Magneetfunctie niet altijd hetzelfde...?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Roeleveld
Berichten: 285
Lid geworden op: di 17 sep 2013, 20:21
Locatie: Houten
Contacteer:

Magneetfunctie niet altijd hetzelfde...?

Bericht door Jan Roeleveld » ma 08 jul 2019, 19:42

Beste Forumlezers,

Wederom bereikte ons een vraag per mail die eigenlijk in dit HDAV-Forum gesteld zou moeten worden wegens een niet afgesloten persoonlijk support-abonnement. Omwille van het principe 'Gelijke monniken, gelijke kappen' leg ik de vraag hier neer zodat anderen er een antwoord op kunnen geven en meerdere lezers er wat aan hebben.

De vraag luidt:

"Af en toe heb ik de indruk dat "Het vastklikken" (de magneet) niet altijd even sterk werkt. Soms wat sterker, soms wat minder.
Kan dat kloppen? Maar vooral: Kan ik er iets aan doen?"


Met vriendelijke groeten,

Jan Roeleveld

piet bakker
Berichten: 128
Lid geworden op: vr 27 dec 2013, 23:39
Locatie: Heiloo

Re: Magneetfunctie niet altijd hetzelfde...?

Bericht door piet bakker » ma 08 jul 2019, 21:21

Saluut,

Ik vergroot met de + functie de delen die uitgelijnd dienen te worden, bij mij werkt dat prima. En inderdaad, de magneet zit er weleens ietsiepietsie naast, hetgeen ik oplos met de + functie.

Piet Bakker.

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Magneetfunctie niet altijd hetzelfde...?

Bericht door Cuno Wegman » zo 14 jul 2019, 14:28

Aan de oorspronkelijke vraagsteller:

De magneetfunctie werkt eigenlijk altijd hetzelfde. Maar voor het gevoel kan er wel een verschil zijn.

De magneetfunctie werkt altijd op basis van een aantal pixels/beeldpunten afstand tot de positie waaraan vastgeklikt wordt.
Heb je een beeldscherm met een hoge resolutie, dan is die afstand fysiek kleiner dan bij een lage resolutie.

Standaard is deze afstand voor de locator 10 pixels. Voor het aanklikken aan knooppunten is die afstand 3 pixels.
Via Extra - Opties - Globale opties - Schermindeling zijn deze waarden aan te passen.
Deze waarden worden ook gebruikt om de locator en muisaanwijzer te verplaatsen om vast te klikken bij een rechter muisklik.

Als de tijdlijn ver is uitgetrokken (in detail bekijken), lijkt de actie dus sterker gericht op één nabijgelegen positie.
Als de tijdlijn ver is samengedrukt, kunnen er heel veel aanklikpunten binnen het bereik van 10 pixels zitten. En dan kan het verplaatsen van de locator stroperig of stotterend lijken.

Het (gevoel van het) gedrag is natuurlijk ook afhankelijk van het aantal punten waar de locator magnetisch mag/moet aanhaken.
Als aanklikken aan objecten is ingeschakeld, en er geen spoor geselecteerd is, wordt bij alle objecten aangehaakt. Om objecten goed te kunnen uitlijnen, is het meestal wenselijk om één (of slechts enkele) sporen te selecteren die als basis voor het uitlijnen (en magnetisch vastklikken) dienen.
AVé,
Cuno

Plaats reactie