hdav-show met uitvoer op tv-scherm is verschoven

Plaats reactie
Ben van Veelen
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 12:57
Locatie: Eindhoven

hdav-show met uitvoer op tv-scherm is verschoven

Bericht door Ben van Veelen » vr 24 jan 2020, 16:19

In het verleden heb ik meerdere malen een hdav-show vertoond op een tv. Dat ging altijd goed. Daarbij moet ik opmerken dat beide schermen gelijk waren ingesteld en dat de show een exe-bestand was. Nu wil ik een show vanaf de tijdlijn vertonen waarbij ik op de tijdlijn kan ingrijpen. Het scherm waarop de show wordt vertoond heb ik naar de tv geschoven. Maar het beeld wordt half buiten beeld vertoond: van iedere foto is rechts op het tv-scherm alleen de linkerkant van de foto te zien. Bij een eerste start kreeg ik de melding dat er geen stuurprogramma was geïnstalleerd, bij latere pogingen kwam die melding niet meer terug. Ik heb via het internet laten zoeken naar het laatste stuurprogramma en dat geïnstalleerd op mijn laptop. Ik vraag me echter af of een stuurprogramma voor de tv bedoeld werd en hoe ik dat dan kan vinden. Mijn tv is redelijk oud (HD ready) maar dient alleen maar om de show uit te proberen. De echte vertoning gebeurt op moderne full HD tv-monitoren.
Het heeft weinig zin om een show te maken die achteraf blijkt niet vertoond te kunnen worden.
Een tweede probleem is dat de beelden vanuit de tijdlijn niet getoond worden als deze loopt. Kennelijk heeft de videokaart teveel moeite om het beeld op te bouwen, want zodra ik de tijdlijn stilzet en een keertje klik is het beeld er meteen.
Ik werk, sorry maar het is niet anders, met Wings P 4.25 pro onder W10. De videokaart in mijn laptop is een NVIDIA Geforce GT 630M.
Wie weet een oplossing?
Ben van Veelen

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: hdav-show met uitvoer op tv-scherm is verschoven

Bericht door Cuno Wegman » zo 26 jan 2020, 14:18

Hallo Ben,

Je levert veel informatie, maar toch ontbreekt nog het een en ander om eenduidige oorzaken en conclusies te benoemen.

- is de computer (laptop) waar je nu meer werkt dezelfde als waarmee de eerdere presentaties goed liepen?
- staat in Windows de resolutie van de tv goed ingesteld bij de beeldschermeigenschappen? Een tv die "hd-ready" is kan HD-signalen (1920x1080) verwerken, maar heeft zelf een (aanzienlijk) lagere resolutie. Als Windows een full-HD signaal levert, zal/kan dus een fors deel letterlijk "buiten beeld" vallen. De enige harde eis is "minimaal 720 pixels in de hoogte".
- als je in Windows gebruik maakt van vergroting van de tekstweergave (andere waarde dan 100%), kan dat bij de uitvoer van Wings onverwachte resultaten opleveren.
- de melding over ontbrekende stuurprogramma's hebben meestal betrekking op de grafische kaart of de geluidskaart. Bij een hdmi-verbinding kan dat ook de geluids"kaart" van de hdmi-uitgang zijn. Normaliter hoeft er voor de monitor/tv geen eigen driver geïnstalleerd te worden (tenzij deze heel bijzondere eigenschappen heeft waar Windows meer van moet weten om deze te kunnen gebruiken).
- als de resoluties goed zijn ingesteld, zou een dubbeklikken in het voorbeeldscherm (het screen) altijd moeten leiden tot weergave op het volledige scherm (bij jou: de tv).
- bij de eigenschappen van het screen moet de optie "Weergave altijd in venster" uitgeschakeld zijn.
- het ontbreken van beeld bij doorlopend geluid is meestal een indicatie voor een te zwakke grafische kaart (de GM630M is geen snelheidsmonster). De "M" geeft aan dat het gaat om de beperkte versie van de grafische chip, om het energieverbruik van de laptop binnen de perken te houden.
Soms helpt het, als je bij de eigenschappen van de monitorn aangeeft dat de monitor waarop het screen vertoond moet worden (bij jou dus de tv) de hoofdmonitor is. Dan kan de grafische kaart daar meer rekenkracht voor reserveren.

