Even zwart beeld

Plaats reactie
ton van schie
Berichten: 4
Lid geworden op: di 19 apr 2016, 11:26

Even zwart beeld

Bericht door ton van schie » wo 20 mei 2020, 10:44

Cuno,
Ergens heb ik in dit forum iets gelezen over het plotseling wegvallen van een paar beelden bij vertoning via een mediaplayer en beamer. Kan dat bericht jammer genoeg niet meer terugvinden. Wel had ik genoteerd dat Jan het probleem getackeld had door de HDMI-kabel met een HDMI/DVI adapter op de beamer aan te sluiten.
Maar: ik sluit mijn Popcorn Hour C300 aan op een Optoma HD23. Draai dan via de interne HD een serie (MP4 / Intel QuickSync / AAC / 1920x1080 /60 beelden per sec / bitrate 40000 / max bitrate 70000 / audio bitrate 320). Na enige tijd (en niet altijd op dezelfde plek in de serie)krijg ik zwart beeld. Na 2 á 3 beelden komt beeld terug en draait alles gewoon verder. Ik kan mijn mediaplayer niet met de door Jan genoemde adapter op de beamer aansluiten omdat deze geen DVI -aansluiting heeft. Weet jij of ik in plaats daarvan de wel aanwezige VGA/SCART/YPbPr aansluiting kan gebruiken.

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Even zwart beeld

Bericht door Cuno Wegman » wo 20 mei 2020, 19:19

Hallo Ton,

Ik vermoed dat jouw probleem niet hetzelfde probleem is, als waar de oplossing van Jan voor bedoeld was.
Het probleem van Jan was: als de videokaart van de computer even geen bruikbaar signaal levert, en de verbinding loopt via HDMI, dan dan het even (meestal "te lang") duren voordat computer en beamer elkaar weer begrijpen. Tijdens die "onderhandelingen" is er geen beeld zichtbaar.

Bij het afpslen van een videobestand via een mediaspeler is er eigenlijk alitjd een constante verbinding. Dan verwacht ik eerder dat de chip in de player even te veel gegevens te verwerken krijgt, en daardoor per saldo een leeg (zwart) beeld genereert.
Als jouw player ook een VGA-uitgang, of andere analoge uitgang, heeft, kun je daarmee in ieder geval beter vaststellen waar het probleem zit:
1 - video loopt goed via analoge verbinding: het probleem zit in de HDMI-uitgang/het HDMI-signaal van de player
2 - video heeft dezelfde storingen: het videobestand vraag waarschijnlijk "te veel" van de player.
Bij -1- kan het probleem nog bji de HDMI-ingang van de beamer zitten. Dat is dan te testen door een andere monitor of beamer aan de sluiten op de player.
AVé,
Cuno

ton van schie
Berichten: 4
Lid geworden op: di 19 apr 2016, 11:26

Re: Even zwart beeld

Bericht door ton van schie » wo 20 mei 2020, 21:27

Dank Cuno. Ik ga de verschillende mogelijkheden uitproberen. Hopelijk komt de aap ergens uit de mouw.
Groet,
Ton

ton van schie
Berichten: 4
Lid geworden op: di 19 apr 2016, 11:26

Re: Even zwart beeld

Bericht door ton van schie » za 27 jun 2020, 14:59

Dag Cuno,

Gelukkig kon ik thuis verder zoeken en hoefde ik voor deze aap niet naar de dierentuin.
Omdat ik toch behoefte heb aan een soort eindconclusie laat ik wat van me horen.
Om kort te zijn: ik blijf last houden van beeld- en geluiduitval bij draaien vanaf de mediaplayer (Popcorn Hour C300) naar de beamer (Optoma HD 23). Maar ook als ik de show via de mediaplayer op TV bekijk gaat het niet goed. Beide via HDMI.
De storing doet zich op willekeurige momenten voor. De ene keer na een paar minuten en de andere keer veel later. Op het moment van storing gebeurt er zeker niet overdreven veel in de show, zodat tekort aan rekenkracht niet de oorzaak zal zijn.
Bovendien blijkt het probleem zich ook voor te doen bij een eerder gemaakt wmv-bestand, dat voorheen probleemloos draaide. Het verschil tussen een wmv en het laatst gemaakte mp4 zal dus ook niet de oorzaak zijn.
Op grond van deze feiten ben ik geneigd om de oorzaak bij de mediaplayer te zoeken en niet bij de beamer.
Ik moet dus op zoek naar een reparateur die deze na kan kijken.
Als jij of iemand anders nog een andere oorzaak kunt bedenken met deze aanvullende informatie, hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,
Ton van Schie

Plaats reactie