start audio in Wings

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Karel Maaswinkel
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 01 mei 2020, 16:59

start audio in Wings

Bericht door Karel Maaswinkel » di 12 mei 2020, 16:36

Ik heb een zeer irritant probleem: bij het starten van de muziek in de audio tijdlijn, is het geluid pas te horen na 2,5 seconde na het begin van de muziek. Dus ik mis steeds de eerste tonen en dus kan ik niet zuiver synchroniseren. Ook als ik aan het monteren ben en ik wil de muziek en de beelden samen even een klein stukje terug zetten en weer opnieuw opstarten, ook dan zijn de eerste 2,5 seconden van de muziek "stom" ongeacht welk muziekstuk ik inlaad en op welke plek ik wil starten.
Het gekke is wel, dat als ik onmiddellijk nadat ik de eerste tonen hoor even snel terug ga naar hetzelfde stukje hij WEL de muziek laat horen vanaf het begin. Ik heb dit probleem al maanden en niemand die ik het gevraagd heb heeft enig idee.
HELP!!! Wie weet hiervoor een oplossing?

P.S. Ik heb Wings Platinum 5 Advanced versie.

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 690
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: start audio in Wings

Bericht door Cuno Wegman » di 12 mei 2020, 17:49

Hallo Karel,

Is het geluid de eerste 2,5 seconden stil maar is het geluid dat je dan hoort wel het geluid dat hoort bij dat punt van het gebuidsfragment, of begint het geluid 2,5 s te laat en loopt dan wel vanaf de eerste toon, maar te laat in de tijd?

In het eerste geval zou ik de oorzaak in eerste instantie vooral zoeken bij de driver van de geluidskaart en/of de videokaart (lijkt vreemd, maar beide zijn sterk afhankelijk van timing).

In het tweede geval denk ik eerder in de richting van een probleem in de snelheid/timing/buffering van de geluidskaart.
Het kan ook het gevolg zijn van een instelling binnen Wings Platinum (Extra - Opties - Projectopties - Audio). Met name Weergavemodus en Vertraging kunnen daar van belang zijn.

Je kunt ook bij Extra - Opties - globale opties - Geluidskaarten ASIO/WDM kijken of daar geen vreemde keuzes staan. In de meeste gevallen worden geluidskaarten met de WDM-sturing gebruikt.

Als jouw monitor is aangesloten via HDMI en beschikt over ingebouwde luidsprekers (en je normaliter een geluidsaansluiting gebruikt van het moederbord), dan zou je als test kunnen overschakelen naar geluid via de monitor. En dan kijken of hetzelfde probleem optreedt.
Een andere test kan zijn: tijdelijk een externe USB-geluidskaart aansluiten en die gebruiken. Luisteren of dat verbetering geeft.
ALs geen van de alternatieven een verbetering geeft, moet de oorzaak eerder in WIndows of WP gezocht worden. ALs een alternatief wel goed resultaat geeft, zit het probleem in de bestaande geluidskaart en/of drivers.
AVé,
Cuno

Gebruikersavatar
Jan Roeleveld
Berichten: 285
Lid geworden op: di 17 sep 2013, 20:21
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: start audio in Wings

Bericht door Jan Roeleveld » di 12 mei 2020, 18:24

Karel,

Is het soms een van internet gedownload MP3 geluidsfragment? Daarvan lopen de grafische weergave en de werkelijke audioweergave nogal eens scheef...
Die file dan exporteren als .wav-file en opnieuw in je audiospoor plaatsen.
Succes..!

Groeten,

Jan

Gebruikersavatar
Karel Maaswinkel
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 01 mei 2020, 16:59

