WINGS 7 uitvoeroptie armer

Plaats reactie
Henk Butink
Berichten: 48
Lid geworden op: di 24 dec 2013, 20:44

WINGS 7 uitvoeroptie armer

Bericht door Henk Butink » zo 29 sep 2019, 15:52

Beste forumleden,

Sta mij toe om eens aandacht te vragen voor het gebruik van Wings dat sporadisch aan bod komt. Wel werd het seizoen 2018-2019 afgesloten met een grote AV-show over Japan. Dit is een goed voorbeeld waar ik in bezig ben. Mijn voorstellingen zijn 2 x 50 minuten met live speaker support, 30-40 keer in de maanden met een ‘r’ in 25+ locaties. Mijn doelgroep is: clubs, bibliotheken, buurtcentra, cursusprojecten, historische verenigingen etc.
Alle hoop was gericht op WINGS7 tot de mededeling dat exe’s niet meer gemaakt kunnen worden. Daarom hieronder het bericht van 16-09-2019 met mijn opmerkingen.

Wat ik mij afvraag, sta ik hierin alleen en/of zie ik het allemaal verkeerd?

Met vriendelijke groet, Henk

NB. Het Wings gebruik zoals dat aan bod komt is wel erg veel gericht op gebruik in clubverband en festivals (korte AV-shows zonder speaker support) Tijdlijnpresentaties zijn praktisch gezien niet te doen (18 grote AV-shows tot dusver beschikbaar).

Nieuwe en veranderde features in WINGS 7
Wallern a.d. Tratnach –Houten-16 september 2019.
….
…. aan het eind van het bericht

 Aansluitend op het bovenstaande v.w.b. betere en nieuwe alternatieven voor de gedateerde, veel problemen opleveren de uitvoermogelijkheid als ‘exe’ bestand, is besloten om deze in WINGS 7 niet te handhaven. Er ontstonden in de afgelopen jaren steeds meer (grote)presentatie-problemen met deze wijze van uitvoer.

Opgesomd: (HB: alleen punten van toepassing geselecteerd hier)

3. Bij het gebruik van video moesten deze in een aparte map worden opgeslagen en moest deze map bij het afspelen in dezelfde map staan als het exe-bestand. Bij AV-festivals en presentaties in clubverband leidde dit vaak tot grote teleurstellingen omdat alléén de exe-file op de presentatie-PC stond en de videofragmenten(die niet waren mee gekopieerd) niet werden vertoond.
► Bij WINGS7 presentaties kan de dongle vergeten worden.

4. De bestandsstructuur van een exe maakt het navigeren in een presentatie bij een bespreking in clubverband met behoud van synchroniteit tussen beeld en geluid vrijwel onmogelijk. Alleen vanaf het begin starten bood een oplossing.
► Bij gewone (grote) voorstellingen is dit niet van toepassing.

5. Het afspelen van een exe-file in Full HD op een minder krachtige PC of laptop van vrienden, familie of kennissen leidde naast de afwezigheid van DirectX 9.0 ook vaak tot performanceproblemen, waarbij het beeld na een aantal seconden of minuten wegviel en alleen het geluid nog verder liep.
► WINGS7 presentaties kunnen derden de show niet meer afspelen.

6. Exe-bestanden zijn niet rechtstreeks op een TV afspeelbaar.
► WINGS7 presentaties ook niet .

7. In een exe-bestand dat gebruikt werd voor speaker-support doeleinden waren typische presentatie features als trigger sturing e.d. niet mogelijk.
► Geen noodzaak voor deze functie.

8. De inmiddels zeer hoge kwaliteit van het universele en op vrijwel elke PC of laptop afspeelbare MP4 bestandsformaat maakt aan de bovenstaande problemen, zoals vermeld onder de punten 1 t/m 6,een einde. Samenvattend:
• Het verschil in kwaliteit tussen een hoogwaardig MP4 videobestandeneen exe is nauwelijks waarneembaar.
• MP4 bestanden kunnen op vrijwel elke moderne PC of laptop worden afgespeeld d.m.v. de aanwezige mediaplayer.
• Videofragmenten en foto’s zijn in 1 file samengevoegd.
• Navigeren gaat probleemloos met behoud van synchroniteit.
• Een MP4 bestand kan direct op een moderne TV worden vertoond.
► Ondanks alle testen is het niet gelukt om dezelfde kwaliteit te bereiken als bij exe-gebruik, met name de overvloeien. Trouwens bij exe’s heb je al het test gedoe niet nodig, het is gewoon goed, zonder sores.
► Opmerking: er was nooit sprake van speaker support.