De weergave op de ene monitor/tv aan computer 1 zegt niets over het gedrag bij gebruik van computer 2 aan een andere tv...
AVé,
Cuno

Ben van Veelen
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 12:57
Locatie: Eindhoven

Re: hdav-show met uitvoer op tv-scherm is verschoven

Bericht door Ben van Veelen » vr 31 jan 2020, 20:55

Hallo Cuno,
Destijds (2013) heb ik een presentatie gemaakt met geluid waarin ik werkte met beeld in beeld, waarbij zelfs een van die beelden een video was. Dat probeerde ik thuis uit en daarna vertoonde ik het op een gehuurde grotere tv. Ik had er een exe-bestand van gemaakt en er trad geen enkel probleem op. Ik kan me niet herinneren dat ik toen speciale instellingen heb gebruikt, maar het is helaas wel al lang geleden. Ik wist van tevoren helemaal niets over de gehuurde tv, die werd pas op het allerlaatst geregeld. Vandaar dat ik nu toch wel verbaasd was dat er een probleem bleek. Toen zat ik 'er nog meer in' om het zo te zeggen. Nu moet ik erg zoeken naar alle instellingen en het is dus heel goed mogelijk dat ik ergens iets verkeerd heb staan. De laptop waarop ik het wil realiseren is wel precies dezelfde als toen. Toen was deze echter splinternieuw en nu natuurlijk verouderd, maar de uitvoering die ik in mijn hoofd heb stelt qua moeilijkheidsgraad deze keer niets voor. Het gaat om een simpele beeldwisseling na enige seconden alsof het een eenvoudige powerpoint is. Maar én ik werk niet met pp én er moet nog een naam (overlay) in het beeld komen.
Ik vraag me af of het fenomeen veroorzaakt zou kunnen worden doordat de laptop inmiddels op W10 draait en dat zwaardere eisen aan de videokaart stelt?

Ik zal alle instellingen nog eens zorgvuldig nalopen en ook dat oude exe-bestand nog eens draaien. Kijken wat er daarbij gebeurt. Voorlopig bedankt voor je reactie, zodra ik betere informatie heb reageer ik weer.
(Ik was een week in Denemarken en kon daarom niet eerder reageren).
Ben van Veelen

Ben van Veelen
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 12:57
Locatie: Eindhoven

Re: hdav-show met uitvoer op tv-scherm is verschoven

Bericht door Ben van Veelen » wo 05 feb 2020, 14:46

Inmiddels ben ik wat verder. Ik heb gezien dat ik het verschuivingsprobleem kan oplossen door gewoon het scherm van mijn laptop te dupliceren op de tv. Maar......er is een veel vervelender probleem gebleken: de exe draait niet op mijn laptop!
In het verleden heb ik een show gemaakt met een behoorlijk aantal stuursporen en best wat bijzondere zaken zoals beeld in beeld inclusief videos die dan daarbinnen moeten draaien. Dat oude exe-bestand draait nog steeds prima op dezelfde laptop als destijds. Nu heb ik een nieuw exe-bestand gemaakt van een eenvoudige show en dat draait niet op diezelfde laptop. De show bevat slechts 3 afbeeldingssporen: twee die alleen voor het gemak bij het samenstellen zijn maar ook in één spoor zouden kunnen en een apart spoor om namen in de beelden te kunnen zetten mbv tif's.
Ik heb de grafische kaart opdracht gegeven om bij dit programma het maximale uit de kast te halen, maar geen resultaat.
Kan ik nog iets doen om de last voor de videokaart te verminderen? Alle beelden zijn gewone jpg's uitgezonderd de tif's voor de namen.Kan het zijn dat ik ergens een instelling verkeerd heb staan en dit over het hoofd heb gezien omdat al geruime tijd geen show meer gemaakt had?
Wat er gebeurt is dit: de show start en bij het derde beeld gaat het scherm op zwart, dan loopt de tijdlijn nog wel enige tijd door, want ik zie een naam in beeld komen zonder de bijbehorende foto.
De show is gemaakt op verzoek van een koor dat speciaal gevraagd heeft om lange standtijden. Zo staat het eerste beeld een minuut, daarna komen beelden met standtijden van ca 50 sec. Dus bij het derde beeld loopt de show ca 2 minuten en daarna is het op.
Wat zou ik nog kunnen doen om het op te lossen.