Re: start audio in Wings

Bericht door Karel Maaswinkel » di 12 mei 2020, 20:10

Hallo Cuno, (en Jan) het geluid dat je dan hoort in die eerste 2,5 sec. is wel het geluid dat op die plek thuishoort, d.w.z. dus, dat het daarna wel op het juiste moment speelt, dus het vertraagt verder niet. Bij de Extra - opties - projectopties - audio staan de instellingen als volgt: weergave: 48.000 Hz. - Resolutie: 16 bits - weergavemodus: Middel - vertraging: 0
De geluidskaarten staan op WDM ingesteld (de andere keuze staat zelfs niet actief en kan niet gekozen worden bij mij)
En bij de stereo uitgangen staan twee opties waarbij hij exact hetzelfde werkt: standaard apparaat van Windows OF speaker Realtek R audio. Bij de derde mogelijkheid: E2360 Intell R Display Audio heb ik helemaal geen geluid, dus die valt af.
Intussen heb ik ook geprobeerd wat jij aangaf om via mijn HP laptop (met geluid van Bang en Olufsen erin) te draaien en.... dat werkt WEL normaal. Dus zonder mijn (Sony) koptelefoon of mijn Banks versterkertje met speakers werkt hij gewoon goed.
Dan blijkt dus, dat ik niet met een koptelefoon kan werken jammer voor mijn vrouw die wordt een beetje gek van elke keer dezelfde stukken te horen... het lijkt er dus op, dat als ik gewoon via mijn laptop het geluid laat meedraaien alles wel goed werkt, maar met de koptelefoon of met de versterker en boxen niet. Wel jammer natuurlijk, maar ik ben al heel blij dat ik nu veel beter kan monteren, beeld en geluid synchroon maken.

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 690
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: start audio in Wings

Bericht door Cuno Wegman » di 12 mei 2020, 20:44

Hallo Karel,

Dan is het, volgens mij, duidelijk dat het een pc-probleem is. En dan met name de detectie van een extern aangesloten apparaat.
De "E2360 Intell R Display Audio" is, wat de naam al aangeeft, geluid via een externe monitor met ingebouwde luidsprekers (aangesloten via HDMI of DisplayPort).

Een mogelijke oplosing, zij het beperkt: start de serie/weergave met Ctrl+F5, wacht 2,5 seconden en druk dan pas op de spatiebalk. Misschien kun je zo de "bedenktijk" van de geluidskaart overbruggen en toch met de hoofdtelefoon werken...
AVé,
Cuno

Gebruikersavatar
Karel Maaswinkel
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 01 mei 2020, 16:59

Re: start audio in Wings

Bericht door Karel Maaswinkel » wo 13 mei 2020, 19:45

Dank Cuno, voor de adviezen.
Opeens heb ik nog een klein probleempje zij het niet met de audio, maar het volgende stoort mij wel:
Als een foto in de tijdlijn is geplaatst en dat is bijvoorbeeld een panorama beeld, dan wil ik hem vergroten tot de bovenkant en de onderkant het volledige beeld vullen, zodat ik dan links kan starten en het beeld zo laten lopen naar rechts, tot het op is. Maar dan staat beeldveldclipping aan en die zet ik dan uit, want anders kan dit niet, dat vergroten tot de boven- en de onderkant.
Is er geen mogelijkheid om het om te keren, d.w.z. als ik beeldveldclipping wil gebruiken dat ik dat dan aanvink?
Nu staat het standaard aangevinkt en moet ik bij elk beeld opnieuw de beeldveldclipping uitvinken. Ik zou hem graag standaard uitgevinkt hebben staan. Kan dit ? Alvast dank. Groet, Karel

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 690
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: start audio in Wings

Bericht door Cuno Wegman » wo 13 mei 2020, 20:04

Hallo Karel,

Als beeldveldclipping bij het inzoomen een begrenzing vormt voordat de afbeelding de rand van het scherm raakt, dan staat de (panorama-)afbeelding zelf al in een beeldveld dat niet tot aan de rand van het scherm loopt. Want de naam zegt het al: het beeld wordt begrensd door de rand van het beeldveld.
Als de panorama-afbeelding geplaatst wordt in een beeldspoor met een beeldveld die het hele scherm vult (dat is normaliter het standaard beeldveld), dan moet jouw wens gewoon met keyframes uit te voeren zijn.

Maar los daarvan: uiteraard is het mogelijk om de beeldveldclipping bij afbeeldingen, die je nieuw in de tijdlijn zet, uit te laten. Dit kun je instellen via Extra - Opties - Projectopties - Afbeeldingen - Instellingen voor nieuwe objecten.
Daar kun je de vinkjes weghalen bij Beeldveldclipping inschakelen en/of Clipgebied fixeren.
Dit heeft uiteraard geen gevolgen voor afbeeldingen die al in de tijdlijn staan.
AVé,
Cuno

Gebruikersavatar
Karel Maaswinkel
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 01 mei 2020, 16:59

Re: start audio in Wings

Bericht door Karel Maaswinkel » wo 13 mei 2020, 21:36

Dank je wl, ik ga het zeker uitproberen.

Plaats reactie