Melda VST Plugins

Plaats reactie
Hans Tieben
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 29 sep 2017, 12:27

Melda VST Plugins

Bericht door Hans Tieben » za 02 mei 2020, 15:40

Hallo,

Wie kan mij - behalve de site van melda zelf - tips geven rondom het gebruik van de VST-Plugins? M.i. is er relatief veel tijd nodig om deze goed te kunnen gebruiken. Ik vind de user interface van de meeste melda plugins niet intuitief. Kan aan mij liggen natuurlijk. Feit is echter wel dat de oude direct x plugins die standaard meegeleverd werden met de oude versies van Wings (voor 7 dus) haast in een oogopslag duidelijk waren. Dus ik heb behoefte aan:

-Meer documentatie m.b.t. de Melda plugins
-Best practices voor het gebruik van deze plugins
-Tips m.b.t. (wellicht eenvoudiger te gebruiken) VST plugins

Misschien weet iemand of wellicht in volgende updates van Wings 7 weer standaard VST plugins door Stumpfl meegeleverd gaan worden?

Wie helpt?

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Melda VST Plugins

Bericht door Cuno Wegman » za 02 mei 2020, 23:15

Hallo Hans,

Ik kan mij voorstellen dat je problemen ervaart met het gebruik van de plugins van Melda.
Over het wel- of niet intuïtief zijn van de interface wordt wisselend gedacht, vergelijkbaar met de verschillen in bedienbaarheid tussen PhotoShop, ACDSee, Corel, en andere fotobewerkers. Deels een kwestie van smaak en gewenning.

Maar bij de plugins van Melda staat natuurlijk voorop dat ze gemaakt zijn voor audio-professionals, geluidstechnici, een ander publiek dan een AV-maker. Hoewel er ook in de audio-wereld genoeg verschil van mening is over de bedienbaarheid van programma's en producten. De producten van Melda staan inhoudelijk meestal goed tot zeer goed aangeschreven, maar de bedienbaarheid wordt niet altijd als makkelijk ervaren (zie bijvoorbeeld: https://www.gearslutz.com/board/music-c ... eally.html).

Het vergelijken van de Melda-plugins met die oude Direct-X-plugins van Wings Platinum is als het vergelijken van Adobe Photoshop met Microsoft Paint.

Er zijn zeker eenvoudigere plugins dan die van Melda.
Bijvoorbeeld van Kilohearts (https://kilohearts.com/). Zij bieden 6 van hun plugins gratis aan, je moet ze wel via hun shop "bestellen" om gebruikerssleutels te krijgen.
Of de SAFE-plugins van Semantic Audio Labs (https://semanticaudio.co.uk/). Deze hebben een geheel eigen benadering van de user interface.

Ik denk dat het uitgangspunt zou moeten zijn: wat wil ik bereiken?
Een trein van links naar rechts door het geluidsbeeld laten razen (vergelijkbaar met de voetstappen van Remy tijdens de recente SGG-bijeenkomsten)?
Een tooncorectie uitvoeren?
Een galm toevoegen?
Te harde pieken verminderen?
...?
En dan gerichter zoeken in, en kijken naar het aanbod.

Voor wat betreft het meeleveren van plugins: de oude Direct-X-plugins waren door AV Stumpfl zelf gemaakt. Christoph heeft in het verleden al aangegeven dat hij geen nieuwe plugins zal programmeren, omdat dat niet zijn vakgebied is en er voldoende aanbod "in de markt" te vinden is. Adobe levert in Photoshop wel de mogelijkheid om effecten "aan te sluiten", maar laat het ontwikkelen daarvan ook aan de markt over.
Het meeleveren van plugins van andere fabrikanten is ook geen optie: de meeste merken verbieden het doorleveren (tenzij er betaald wordt). Ook gratis plugins mogen meestal niet meegeleverd worden: de fabrikant wil de toekomstige gebruiker uiteraard via zijn/haar eigen website laten downloaden.
In het verleden zijn zowel links naar plugins als een beperkte set plugins meegeleverd geweest. Het probleem dat daarbij ontstond/ontstaat: je moet als leverancier/doorgeefluik constant in de gaten houden wat de fabrikant van de plugins uitspookt aan updates, of die fabrikant blijft bestaan, support blijft leveren en dergelijke.
Dat is onbegonnen werk, dus beginnen ze er niet (meer) aan.

Melda is een fabrikant die al vele jaren in deze business actief is, en een goede naam heeft opgebouwd. En omdat zij een goede set plugins gratis ter beschikking stellen, is de beschrijving daarvan in de helptekst van Wings opgenomen. Verder reikt de ondersteuning niet.
AVé,
Cuno

Plaats reactie