VSTplugins van MAudio

Plaats reactie
Ed Diersmann
Berichten: 13
Lid geworden op: za 05 okt 2013, 19:24

VSTplugins van MAudio

Bericht door Ed Diersmann » ma 04 mei 2020, 18:20

Ik heb de introductiebijeenkomst op 28 september niet bij kunnen wonen. Ik wil weer wat met audio gaan spelen en kom dus op het voor mij onbekende terrein van VST plugins. Op het forum vond ik onderwerpen “VST plugins” van Jos Ketelaar en Otto Dekkers van 1 oktober. Ik heb volgens de daar gegeven link en beschrijving de VST plugins opgehaald en in Wings 7 aangebracht.

In een show wil ik omgevingsgeluid of links of rechts of in het midden laten klinken. En ook van rechts naar links laten lopen. Ik gebruik daartoe de plugin MAutopan. Ik kies op verschillende sporen voor het geluid op links of op rechts of in het midden.
Dat werkt prima. Ik kan een leeuwerik van rechts naar links over het beeld laten gaan
Ik sla het project op en sluit af. Als ik het project later weer open en ik voer het weer uit dat zijn komt de leeuwerik rechts en links weer op volle sterkte.

Heb jiemand een idee wat ik over het hoofd zie. Of moet ik VST plugins gebruiken om een bestandjes te exporteren en die later in “gewone” audiosporen onder elkaar zetten en daar het verloop daar te programmeren.

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: VSTplugins van MAudio

Bericht door Cuno Wegman » ma 04 mei 2020, 19:22

Hallo Ed,

Als ik jouw vraag naast die van Hans Tieben zet, dan lijken de plugins van Melda aardig voor problemen te zorgen. Technisch prima, maar een beetje lastig "in der Handhabung", om het in de brontaal van Wings te beschrijven.

Bij jouw vraag komen bij mij twee punten/aspecten naar voren.
In de eerste plaats vraag ik mij af of Mautopan wel het juiste gereedschap is voor dit doel. Het werkt, dat blijkt, maar eigenlijk is dit een automatische panorama/stereobeeldberekening op basis van de input (o.a. door frequentie-analyse).
Maar goed, het werkt voor het gestelde doel. En dat is het belangrijkste.

Het tweede punt lijkt een ander probleem met deze plugin lijkt te zijn: de status wordt niet opgeslagen in het Wings-project.
Ook bij andere plugins van dit merk lijkt dit voor te komen (na een kleine test).
Dat kan een gevolg zijn van het feit dat het de gratis-versies zijn. Of een miscommunicatie tussen Wings en de plugin. Of de plugin ondersteunt het helemaal niet. Of je moet de status zelf opslaan als een preset in de plugin.
Misschien dat er iets over staat in de handleidingen van de plugins (de plugins hebben eigen helppagina’s via het vraagteken rechts bovenin), of ergens op de site.
Ik heb het volgende kenmerk van de plugins gevonden op het wereldwijde web:
• Global preset management and online preset exchange - using a title button you can save your settings (which are shared on the computer) so you can easily access these in other songs. Moreover all plugins can automatically share your presets and download presets of other users from our servers (if this feature is enabled). We are building a community and you can be a part of it!
Met een beetje goede (of kwade) wil, valt hieruit af te leiden dat er geen automatische opslag van in stellingen is, tenzij je daar de juiste instellingen voor hebt aangebracht… ;)

Het is uiteraard altijd mogelijk om het effect toe te passen, het resultaat te exporteren, en dan het nieuwe bestand in de serie gebruiken. Dat was in het verleden vooral nodig om de processorbelasting niet te ver te laten oplopen. Dat zou nu eigenlijk geen reden meer moeten zijn.
Een reden kan wel zijn: het maakt de bewerking toekomstvast, en de serie (vanuit de tijdlijn) te gebruiken op computer waar deze plugin niet aanwezig is.
Beide kan natuurlijk ook: origineel spoor met actief effect behouden, maar het spoor uitgeschakeld (voor latere aanpassingen), plus een spoor waarop je het geluidsbestand met ingewerkte effecten gebruikt.

Als mogelijke oplossing:
Ik heb vergelijkbare links-rechts effecten gemaakt met de plugin “Stereo” van Kilohearts.
Geschikt als panorama-regelaar en stereobreedteregelaar (van mono tot extrabreed/ruimtelijk).

Kilohearts: https://kilohearts.com/
In de shop zitten 6 gratis plugins. Zuperzimpel, maar wat ik gebruikt heb werkte wel.
Je moet wel aanmelden/bestellen via de shop en krijgt license-nummers.
Maar er zitten geen kosten aan.

En, niet onbelangrijk: de status blijft behouden na het opslaan, sluiten en heropenen van de serie.
AVé,
Cuno

Hans Tieben
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 29 sep 2017, 12:27

Re: VSTplugins van MAudio

Bericht door Hans Tieben » di 05 mei 2020, 23:55

Voor spelen met geluid van links naar rechts v.v. gebruik ik in Wings 7 de meerkanaalsindeling. Geen plugin meer nodig dus.

Plaats reactie