Ik vermoed dat het de combinatie is van de show samen met Windows10 omdat de vorige show nog gemaakt was onder Windows7. Ik kan niets anders bedenken als mogelijke oorzaak.
Ben van Veelen

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: hdav-show met uitvoer op tv-scherm is verschoven

Bericht door Cuno Wegman » wo 05 feb 2020, 21:20

Hallo Ben,

Ik weet dat er onder Windows 10 problemen zijn met het weergeven van exe's die met oude versies van WP (4 en ouder) gemaakt zijn. Maar dat waren, voor zover ik weet, vooral exe's die gemaakt waren onder oudere Windows-versies dan 7.
Dat komt doordat Microsoft enkele structuren van exe's in de loop der tijd heeft veranderd.

Ik weet ook dat er grafische kaarten zijn die prestatieproblemen hebben zodra ze meer dan één beeldscherm moeten aansturen. Dan kan het soms nodig zijn om binnen de beeldschermeigenschappen van Windows expliciet aan te geven welke monitor de hoofdmonitor is (die krijgt dan de meeste rekenkracht toegewezen).

Is er geen vorm van energie-beheer die na enkele minuten actief wordt en daarbij de prestaties van de laptop omlaag haalt?

Verschillende instellingen bij het maken van exe kunnen invloed hebben op het afspelen, zoals
- de resolutie
- wel/geen compressie van de beelden
- de mate van compressie
Het maakt normaliter niet uit wat de oorspronkelijke bestandssoort is geweest (jpg, png, psd, tif, bmp), omdat WP intern met de afgeleide grafische bestanden werkt.

Hopelijk brengen deze denkrichtingen een oplossing dichterbij.
AVé,
Cuno

Ben van Veelen
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 12:57
Locatie: Eindhoven

Re: hdav-show met uitvoer op tv-scherm is verschoven

Bericht door Ben van Veelen » do 06 feb 2020, 14:24

Inmiddels ben ik iets verder. Ik heb namelijk alles gekopieerd naar mijn laptop en de show vanuit de tijdlijn gestart mét het monitorscherm beeldvullend. Dan loopt alles gesmeerd. Zodra ik echter de exe gemaakt heb, gaat het fout. In eerste instantie heb ik op mijn desktop de beeldkwaliteit (compressie) op 5 laten staan, later heb ik op mijn laptop een nieuwe exe gemaakt en de kwaliteit 20 meegegeven. Dan doet de exe het nog steeds niet, terwijl op diezelfde laptop het bouwen van de presentatie én het afspelen geen probleem geeft. Ik heb daarbij voor de zekerheid de videokaart het commando gegeven om de maximale capaciteit ter beschikking te stellen.
Als ik mijn laptop aan het tv-scherm koppel en dat scherm het hoofdscherm maak, kan ik de hele presentatie moeiteloos afspelen op de tv. Dus ik heb een oplossing, maar niet de meest gewenste.
De andere zaken die je aanroert heb ik goed nagegaan en extra gecontroleerd. De show die ik onder W7 maakt doet het als exe-bestand nog steeds vlekkeloos onder W10.
Ben van Veelen

Plaats reactie