9. Voor degenen die speaker-support presentaties gaven d.m.v. exes biedt WINGS 7 een alternatief: De WINGS presentatie. Door de complete show als WINGS presentatie uit te voeren wordt een mixdown van foto’senvideo’s gemaakt die als MP4 bestand in een automatisch gemaakt projectbestand worden gezet met behoud van markerposities. De map waarin deze worden geplaatst kan op elke PC of laptop worden geopend waarop WINGS (vanaf versie Starter) aanwezig is en waarbij een passende dongle voorhanden is.

► Uit de beschrijvingen heb ik geen duidelijk beeld gekregen of pauze- en positiemarkers functioneren.
► Derden (zonder Wings) kunnen de door mij gemaakte AV-shows niet meer afspelen, exe’s wel.
► Door Wings7 extra kosten in vergelijk met exe-gebruik, door de eis van een 2e Wingsinstallatie met dongle op de presentatie-laptop.
► zie ook punten 3, 5 en 8.
-einde-

Gebruikersavatar
Jan Roeleveld
Berichten: 285
Lid geworden op: di 17 sep 2013, 20:21
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: WINGS 7 uitvoeroptie armer

Bericht door Jan Roeleveld » ma 30 sep 2019, 10:20

Henk,

Ik begrijp de opmerking 'Tijdlijnpresentaties zijn praktisch gezien niet te doen' niet...
Afgelopen zaterdagavond organiseerden wij onze 127e Mondiavisueel voorstelling in een opnieuw vrijwel uitverkocht Theater Aan de Slinger in Houten en overschreden we de grens van 16.000 bezoekers in de afgelopen 5 jaar.
Alle 127 voorstellingen draaiden de shows vanuit de tijdlijn en we hebben daarbij geen enkel probleem ondervonden, noch in theoretische zin, noch in praktische zin.
In de duitstalige landen zijn honderden auteurs, net zoals jij op pad met hun AV-shows en allemaal draaien ze vanuit de tijdlijn. Veel typische speaker-support features zoals a-synchrone audioloop, videoloop, triggersturing, het werken met mix-groepen e.d. het is allemaal mogelijk met het afspelen van een show vanuit de tijdlijn.

Bij punt 6 merk je op dat WINGS 7 presentaties niet op een TV afspeelbaar zijn. Dat is weldegelijk het geval. Als speaker-support presentatie vanuit de PC of laptop en als 'gewone' presentatie zelfs vanaf een USB-stick of vanuit een mediaplayer.
Succes..!

Groeten,

Jan

Gebruikersavatar
Jan Roeleveld
Berichten: 285
Lid geworden op: di 17 sep 2013, 20:21
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: WINGS 7 uitvoeroptie armer

Bericht door Jan Roeleveld » wo 04 dec 2019, 11:25

Inmiddels zijn veel opgevoerde bezwaren weggenomen met de komst van de Wings Player.

1. Speaker-support presentaties kunnen in WINGS 7 worden uitgevoerd als Wings Presentatie, waarbij de pauze- en sprongmarkers meegenomen worden. Vervolgens kunnen deze worden afgespeeld op elke Windows PC met behulp van de gratis Wings Player. Er is dus geen aanschaf of gebruik van Wings programmeer software nodig en er is ook geen dongle nodig.

2. Als extra service is het mogelijk om oude EXE-files, inclusief videobestanden en besturingsmarkers te converteren als Wings Presentatie. Daarvoor staat de gratis software Wings Platinum 6.7 ter beschikking die kan worden geactiveerd met dezelfde vrijgavecode als die gebruikt wordt voor WINGS 7.
Succes..!

Groeten,

Jan

willy_dellaert
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 10 nov 2013, 16:19

Re: WINGS 7 uitvoeroptie armer

Bericht door willy_dellaert » vr 06 dec 2019, 14:20

Beste,
Ik ben bij mijn projecties al veel langer afgestapt van de exe bestanden.
De huidige mp4 bestanden zijn nog een veel beter alternatief.
En je speelt ze perfect met een beamer , een laptop en een hdmi kabel.
Met Wings 7 is de kwaliteit van de shows zelfs nog flink verbeterd. (hoger aantal beelden/s en hogere bitrate)
Vergeet die exe's maar !

piet bakker
Berichten: 128
Lid geworden op: vr 27 dec 2013, 23:39
Locatie: Heiloo

Re: WINGS 7 uitvoeroptie armer

Bericht door piet bakker » vr 13 dec 2019, 13:04

Henk,

Ook ik vind het jammer dat in W7 de exe's taboe zijn, waarom niet en en. De presentaties in W6 zijn van een perfecte kwaliteit, de bewegingen boterzacht. Presentaties elders doe ik met exe uitvoering, alsof je maar zo even een "top" Laptop met W7 in bezit hebt.
Ik vergeet die exe's zeker niet.

Prettige jaarwisseling.

Piet Bakker

Plaats reactie