16:9 show

Plaats reactie
lisethschoutsen
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 27 okt 2013, 23:05
Locatie: Hoogkarspel
Contacteer:

16:9 show

Bericht door lisethschoutsen » zo 15 mar 2020, 11:58

Ik heb een show gemaakt op 16:9
De foto zijn gemaakt in 3:2. Deze pas ik aan naar 16:9 in Wings.
Als ik op een afbeelding die ik inmiddels 16:9 hebt gemaakt in Wings een effect uit Wings toepast gaat de afbeelding weer terug naar 3:2.
Dus wat moet ik doen om dit te voorkomen?

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: 16:9 show

Bericht door Cuno Wegman » zo 15 mar 2020, 15:10

Hallo Liseth,

Ik ga er vanuit dat je de afbeeldingen van 3:2 "aanpast" naar 16:9 door in te zoomen (met 120% is meestal voldoende) en dat voor het hele object.
Nu is mijn vraag: wat bedoel je met "een effect uit Wings" toegepast?
1 - een effect uit de real time effecten links in het beeld (rechter muisknop in beeldobject, effecten activeren/tonen);
2 - voorgeprogrammeerde "effecten" (stuursporen) uit de mediapool;
3 - eigen aanpassingen met keyframes in een stuurspoor.

Houd er in alle gevallen wel rekening mee, dat de foto zelf nog altijd het formaat 3:2 heeft. Dus als je een pan- of zoombeweging maakt, ook de delen zichtbaar kunnen worden die voorheen door het 16:9-formaat niet getoond werden. Als dat het probleem is, dan zul je hetzij de afbeelding deels moeten gaan maskeren in Wings, of de afbeelding buiten Wings om bijsnijden tot het formaat 16:9.
Effecten uit punt 1 hierboven, zouden geen gevolgen mogen hebben voor het zichtbare deel van de afbeelding. Bij punt 2 kan het zijn dat deze effecten de zoom-waarde weer op 100% zetten, waardoor de foto weer geheel als 3:2 getoond wordt.
En bij punt 3 kan dat natuurlijk ook optreden.
AVé,
Cuno

lisethschoutsen
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 27 okt 2013, 23:05
Locatie: Hoogkarspel
Contacteer:

Re: 16:9 show

Bericht door lisethschoutsen » ma 16 mar 2020, 10:52

Cuno dank voor je reactie,
Het is me helemaal duidelijk.
Ik kan dus beter de afbeeldingen dan in Photoshop veranderen naar 16:9.

Nu is mijn vraag: wat bedoel je met "een effect uit Wings" toegepast?
Een effect uit Wings:mediapool> een geïmporteerde stuursporen bijv. panning van left to right

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: 16:9 show

Bericht door Cuno Wegman » ma 16 mar 2020, 19:44

Hallo Liseth,

Zeker voor het gebruik van een links-rechts-pan-beweging over een afbeelding is het meestal niet nodig om vooraf het beeldformaat te veranderen: juist omdat bij een pan-beweging steeds slechts een deel van de afbeelding zichtbaar is, is het werken met de zoom-factor van de beweging voldoende om alleen de gewenste uitsnede uit het 3:2-beeld te tonen.

De waarden van de voorbeeldstuursporen zijn startpunten, je kunt daar vrijelijk aan wijzigen.

De effecten, waarvan ik dacht dat je die wilde gebruiken, zijn de real-time-effecten zoals de alpha-wipe, wobbel-effect, kleurverandering, blur e.d.
Deze kun je activeren door in het beeldobject in de tijdlijn met de rechter muisknop te klikken en dan te kiezen voor "Effecten activeren / tonen". Deze verschijnen dan in de lijst links in beeld.
AVé,
Cuno

lisethschoutsen
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 27 okt 2013, 23:05
Locatie: Hoogkarspel
Contacteer:

Re: 16:9 show

Bericht door lisethschoutsen » wo 18 mar 2020, 21:40

Cuno helemaal duidelijk. Dank hiervoor

Plaats reactie