heel oud wings bestand

Plaats reactie
Ed Diersmann
Berichten: 13
Lid geworden op: za 05 okt 2013, 19:24

heel oud wings bestand

Bericht door Ed Diersmann » wo 22 jan 2014, 10:34

Ik ben gevraagd of ik kon helpen met het digitaliseren van een oude diashow. Het Wings-bestand heeft de extensie ws4. Is dat nog op één of andere manier in te lezen om als basis te dienen voor het maken van een moderner geheel?

Henk van der Vleuten

Re: heel oud wings bestand

Bericht door Henk van der Vleuten » wo 22 jan 2014, 11:06

Hallo Ed,

Ja dat gaat met WP3 en ik neem aan dat je versie 3.70 of nog op een PC hebt of anders nog van CD of zo kunt installeren. WP3.70 is de laatste waarmee je naar keuze nog echte additieve menging kunt realiseren. De maximale wituitsturing wordt dan ook automatisch begrensd. Dat laatste is niet het geval als je WP4 of WP5 zou gaan gebruiken, nadat je het ws4 project in WP3 hebt geconverteerd Hoewel in WP4 of WP5 de optie voor gebruik van diaprojectoren aanwezig is en bij toepasing ervan ook [+]sjes in de spoorkoppen verschijnen, wordt er wel additief gemengd echter zonder witbegrenzing. Die zul je dus zelf alsnog moeten aanpassen met curvebegrenzingen of zo.
Toevallig ben ik momenteel met zo'n project bezig, omdat ik ergens gevraagd ben enkele diaseries over trekkings uit 2002 en 2003 te vertonen. Ik vertel dit erbij omdat ik naast bovenstaande software perikelen ook aanliep tegen hardware problemen met name van diaprojectoren die vele jaren in de kast bleven staan en waarvan het vet tussen de nokkenschijven en bij de geleidingen van de daardoor bediende stangetjes zowat uitgehard was. Dus laat ze geruime tijd hun diatransport weer doen aleer je ze echt gaat gebruiken.
Succes,

Henk

PS 1. Het zal duidelijk zijn dat de tijdlijn van ws4 bestanden slechts gele 'bergjes' heeft en je zelf de referentie met eventuele plaatjes in de diapositieverkenner zult moeten herstellen.
PS 2. Als je eventueel nog moet gaan scannen, overweeg dan of je dat in hoge resolutie doet of slechts voor de tijdlijn referentie. Scannen met 4000 of 5000 dpi gaat, maar zoals bekend zul je ondanks veel nabewerking in LR of PS altijd blijven zien dat de afbeeldingen ooit dias waren.

Ed Diersmann
Berichten: 13
Lid geworden op: za 05 okt 2013, 19:24

Re: heel oud wings bestand

Bericht door Ed Diersmann » wo 22 jan 2014, 16:41

Henk,

Bedankt voor je snelle antwoord. WP3 heb ik nog ergens liggen. Dus het zal wel lukken. :D

Ed.

Plaats reactie