van de ene naar de andere marker springen

Plaats reactie
Ben van Veelen
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 12:57
Locatie: Eindhoven

van de ene naar de andere marker springen

Bericht door Ben van Veelen » ma 06 apr 2020, 21:30

Dag Allemaal,

Ik werk met WP 4.25 (pro-versie). Ik wil graag een show gebruiken als een soort powerpoint. Dwz ik wil graag op bepaalde punten stilstaan en dan de mogelijkheid hebben van het ene punt naar een ander punt te springen en weer verder of weer terug. Het zou in willekeurige volgorde moeten gebeuren.
In de Help vond ik deze tekst:
Wiedergabe ab Positions-Marker...
Diese Funktionen sind erst ab der Advanced-Lizenz verfügbar, siehe Lizenzen und Funktionen.

Sie können mit Positions-Markern die Wiedergabe steuern oder in einer Timeline locaten, also zu bestimmten Stellen springen. Auch das Springen relativ zur Locator-Position ist möglich, also zum vorherigen oder zum nächsten Marker. Dafür werden Positions-Marker gesetzt und Trigger mit entsprechenden Aktionen erstellt.
Jullie zullen begrijpen dat ik ook de vervolgtekst gelezen heb, maar ik kom er toch niet uit. Is er ergens eerder in dit forum of ergens anders een duidelijke handleiding te vinden hoe ik dat doen moet?
Ik wil op ca 15 punten willekeurig tussen al die punten heen en weer kunnen springen. Is dat überhaupt mogelijk?

Op voorhand bedankt voor jullie reacties.
Ben van Veelen

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 690
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: van de ene naar de andere marker springen

Bericht door Cuno Wegman » ma 06 apr 2020, 22:35

Hallo Ben,

Ja, het is mogelijk om tussen vele punten heen en weer te springen.

Voorbereiding:
  1. Op elke plaats in de tijdlijn waar je heen wilt kunnen springen, moet een positie-marker staan, mët een unieke remote-index (groter dan 0), en de tijdlijn zelf moet ook een remote-index hebben. (Je mag de presentatie hiervoor ook over meerdere tijdlijnen verdelen.)
  2. Voor iedere plaats waar je heen wilt gaan, moet je een Trigger maken (categorie: Tijdlijn; actie: Presentatie starten, geef remote index van de tijdlijn en van de positie-marker op).
Navigatie kan op meerdere manieren:
  • Je kunt een functietoets aan een trigger koppelen en deze daarmee starten. Probleem voor jou: er zijn maar 12 functietoetsen.
  • Je kunt een plaatje in het beeld zetten (met keyframes klein maken, als een knop) en daar een trigger aan koppelen (slepen vanuit de mediapool). Dan moet je wel op alle plaatsen waar je naar een andere positie wilt kunnen springen, al deze plaatjes "in beeld" hebben (ze hoeven niet zichtbaar te zijn (curve op 0), maar dan moet je wel weten waar ze staan, om er met de muis op te kunenn klikken.
  • Of je gebruikt het control panel. Dat zit normaliter links onder in beeld, in dezelfde ruimte als de VU-meter (control panel is de derde tab). Als je het control panel open hebt, kun je daar de triggers op plaatsen (slepen vanuit de mediapool). Met een simpele muisklik kun je dan op elk gewenst moment elke gewenste trigger starten.
    Dit werkt natuurlijk alleen als je werkt met twee monitoren (monitor voor tijdlijn, plus monitor/beamer voor het screen, de feitelijke presentatie)
Deze beschrijving is misschien te veel "grote stappen, snel thuis", maar ik denk dat je met de steekwoorden uit deze beschrijving een heel eind moet kunenn komen.
AVé,
Cuno

Ben van Veelen
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 12:57
Locatie: Eindhoven

Re: van de ene naar de andere marker springen

Bericht door Ben van Veelen » di 07 apr 2020, 12:31

Ik ga erop studeren. Voor nu: bedankt voor je snelle reactie.
Ben van Veelen

Ben van Veelen
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 12:57
Locatie: Eindhoven

Re: van de ene naar de andere marker springen

Bericht door Ben van Veelen » di 07 apr 2020, 14:37

Dag Cuno,
Dankzij jouw aanwijzingen heb ik het gevonden. Ik meende overal triggers te moeten plaatsen maar dat hoeft helemaal niet. Ze moeten in de mediapool gedefinieerd zijn én in het markerspoor moeten positiemarkers staan. Ik had nog nooit eerder triggers gedefinieerd en wist daarom niet hoe ik er mee moest werken. Maar het is precies gelukt zoals ik het wilde. Nogmaals dank!
Ben van Veelen

Plaats reactie