussen bekend: waar Windows 7 gewoon één map had waar alle fonts in werden opgeslagen, en alle fonts ook gelijk voor alle gebruikers beschikbaar waren, heeft Microsoft in zijn (haar) wijsheid besloten om in WIndows 10 voortaan met twee soorten fonts te werken: een set voor iedereen, en een set voor afzonderlijke gebruikers.
Wings Platinum 5 en 6 keken alleen in de algemene font-map (logisch, omdat Windows 10 er ten tijde van de ontwikkeling van WP5 en WP6 nog niet was). Wings 7 kijkt wel op beide locaties, want inmiddels is de aanpassing van Microsoft in WINGS 7 verwerkt.
De oplossing voor gebruikers van Wings Platinum 5 en 6: installeer de fonts voor gebruik door alle gebruikers.
Dat doe je door installatie via het context-menu in de Verkenner (rechter muisknop), en niet door dubbelklik op het font of handmatig kopiëren naar de standaard fontmap van Windows.
Succes..!

Groeten,

Jan

Plaats reactie